Canon ip400r onder Vista (wireless) werkt niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

impala

Gebruiker
Lid geworden
12 nov 2008
Ik krijg mijn mooie Canon printer niet aan de gang vanaf mijn nieuwe laptop met Vista.
Het is de ip4000r - een model met wifi.

Canon zegt dat zíj er geen drivers voor hebben (belachelijk want het ding is helemaal niet oud en nog steeds hartstikke modern) en dat Microsoft er zelf wel een driver voor heeft ontworpen, die echter niet goed werkt. Canon heeft wel een update op die MS driver gemaakt. Die heb ik gedownload en geinstalleerd, evenals een netwerk-tool voor Vista (van Canon).
Ik krijg het ding echter met geen mogelijkheid aan de gang.

Als locale printer staat hij in de lijst, maar als ik hem selecteer en installeer werkt-ie niet.
Ik denk dat ik hem als netwerkprinter moest installeren (omdat hij draadloos is) maar daarbij wordt de printer niet herkend door de wizard.

Canon wil me verder niet helpen en verwijst naar MS. Daar moet ik 75 euro betalen voor telefonisch advies omdat mijn Vista een OEM versie is....

Wie heeft deze printer onder Vista aan de gang gekregen of heeft een idee dat me kan helpen?
Ik heb alle fora al afgezocht en heb 1 iemand gevonden die zegt dat het gelukt is maar dat was in 2007 (hij geeft nu geen antwoord meer op mail ;)) en ik weet niet of hij de printer ook draadloos aan de gang heeft gekregen.

Ik heb nog wel vaag ergens een klok horen luiden: misschien kan ik iets proberen met het handmatig opgeven van een IP-adres van de printer?? Maar ik heb geen idee hoe dat gaat.
Ik weet ook niet zeker of de laptop direct met de printer wifiet, of via de router.

Begin eens met het downloaden en installeren van deze tool voor Vista:
link

Kijk of je daarmee de printer kunt bereiken/instellen. Ik neem aan dat je daarvoor (tijdelijk) de printer lokaal zult moeten aansluiten op je Vista computer (met USB).

Kijk zeker ook even in de handleiding

Overigens zou met een beetje mazzel ook XP drivers moeten werken, daar Vista daar ook ondersteuning voor biedt, naar ik begrepen heb, maar configureer het apparaat eerst zo draadloze netwerk-toegang geregeld is.

Succes,

Tijs.

Bedankt voor het meedenken Tijs. Ik zou het heel jammer vinden als de printer niet gaat werken want ik ben er erg tevreden over.

Begin eens met het downloaden en installeren van deze tool voor Vista:
link

Dat heb ik dus al gedaan maar hielp niet.
Eerst de printer aansluiten via de kabel heb ik nog niet geprobeerd - dat ga ik morgen doen (ik zit nu niet thuis bij de laptop)

Kijk of je daarmee de printer kunt bereiken/instellen. Ik neem aan dat je daarvoor (tijdelijk) de printer lokaal zult moeten aansluiten op je Vista computer (met USB).

Kijk zeker ook even in de handleiding

Overigens zou met een beetje mazzel ook XP drivers moeten werken, daar Vista daar ook ondersteuning voor biedt, naar ik begrepen heb, maar configureer het apparaat eerst zo draadloze netwerk-toegang geregeld is.
Als de XP drivers zouden werken zou hij het toch gewoon doen? Op XP gebruikte ik trouwens gewoon de installatie cd van Canon, maar het wordt afgeraden om die te gebruiken op Vista.

Wat bedoel je precies met configureer het apparaat zo dat de draadloze netwerk-toegang geregeld is? Al is dat misschien een domme vraag?

Tijs.

Naar ik begrepen heb wil je 'm toch draadloos gebruiken? Dan zul je het apparaat dus zo moeten configureren dat hij zich kan aanmelden bij je draadloze netwerk. Hiervoor moeten zaken als SSID (=draadloze netwerknaam), type encryptie, gebruikte netwerksleutel etc. geregeld worden op de printer.

M.b.t. XP drivers: De CD gebruiken zou misschien inderdaad niet zo'n goed idee zijn, vanwege de extra software die waarschijnlijk op Vista niet goed werkt.
In plaats daarvan zou je je kunnen beperken tot de 'kale' XP driver, die je hier zou moeten kunnen downloaden. Naar ik aanneem staat in de handleiding hoe je dan met zo'n 'kale' printerdriver verbinding met de printer zou moeten kunnen maken (hetzij draadloos, hetzij via USB, hetzij (indien beschikbaar op jouw printer) via netwerkkabel).

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Naar ik begrepen heb wil je 'm toch draadloos gebruiken? Dan zul je het apparaat dus zo moeten configureren dat hij zich kan aanmelden bij je draadloze netwerk. Hiervoor moeten zaken als SSID (=draadloze netwerknaam), type encryptie, gebruikte netwerksleutel etc. geregeld worden op de printer.

M.b.t. XP drivers: De CD gebruiken zou misschien inderdaad niet zo'n goed idee zijn, vanwege de extra software die waarschijnlijk op Vista niet goed werkt.
In plaats daarvan zou je je kunnen beperken tot de 'kale' XP driver, die je hier zou moeten kunnen downloaden. Naar ik aanneem staat in de handleiding hoe je dan met zo'n 'kale' printerdriver verbinding met de printer zou moeten kunnen maken (hetzij draadloos, hetzij via USB, hetzij (indien beschikbaar op jouw printer) via netwerkkabel).

Succes,

Tijs.

Ik duik er morgen weer in, maar ik kan me niet herinneren dat ik onder XP ooit allerlei dingen geconfigureerd heb zoals SSID (=draadloze netwerknaam), type encryptie, gebruikte netwerksleutel etc... Gaat dat allemaal niet automatisch bij de wizard printer toevoegen aan netwerk? Probleem is dus dat de wizard de printer niet ziet...

Waar en wanneer moet je die instellingen opgeven??
Ik heb de handleiding gelezen maar die gaat helemaal uit van gebruik van de instllatie CD-Rom...

Ik heb trouwens geen beveiligd netwerk, in elk geval niet op mijn wifirouter (ik weet, is dom, maar ben bang dat het niet meer werkt allemaal als ik de boel ga coderen)

Laatst bewerkt:
[...]Gaat dat allemaal niet automatisch bij de wizard printer toevoegen aan netwerk? Probleem is dus dat de wizard de printer niet ziet...

Wat bedoel je hiermee? Het toevoegen van een printer in XP/Vista of het instellen van (het netwerkgedeelte van) de printer zélf?

Ik heb de handleiding gelezen maar die gaat helemaal uit van gebruik van de instllatie CD-Rom...

Netwerkinstellingen zullen m.b.v. die wizard ingesteld moeten worden, omdat ik er niet vanuit ga dat op het bedieningspaneel op de printer zelf dit te regelen is.

Ik heb trouwens geen beveiligd netwerk, in elk geval niet op mijn wifirouter (ik weet, is dom, maar ben bang dat het niet meer werkt allemaal als ik de boel ga coderen)

Dit is niet zo slim, inderdaad. Kan voor tijdelijk wel even blijven (=snel kijken of verbinding mogelijk is), maar niet op de lange termijn, omdat je dan het risico loopt dat anderen van je netwerk gebruik maken, bijv. voor het versturen van Spam-mail of het hacken van computers (die van jezelf of van anderen).
Jij zult dan (als er iets van gemerkt wordt) degene zijn die hierop wordt aangesproken

Tijs.

[...]Gaat dat allemaal niet automatisch bij de wizard printer toevoegen aan netwerk? Probleem is dus dat de wizard de printer niet ziet...

Wat bedoel je hiermee? Het toevoegen van een printer in XP/Vista of het instellen van (het netwerkgedeelte van) de printer zélf?

Als ik de printer wil toevoegen als netwerkprinter/bluetootheprinter/draadloze printer, via printer toevoegen, dan ´ziet´ de laptop de printer niet - hij scant naar apparaten en komt dan met ´niks gevonden´ . Als ik de printer niet kan toevoegen kan ik er ook niks op instellen.

Ik ka er ook voor kiezen om hem locale printer toe te voegen, dan kan ik uit een standaardlijst wel de pixma ip4000r kiezen en toevoegen - maar vervolgens werkt-ie niet. Maar volgens mij is dit soweiso niet goed omdat er bij netwerkprinyter nadrukkelijk staat ´of draadloze printer´.

Netwerkinstellingen zullen m.b.v. die wizard ingesteld moeten worden, omdat ik er niet vanuit ga dat op het bedieningspaneel op de printer zelf dit te regelen is.

Maar dan moet de printer eerst geinstalleerd zijn en in je lijst met printers staan neem ik aan??

Jouw apparaat is op 3 manieren te gebruiken:
1. Via USB (dus via lokale poort; kan gewoon als Plug & Play printer gevonden worden).
2. Via bedraad netwerk (dus via 'lokale poort', echter zonder Plug & Play aangevinkt, waarbij je een TCP/IP poort moet toevoegen en gebruiken; het ip-adres van de printer is dan ook het ip-adres van de TCP/IP poort die je toevoegt op je computer.
3. Via draadloos netwerk (werkt, zodra die printer goed is ingesteld op SSID etc., hetzelfde als 2.)

Welke printerdriver je daar dan bij gebruikt is je eigen keuze. Als het goed is zou je daarbij ook als printerdriver die van XP moeten kunnen gebruiken (ik heb daar al naar gelinkt).

Daarnaast ondersteunt het apparaat nog meer dingen ook, maar de basis zijn de 3 zaken die ik hierboven genoemd heb.

Tijs.

Laatst bewerkt:
sorry maar ik heb er gewoon te weingi verstand van om te snappen wat ik nu moet doen.
als ik de printer gewoon aanzet, zonder draad, wordt hij niet gevonden en kan ik niks instellen.
Ik weet dat er een usbkabel aanzit, daarmee zit-ie aan mijn desktop vast (desktop heeft geen wifi), ik weet niet of er nog een andere aansluiting op zit.
Moet ik hem dan met usb aansluiten aan de laptop en dan instellingen voor draadloos gebruik instellen en dan weer loskoppelen?

Tsja... Wat zegt de handleiding erover? Daar moet het toch instaan hoe je het apparaat moet configureren?

Edit: Ik wil je evt. wel helpen met een hulp-op-afstand sessie, maar dan moet je even je MSN-naam doormailen, door te klikken op mijn naam (links naast deze posting), en dan te kiezen voor Stuur e-Mail naar dnties.

Tijs.

Dat vind ik heel lief aangeboden maar ik heb geen msn (ja ik leef onder een steen ;)) - en ik zit nu op mijn werk en niet bij mijn laptop. Over ca anderhalf uur ben ik thuis en ga ik weer e.e.a. proberen, maar tegen die tijd zul jij wel naar bed zijn... En inde handleiding staat niet veel volgens mij - omdat alles via de cd-rom moet verlopen, maar ik zal er nog eens induiken.

Stuur toch maar, dan stuur ik de mijne, en dan merken we vanzelf wel wanneer we beiden online zijn in MSN.
Vrijheid, blijheid :)

Tijs.

Ik heb geen MSN !
Maar ik zal me hier melden als ik ermee bezig ben ben, in elk geval later vanavond dus, en morgen overdag ook wel weer want het moet en zal goedkomen. Het is een hartstikke mooie printer. Als ik een nieuwe moet kopen die hetzelfde kan (o.a. cd´s beprinten, dubbelzijdig printen, fotos zonder witte rand en draadloos dus) ben ik 300 euro verder.

trouwens, misschien maak ik wel een msn aan. Is al vaker onhandig gebleken dat ik dat niet heb.

Je woont trouwens vlak bij mij in de buurt (purmerend)....
Als ik er helemáál niet uit ga komen, kan ik je dan misschien lokken met een lekker stuk taart of een borrel??

Laatst bewerkt:
ok ik heb de handleiding erbij gepakt en hoewel het uitgaat van de cdrom is me wel duidelijk dat de printer eerst met de usb kabel moet worden aangesloten.
ik ben nu zo ver dat hij geinstalleerd is als usb printer, op usbpoort en dat ik een testpagina kan printen. Nu nog de wireless.

wauw hij doet het!:D
bij het installeren van de networktool legde hij de connectie met de router en kreeg ik de opdracht de usb kabel te verwijderen.
De connectie is weliswaar 'instabiel' - de router staat achter een muurtje- maar dat heeft nooit eerder problemen opgeleverd.
en ik heb de driver update niet eens geinstalleerd.
Ik heb nog niet getest of alle opties van de printer het doen.
Moet ik die update nog installeren?
Ik durf dat niet zo goed, straks kapt ie er weer mee... Of is dat onzin?

Je kunt eerst een herstelpunt maken (Start -> Zoeken -> rstrui.exe)

Daarna kun je aan de slag (als je dat wilt tenminste).

Tijs.

ja dat was een goeie natuurlijk, herstelpunt maken. Gedaan en de update erop gezet. Merk nog geen verschil, maar er zal wel iets aan verbeterd zijn.
Wel schandalig trouwens van Canon dat zij zelf niet willen uitleggen wat je moet doen, zeggen dat het waarschijnlijk allemaal niet gaat werken en en suggereren dat je maar een nieuwe printer moet kopen...
dnties bedankt voor je tijd en je pogingen om me te helpen. Ik snapte niet alles wat je zei, maar je bracht me wel op het idee om hem eerst maar eens met een kabeltje aan te sluiten (en de handleiding er nog eens op na te slaan ;))

Graag gedaan! :thumb:

Als naar jouw beleving geen betere tips (meer) zullen komen, en je tevreden bent met het bereikte resultaat, dan graag even de vraag op opgelost zetten.
Dat doe je door te klikken op "Vraag is opgelost" in het vakje "Status van de vraag", rechts onderaan deze webpagina te vinden.

Tijs.

done :thumb:

grappig trouwens, ik heb op dit forum alleen nog maar vragen gesteld en ben nu gepromoveerd van junior member tot ´gewoon´member haha.
Zou je het ook tot Mega Honourable Senior Member kunnen schoppen door alleen maar vragen te stellen :D ?

Laatst bewerkt:
done :thumb:

grappig trouwens, ik heb op dit forum alleen nog maar vragen gesteld en ben nu gepromoveerd van junior member tot ´gewoon´member haha.
Zou je het ook tot Mega Honourable Senior Member kunnen schoppen door alleen maar vragen te stellen :D ?

:D:D:D

Er zijn hier op het forum enkele gebruikers die inderdaad alleen vragen stellen.
Gebruiker met schuilnaam egkok bijvoorbeeld: Die heeft het ondertussen tot Giga Senior geschopt door alleen maar vragen te stellen en in zijn eigen gestarte discussiedraden te reageren.

Of je het ook tot Mega Honourable Senior Member zou kunnen schoppen met alleen vragen stellen is theoretisch ook mogelijk, maar praktisch niet zo waarschijnlijk. :)

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan