Canon MP750 installeren lukt niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

Lumumba

Gebruiker
Lid geworden
3 jul 2005
Hoi,

Ik heb een multifunctional Canon MP 750 gekocht en die wil ik via een USB aansluiting onder Windows 98 draaien.
Ik heb de installatie zorgvuldig gedaan (eerst drivers en software installeren, daarna pas aangesloten) en onder configuratiescherm/systeem/universele controler voor seriele bus staat de MP750 vermeld.
Als printer moest ik ‘m vervolgens zelf toevoegen, maar ook die installatie verliep goed.
Alleen: nu doet ie het niet: hij geeft aan dat er geen communicatie is met de printer. Ook kan ik geen testpagina afdrukken. Als poortopties geeft ie: COM1, COM2, File en LPT1. Ik had hier eigenlijk ook iets als een optie USB verwacht (of hoeft dit niet? Welke poort kies je dan?).
Ook de scanner doet het niet. Als ik de scanner software start, meldt ie dat de drivers voor de scanner eerst geïnstalleerd worden.

De handleiding biedt weinig soelaas.

Heeft iemand enig idee hoe ik dit aan moet pakken. Ik begrijp dat Canon printers wel vaker dit soort problemen hebben onder 98 (niet SE). Maar dan snap ik niet dat Canon daar zelf niet wat betere voorlichting over geeft.
Veel dank alvast voor jullie hulp!

Staat in de handleiding dat hij geschikt is voor Win 98 (SE).
Had je hiervoor wel een andere werkende printer?

Laatst bewerkt:
Ja, volgens de handleiding moet hij het wel doen onder 98. Ik had hiervoor een (werkende) lexmark, maar via een paralelle aansluiting.

Kijk even in de BIOS bij Integrated Peripherals wat daar de instelling is voor je printer (omdat nw.printers 2 kanten op communiceren Bi-direction).
Staan de USB poorten wel aan (ook in de BIOS).
Kun je controleren in apparaatbeheer.

Laatst bewerkt:
Printer
Instellen van de Mainboard BIOS.
Algemene printerproblemen.

Instellen van de Mainboard BIOS.

Uw mainboard is voorzien van één parallelle poort welke in verschillende modes kan werken. Deze modes kunt u instellen in de Mainboard BIOS.
Raadpleeg de documentatie die geleverd is bij uw printer om te kunnen zien met welke instelling deze dient te werken.

De volgende printerinstellingen zijn mogelijk;
- Bi-Direction
- ECP
- EPP
- EPP + ECP
Mocht u de instelling willen veranderen ga dan als volgt te werk;

1. Zet de PC aan.

2. Onderin het scherm verschijnt voor korte tijd de melding "Press DEL to enter setup". Als deze melding op uw scherm staat, drukt u op de Delete-toets en u zit dan in de BIOS. Als u te laat bent met het indrukken van de toets, reset dan de PC en probeer het opnieuw.

4. In de setup gaat u door middel van de pijltjestoetsen naar "INTEGRATED PERIPHERALS" en druk op .

5. In dit scherm gaat u naar Parallel port mode. Deze instelling kunt u wijziging d.m.v. “page up” of “page down” . Als u deze instelling correct heeft staan, druk dan op “ESC”. Druk dan op “f10” gevolgd door “enter”.

Algemene printerproblemen.

De printer print, maar de uitvoer is niet goed. (Rare tekens etc.)
Dit kan twee oorzaken hebben:

1. De Printerkabel.
De printerkabel mag nooit langer zijn dan tien meter, en deze kabel mag niet lopen langs andere kabels waar veel spanning op staat. Of de te lange kabel de veroorzaker is van het probleem kunt u controleren door de PC en printer bij elkaar te zetten en met een andere kortere printerkabel te printen.

2. Verkeerde Printerdriver.
Het kan zijn dat u een verkeerde printerdriver gebruikt. Als u een verkeerde driver gebruikt verschijnt er in veel gevallen een pijltje links bovenin op het papier. Als dit het geval is raadpleeg dan de handleiding van de printer om de goede compatible driver te vinden of te verkrijgen.

De printer doet het helemaal niet.
In dit geval moet u als eerste controleren:

1. Is de printerkabel goed aangesloten achterop de PC en de printer.

2. Staat de printer aan.

3. Zit er papier in de printer.

4. Staat de printer on-line.

5. Is het lint niet versleten, de inktcartridge of toner op.

6. Kan er een zelftest van de printer gedaan worden?

7. Is er een combinatieprobleem met andere randapparatuur zoals bijvoorbeeld een Parallelle Scanner of Zipdrive.
Controleer dan de instellingen zoals hier boven beschreven met de instellingen die zijn beschreven in de handleiding van de desbetreffende randapparatuur.

Als u alle punten heeft gecontroleerd en de printer en/of printerkabel is niet defect, lees dan verder bij Contact Informatie om contact op te nemen met StandBy.

Het is wel raadzaam om minimaal Windows 98 te upgraden naar SE.

Dank voor je suggesties, maar het heeft niet mogen baten. Aangezien mijn bios instellingen juist waren en de Canon helpdesk ook niet bijster veel interesse toonde in het oplossen van dit probleem, heb ik maar gedaan wat ik waarschijnlijk veel eerder had moeten doen: windows XP aanschaffen.

Nu loopt alles prima. Installatie was inderdaad een fluitje van een cent. Bedankt in elk geval voor jullie hulp.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan