Can't detect tpm device / overclock failed

• Onderwerp starter Onderwerp starter jeki
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

jeki

Gebruiker
Lid geworden
19 jul 2010
Hallo
Ik heb al een lange tijd last van een vervelend probleem met mijn computer

Dit is een asus mainbord geplaatst in een Cooler master kast .
Als ik de computer aanzet krijg ik een melding te zien:

cant detect tpm device
overclocking failed
press f1 to setup
press f2 to setup default values

Als ik dan in het bios de tpm optie op disabled zet dan is het goed maar al ik dan de volgende dag de pc aanzet krijg ik weer dezelfde meldingen .
Klok en datum staan dan weer op 00:00:00 / 01-01-2002
Ik heb deze pc nooit overgeklokt en ik weet niet waarom ik dan deze meldingen krijg.

Laatst heb ik deze pc weg laten brengen naar een reparatie zaak en die hadden het moederbord batterijtje vervangen maar later kwam deze melding gewoon weer terug
op internet lees ik er ook weinig van.

Deze tpm melding is irritant en ik begrijp ook niet waarom dat is want er zit geen tpm chip op dit mainbord.
Geen idee wat Tpm inhoud.
Mainbord is Asus P5B premium met 2 gig geheugen / processor = intel core 2 cpu 6320 @ 1.86 ghz.

Vga = Nvidia geforce 7600 GS / 256 Mb

Iemand advies wat dit kan zijn?

Welke bios versie heb je en zijn daar eventueel updates voor?

Nou ik heb geen idee als er updates voor zijn.
Niemand weet wat dit is want je leest er hier bar weinig over of liever gezegt helemaal niks:shocked:

Lijkt mij sterk dat dit probleem met een bios te maken heeft.

Beste Jeki,

had laatst hetzelfde probleem, me pc kreeg eerst dat scherm met ''overclock failed'' en daarna een scherm waarmee hij: of Windows normaal kon opstarten, of de fabrieksinstellingen terug kon zetten, of Windows veilige modus, of Windows veilige modus plus internet. Ik heb al deze instellingen geprobeerd, alleen geen een van alle werkten. Steeds kreeg ik een laadschermpje van Windows, en daarna werd het scherm zwart en starten de pc opnieuw op. Ik weet niet of jij dit scherm ook hebt gehad, maar bij mij kwam ik erachter dat mijn pc de disk niet meer kon lezen, of eigenlijk, dat mijn pc Windows niet meer herkende/kon lezen. Dit heb ik opgelost door een nieuwe Windows te installeren. Nu was het bij mij wel zo dat ik een C en een D partitie op mijn disk had zitten, zodat ik alleen de C partitie met Windows erop opnieuw moest installeren. Ik hoop dat je nog een oplossing vind:thumb:

Drioras

zodra jij die melding krijgt staat vermoedelijk je tpm chip in je bios op enabled.
Op dat moment is alles wat jij verteld logisch
Geen TPM chip aanwezig dus een melding dattie de TPM chip niet kan vinden terwijl de BIOS hem wel verwacht.

Dus waarom schiet hij weer terug naar enabled?
In de bios zijn daar 2 redenen voor.
1. een bug in je bios. Welke verholpen kunnen zijn in een nieuwere bios
2. Je BIOS batterij is leeg waardoor de instellingen niet vast gehouden worden.

Aangezien de datum ook weer naar 2002 terugschoot klopt het dat de bios batterij defect was en dat de winkel die vervangen heeft.
Daarom gaf ik je optie 1.

Als je batterij weer stuk is zal de melding gewoon weer terug komen. Dus zodra je de melding weer hebt moet je controleren of de bios instellingen nog kloppen. zo niet zal je bios batterij leeg zijn.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan