Can't write escd

Status
Niet open voor verdere reacties.

gertjanvink

Banned
Lid geworden
13 aug 2002
hallo, ik zit weer eens achter mijn oude computer. het is een fujitsu met een asus moederbord. het is een celeron 466mhz windows 98 se 128 mb ram en 32 mb videokaart.

ik krijg al heel lang de melding cant write escd tijdens het opstarten.

wat is dit en hoe kan ik dit weghalen?

ik vind de melding wel storend, want het duurt een stuk langer met opstarten.

MVG Gertjan Vink

Ik vind dit erover mischien heb je er wat aan!!
Is volgens mij dus een fout in je BIOS en mischien helpt het flashen ervan? Doordat ESCD niet werkt dedecteert hij steeds de hardware en kan ook Windows niet uit ESCD lezen!!

ESCD
ESCD staat voor "Extended System Configuration Data (ESCD)" en is een zeer belangrijk onderdeel wat bij de BIOS hoort. De functie is namelijk het onderzoeken van wijzigingen in de hardwareconfiguratie en tevens het opslaan van deze instellingen.

Hierdoor kan de computer sneller opstarten (zonder steeds alle hardware te moeten detecteren) en tevens kunnen de geheugentoewijzigingen hetzelfde blijven. Het is theoretisch mogelijk dat de BIOS-routines bij 1 configuratie meerdere indelingen genereren, waardoor het systeem vreemde kuren zal gaan tonen.

Door deze instellingen op te slaan en bij de volgende start te vergelijken, kunnen we steeds dezelfde geheugentoewijzingen maken (IRQ, DMA etc).

Zo leest o.a. Microsoft Windows leest de ESCD uit om wijzigingen te ontdekken, waardoor ook besturingssystemen een extra winst kunnen halen in de opstarttijd.

De informatie die door de ESCD-routines worden ingewonnen worden opgeslagen bij de overige instellingen van de CMOS.

Laatst bewerkt:
bedankt, mijn pentium 4 is vanmiddag kapot gegeaan, dus ik ben nu totaal afhankelijk van deze pc.

dus ik hoop maar dat ik de foutmelding eruit krijg,.

alvast bedankt voor het zoeken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan