• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Capaciteit automatisch laten doorvoeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

deschrik

Gebruiker
Lid geworden
2 okt 2007
Ik zit met een probleem. Voor het gemak heb ik een bijlage meegezonden met daarin het voorbeeld.

Op het werkblad 'Bewerking Zagen' staat bijv. dat productieorder 070055 gezaagd zal moeten worden tussen 12 september en 20 september. Hiervoor staat namelijk 40 uur.

Mijn vraag was of iemand misschien weet of het mogelijk is, dat in het werkblad 'capaciteit zagen' op de een of andere manier op 12 tot 20 september automatisch de order 070055 kan komen te staan met de uren die er voor die dag staan. (normale werkdag is 6 uur)

Hopelijk kan iemand mij op weg helpen.

Bijlagen

Ik heb iets van een planning gebouwd. Heel andere opzet, maar volgens mij kun je er wel wat mee.
De formules in het groene gebied zijn vrij copieerbaar. Aan de randen heb ik aanpassingen moeten doen.
Bovenin staat de capaciteit per dag. Die kun je koppelen aan het bestand wat je al had.

Succes ermee
Arjee

Hee Arjee,

zou je misschien de bijlage nog even willen bijvoegen?:)

Ik heb iets van een planning gebouwd. Heel andere opzet, maar volgens mij kun je er wel wat mee.
De formules in het groene gebied zijn vrij copieerbaar. Aan de randen heb ik aanpassingen moeten doen.
Bovenin staat de capaciteit per dag. Die kun je koppelen aan het bestand wat je al had.

Succes ermee
Arjee

Hee Arjee,

zou je misschien de bijlage nog even willen bijvoegen?

De bijlage was 5 kb te groot :confused:

Nu nog een keer dan....

Laatst bewerkt:
Hartelijk bedankt Arjee, ik ga er mee aan de slag! :D

Maar wat ik meteen al zag is dat nu dus niet het hele jaar (alle datums kunnen worden weergegeven in het blad, omdat het blad maar tot IV gaat)

Maar daar moet ik dan maar wat op vinden!

Hmmm, ik zie nu dat uw gemaakte opbouw van de planning, eigenlijk geen rekening houd met de datums zoals ze op het werkblad 'bewerking zagen' staan.

Voorbeeld:
Op het werkblad 'bewerking zagen' staat dat productieorder 070050 in totaal 10 uur moet worden gezaagd, en wel op 27 en 28 sept. Op het werkblad 'planning' staan ze echter ingepland op 19 en 20 sept. Dit komt dus niet geheel overheen.

Maar het kan best dat ik iets verlang van excel, dat het niet waar kan maken?

Twee dingen: Heb je in rij twee de capaciteit per dag al aangepast? Ik heb daar maar wat ingetikt.

Verder: op het blad bewerkingen zagen zit volgens mij geen beveliging tegen twee orders op 1 dag. Je zegt wel: Als ik een order van 12 uur heb doe ik daar dus 2 dagen over, want ik kan maar 6 uur per dag zagen, maar in het blad is er niets wat je vervolgens verhindert om er nog een order naast te zetten. Ik weet niet precies of dat de bedoeling is (Kun je aan meerdere orders tegelijk zagen of niet?). Maar in mijn planning ben ik ervanuit gegaan dat dit niet de bedoeling is...

Succes en groet,
Arjee

Beste Arjee,

Ik heb de capaciteiten aangepast, dus het weekend en eventuele vrije dagen worden nu overgeslagen.

Op zich is het een heel mooi bestand wat u heeft gemaakt, want op elke datum wordt de volle 6 uur vol gepland!

Maar bestaat er niet een of andere formule, die rekening houdt met het feit op welke dagen aan de desbetreffende order moet worden gewerkt. Dus ik vraag mij af of in de formules van het groene vak misschien iets moet worden toegevoegd, zodat de uren die voor de desbetreffende order staan, pas worden ingepland op de datums die er voor staan. Deze datums zijn te halen uit het werkblad 'bewerking zagen' (begindatum tot einddatum)

In het huidige bestand plant hij namelijk de uren van een order in op de gaten die er nog zijn. Grof gezegd kan er dus een bepaalde order al worden ingepland worden op 2 oktober, terwijl hij eigenlijk pas van 4 tot 6 december moet worden gezaagd.

Hopelijk kunt u mij verder helpen, want ik kom er niet uit.

Kijk! in 1 keer met Bijlage ;)

Ik heb simpel in de formule toegevoegd dat hij alleen berekend mag worden voor dagen die niet kleiner zijn dan de startdatum.

Groet,
Arjee

Laatst bewerkt:
Harstikke bedankt Arjee.
Dit is geweldig!:D

Maar nog een laatste punt waar ik mee zit. Bij order 070055 geldt bijv. een einddatum van 20 sept.

Ik zal graag zien dat op 20 sept. de laatste 4 uur staan ingepland, ipv 3 okt.
Dat betekend dus dat op een dag bijv. wel 10 uur voor die bewerking kan staan, maar dat dan zichtbaar word dat er dus 4 uur teveel staat ingepland op die dag.

Hopelijk begrijpt u mijn vraagstelling.

Hallo,

Ja ik begrijp je vraag wel...
Het heeft een beetje 2 oorzaken. het systeem is nu zo ingericht da als er in de regels boven een bepaalde order al een order ingepland staat dan wordt de huidige order opgeschort. Zo kun je gaten krijgen, zelfs tot voorbij de opleverdatum.
Ik weet hier even niet direct een oplossing voor. Ben ook bang dat ik even niet de tijd heb om daar verder in te duiken.
Ik zou het zoeken in een soort priority die je meegeeft aan een order, berekend aan de hand van de ratio: beschikbare tijd/benodigde tijd. Vervolgens stop je in de formules de voorwaarde dat voor een bepaalde dag de (Som.Als Ratio > Ratio eigen order)<6.

Overigens zou ik zo vroeg mogelijk in het systeem melding maken als er te weinig tijd is voor een order. Ik zou daarmee niet pas in de planning aankomen, maar dat terzijde.

Succes,
RJ

Heb een beetje verder gebouwd op de methode van Arjee ( :thumb:) .
en spreadsheet 90° gedraaid zodat je meer dan 256 dagen kan bestrijken.
Een beperking is wel dat op de sheet "bewerking zagen" de orders moet gesorteerd worden op hun volgorde van afwerking.

Bijlagen

Leuk dat je mee denkt GiMe.:)

Maar ik merk nog een beperking bij jou manier. Hier kun je nu maar 256 productieorders in verwerken, terwijl er wel 1000 zullen komen in een jaar.

Dan zul je moeten overschakelen naar Excel 2007.
kolommen : 2^14
rijen : 2^20

Je kunt er ook voor kiezen om 1 bestand per kwartaal te maken (waarbij je voor het overzicht ook de eerste maand van het volgende kwartaal meeneemt).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan