• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Capaciteit in tray berekenen

• Onderwerp starter Onderwerp starter BeNL
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

BeNL

Gebruiker
Lid geworden
23 mrt 2007
Goedenavond,

Ik bijt me al enkele dagen stuk op een bepaald algoritme wat ik probeer te creeren.
Inmiddels ben ik zelfs met diverse hulpcellen nog niet waar ik wezen moet.

In tabblad M lijk ik het voor elkaar te hebben, maar in tabblad "Niet M" weer niet met dezelfde formules..

In het bestand staat ook een toelichting, maar hier ook nog een korte uitleg:

In de kolom onder "Rij zaai" staan het aantal benodigde rijen per veld (velden/codes maken in dit verhaal niet uit).
In een tray passen maximaal 20 rijen (H3), na elk veld moet een leeg rijtje komen (H2),
tenzij het laatste nummer in de tray past zonder een leeg rijtje er achter.
Omdat er geen nummer in de tray achter het laatste veld komt, is een leeg rijtje in dat geval niet nodig.

In kolom F komt de totaal benodigde ruimte per veld (met of zonder leeg rijtje). In kolom H is zichtbaar wat het laatste rijtje in de tray is.

Hopelijk heeft iemand een tip in de juiste richting, of een eventuele oplossing.

Alvast bedankt!
Ben

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Mogen er meerdere projecten in een tray?
Mogen projecten gehusseld worden om de tray's efficient te gebruiken?

Wil jij een overzicht van alle tray's met volgnummers,
en dan per tray aangegeven welke projecten erin zitten,
en per project aangeven welke rijen in de tray ze gebruiken.

En als het even kan alle tray's efficient gebruiken.

Hoi Alphamax,

Dank voor je reactie. Er mogen meerdere "Codes" (kolom) B in een tray. Maar een nummer mag niet overgaan in een volgende tray (tenzij het nummer groter is dan 20 rijen (H3).
Als een nummer niet in de tray erbij past moet hij dus in een nieuwe tray beginnen. De volgorde zoals hij aangevoerd wordt moet altijd gerespecteerd worden.
Er hoeven dus niet verschillende nummers gezocht te worden om een tray efficient aan te vullen.

Gr.Ben

Laatst bewerkt:
Als je uw uitleg eens herleest begrijp je dan zelf wat je wil?
hoe groot is een veld? of zijn alle velden even groot?

Beste,

Het probleem leek hem voornamelijk te zitten in het tekst-format uit het bronbestand. Bij deze werken de formules dus gewoon.

Ben

zie bijlage met aandacht voor B609.
Het gaat nog fout als na een code >20, de nieuwe tray al direkt ook weer >20 is.
Zou het anders in VBA doen, moest dat vaker voorkomen.

Bijlagen

alhoewel dit de vraag niet was, je kan "M" oplossen in 171 trays ipv. 209 door de gaten zo optimaal mogelijk op te lossen.
Er wordt wel gebruik gemaakt van solver (oplosser)

Bijlagen

Hoi Cow,

Ik ga er uitkomen met de aangereikte tips, bedankt!

Ben

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan