Capaciteit moederbord

Status
Niet open voor verdere reacties.

PieterBoekee

Gebruiker
Lid geworden
6 dec 2004
Hallo allemaal,

kan het voorkomen dat een processor te snel is voor een moederbord? Ongeveer twee weken geleden is mijn computer namelijk naar een reparateur geweest, waar een nieuw moederbord is gemonteerd (een jetway v266b, die zat er daarvoor ook in) daarnaast ging er ook een nieuwe processor in (een AMD Athlon van 1ghz naar 2,4 ghz) en ook werd het ddr geheugen uitgebreid van 1x 256 naar 2x 256 mb 333mhz.

Echter, nu heb ik alleen maar problemen met de computer. Hij valt regelmatig uit of start zichzelf opnieuw op. Ook is het niet mogelijk om langer dan een paar minuten een spel te spelen, want dan wordt je er automatisch 'uitgegooid'...
Onlangs heb ik de harde schijf geformatteerd en XP erop gezet. Daarna direct een spel, maar nog was het niet mogelijk om het zonder problemen te spelen. Dus volgens mij kan het niet aan de software liggen.

Kunt u mij misschien helpen?

Vriendelijk bedankt,

Pieter Boekee

Ja dat kan.....

Had zelf eerst ook een pc met een Pentium 3 van maar 450 MHz.
Wilde er dolgraag een snellere inzetten maar het moederbord onderstende maar tot 600 MHz. en dat schiet niet op natuurlijk.

In de handleiding moet je kunnen vinden tot hoever je MB het ondersteunt.

Hoi,

aangezien het moederbord door dat bedrijf erin is gezet heb ik er niets van meegekregen. Maar op internet is te lezen dat dit moederbord tot 2ghz aankan..
Dus misschien dat dat het probleem is

dan kun je in de bios die processor terugzetten tot 2 gig
Opstarten en dan de bios ingaan en daar bij cpu aangegeven hoeveel x hij moet staan
slordig van de reparateur dat hij dat zelf niet heeft gedaan

Hoi Martin,

allereerst hartelijk bedankt voor je hulp !!

Maar, misschien een stomme vraag, hoe kun je de snelheid van de processor aanpassen in het bios menu. Ik kom daar de volgende opties tegen met CPU erin:
CPU Vcore Select : default
CPU to AGP Post Write : enabled
CPU to PCI Post Write : enabled
CPU L1 Cache : enabled
CPU L2 Cache : enabled

Moet ik één van deze dingen aanpassen?

Groeten,
Pieter

ok, bedankt...

maar hoe pas je die dingen aan in het bios-menu?

Groeten,
Pieter Boekee

Hoe dat in jou bios moet is afhankelijk van het merk en type bios (moederbord) wat jij hebt. Vaak heet het 'dram-timings' of 'cas to ras delay' voor beiden geldt echter wel, hoe hoger de waarde des te langzamer het geheugen werkt. Stel er staat nu iets van 2-2-2 en je zou dit op 2-3-3 (of 3-3-3) zetten is dit voor het werk niet merkbaar maar het kan net die fractie zijn dat het geheugen wel stabiel blijft draaien.
Je komt ook wel de term 'WS' (wait state) tegen, stel dat deze op 0 staat en je zet deze op 1 heeft dat hetzelfde effect.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan