Capitale letter veranderen in Begin letters

Status
Niet open voor verdere reacties.

jelleruben

Gebruiker
Lid geworden
11 nov 2006
Hallo Allemaal,

Voor mijn applicatie, krijg ik 1 keer in de week een gegevensbestand, die ik inlees in mijn Access applicatie. Echter zijn de NAW gegevens allemaal capitaal. Is het met een bepaalde functie mogelijk om deze gegeven om te zetten. Zodat alleen de begin letters hoofdletter krijgen. dus van BAKKER naar Bakker.

En dat de namen in dezelfde kolom veranderd. Ik heb zo dan aantal kolommen (Naam Adres Woonplaats) waarbij dit moet gebeuren.

Een hele simpele bijwerkquery is met deze functie: StrConv([Categorie];3).
Deze heeft als nadeel, dat van elk woord in de string de eerste letter wordt omgezet naar een hoofdletter, en de rest naar kleine letters.
Een andere methode is deze:
UCase(Left([Categorie];1)) & LCase(Mid$([Categorie];2;Len([Categorie])-1)).
Hiermee zet je alleen de eerste letter kapitaal, en de rest klein.

Hallo Michel, bedankt voor je antwoord. Dit werkt goed. Ik maak gebruik dan van de eerste mogelijk die je mij gaf. En kan ik in deze mogelijkheid ook een tweede kolom bij zetten? Zodat er twee kolommen bij worden gewerkt?

Dat moet je even uitleggen; normaal gesproken werk je met een bijwerkquery een of meer velden bij; elk veld kun je een eigen formule of waarde geven. Dus als je twee velden tegelijk bij wilt werken, dan is dat verder geen probleem. Iets anders wordt het als je verschillende groepen gegevens wilt bijwerken; dan zul je voor elke filtering de qeury apart moeten uitvoeren.

Ik heb een tabel, drie velden Naam, Straat en Woonplaats. Hier staan de gegevens in hoofdletters. En deze wil ik als het mogelijk is, met één muisklik omzetten naar beginletters.

EDIT: Na wat puzzelen, is het me gelukt om aantal kolommen tegelijk aan te passen.

Dit is hem dus uit eindelijk:

UPDATE tbl_inwissel SET tbl_inwissel.Achternaam = StrConv([Achternaam],3), tbl_inwissel.Straat = StrConv([Straat],3), tbl_inwissel.Plaats = StrConv([Plaats],3), tbl_inwissel.Land = StrConv([Land],3);

Laatst bewerkt:
Niks mis mee :thumb: Enige opmerking: het is redelijk gangbaar om Plaatsnamen in hoofdletters te doen. Maar dat is uiteraard een persoonlijke (of bedrijfsmatige) keus....
Volgens mij kan het draadje op Opgelost...

Idd, ik zal hem op opgelost zetten, en wil je wederom bedanken voro je hulp.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan