"Caption" in VB 2010

• Onderwerp starter Onderwerp starter 0622
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

0622

Gebruiker
Lid geworden
13 mrt 2010
Hallo allemaal,

Graag wil ik in Visual Basic 2010 een Schuifpuzzel maken, wat al is gelukt in VB6.
Daar heb ik in de Propertieslijst de functie Caption gebruikt waarbij ik alle 16 hokjes dezelfde naam, maar een ander nummer gaf.
Deze mogelijkheid is er niet in Visual Basic 2010. Op internet heb ik al uren gezocht naar oplossingen hiervoor, maar zonder resultaat.
Dus, wat is er voor de Captionfunctie in VB6 in de plaats gekomen in VB2010?

Alvast bedankt.

Laatst bewerkt:
.caption is nu .text

je kunt de buttons dus de naam button1, button2,button3 geven als je wilt.
wat je ook kunt doen is de "caption" van de button 1 , 2 ,3 maken.

wat je ook kunt doen is de "caption" van de button 1 , 2 ,3 maken.

Dit kan niet meer in VB2010. Ik kan het woord "Caption" niet in de lijst onder Properties rechtsonder vinden en de Buttons niet nummeren.

Als je de buttons een naam wilt geven, doe je dat met de Name property. Als je de zichtbare tekst van de button wilt wijzigen, doe je dat met de Text property wat dus in VB6 de Caption property was.

Als ik de buttons dezelfde naam wil geven, nadat ik alle buttons in de text property elk een uniek nummer heb gegeven, krijg ik de error: Property value is not valid. The name cmdStukje is already in use by another component.
Is er nog een manier om ze toch dezelfde naam te geven?

Nee, dat zal niet gaan, elk control/component moet een unieke naam hebben.

Wat je wel kan doen is alle buttons dezelfde sub laten uitvoeren, zonder dat je voor elke individuele knop een aparte sub hoeft te maken.

Je zal de nummers van de buttons in de naam moeten verwerken. Dan krijg je dus zoiets als naam:
Code:
"Button" + nummer

Het zou dan vervolgens bijvoorbeeld handig zijn als je alle buttons in een Panel zet. Dan kan je er daarna makkelijk doorheen 'bladeren'...

MartinJM

[edit]Wat The Mighty Atom al zegt: Een AddHandler is natuurlijk ook altijd handig...[/edit]

[edit]Ook dan is het handig om alle buttons in 1 panel te zetten...[/edit]

Laatst bewerkt:
Dit kan niet meer in VB2010. Ik kan het woord "Caption" niet in de lijst onder Properties rechtsonder vinden en de Buttons niet nummeren.

Met "caption" bedoelde ik dus de (.) text in vb2010.

Het enige wat je dan hoeft te doen is uit te zoeken welke knop is ingedrukt en vervolgens de goede code laten draaien.

bijv met een integer en een sub om het nummer van de knop te halen.

maak een integer aan:

[CPP]Dim i as integer = nothing[/CPP]

maak vervolgens een sub aan
[CPP]Private sub getbtnnr()

if i = "1" then

CODE HIER

elseif i = "2" then

code knop2 hier.
end if
end sub[/CPP]

onder al de knoppen zet je dan de volgende code

[CPP]i = button1.text