Case fans blijven voluit draaien na nieuw moederbord

Status
Niet open voor verdere reacties.

timo660

Gebruiker
Lid geworden
4 feb 2011
Zoals de titel al zegt, sinds ik een nieuw moederbord heb draaien mijn casefans altijd voluit.

Het nieuwe moederbord is:Gigabyte GA-P67A-D3-B3 iP67, SATA600 RAID, USB3.0
En het oude moederbord waarbij ik geen last had van het lawaai van de fans was een Gigabyte GA-PH67A-UD3 iH67, SATA600 RAID, USB3.0

Ik heb dit moederbord ter vervangen gekregen van het oude omdat deze onder de garantie defect is geraakt en niet meer leverbaar zou zijn.

Ik heb speedfan al geprobeerd maar niets werkt om ze langzamer te laten draaien. (of ik doe iets fout)

Ik heb ze volgens mij hetzelfde geplaatst als mijn vorige moederbord.
Ik kan ook moeilijk de verkeerde pakken denk ik? ze passen maar op 1 aansluiting.

Ik heb trouwens 3 casefans en geen een krijg ik aangepast.

Ik hoor af en toe wel een fan harder draaien maar dat is die van de processorkoeler heb ik het idee.

als het goed is kun je in de bios een soort van profile instellen voor je fan snelheid.

Ik heb de bios veranderd van normal naar silent maar ze blijven voluit draaien.
Ik kan hem ook op manual of uit zetten.

Als het een drie pins aansluiting kan je volgens mij niets veranderen en draaid de fan altijd de volle 100 procent.
Ik heb dat nu met een nieuw moederbord van asrock waar ik een dual core 3000+ heb zitten met de koeling en fan die ook op het vorige moederbord zat.
Op het oude moederbord draaide de fan niet zo snel als op de nieuwe,op de nieuwe draait die 4500 rpm dus echt een jet.

Gr Snarf

Laatst bewerkt door een moderator:
Je kan vennen met 3 banige kabeltjes wel besturen, maar de snelheid hiervan moet dan worden gereguliert door de spanning te varieren (DC vennen)

Ja klopt dan moet je de kabelkleurtjes op andere plekken doen ja.
Maar niet iedereen is daar in thuis.

Gr Snarf

Laatst bewerkt door een moderator:
ook zijn en veer moederborden die dc vennen kunnen aansturen met varierbare snelheden.

Ok mag ik dan vragen hoe dat te doen aangezien ik met een 3 pins fan zit die op mijn asrock N68C-GS UCC met voolle toeren 4500 rpm draaid.
Kan je een uitleg geven met plaatjes als voorbeeld en met een duidelijk uitleg?
Hoop dat je me kan helpen want zat er al aan te denken om een zalman cnps9000 die ik hier heb erop te zetten maar voor een AMD athlon 64x2 3800+ misschien een beetje overkill.

Gr Snarf66

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan