• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Case statement met Kleur als cel een formule bevat

Status
Niet open voor verdere reacties.

riendevries

Gebruiker
Lid geworden
20 apr 2007
Hoi,

Ik heb een werkblad met cellen waarin formules en harde waarden staan.
Ik zou deze cellen graag willen kleuren dmv een case statement door op een knop te drukken. Ik zou dit graag ook weer ongedaan willen maken dmv een ander knop en dit willen toepassen op heel het werkblad

Heeft iemand enig idee hoe ik dit kan doen?

Alvast bedankt!

mvg,

Hoi,

Ik heb een werkblad met cellen waarin formules en harde waarden staan.
Ik zou deze cellen graag willen kleuren dmv een case statement door op een knop te drukken. Ik zou dit graag ook weer ongedaan willen maken dmv een ander knop en dit willen toepassen op heel het werkblad

Heeft iemand enig idee hoe ik dit kan doen?

Alvast bedankt!

mvg,

Krijgen álle cellen 1 en dezelfde kleur of gaat het om meerdere kleuren?

Met vriendelijke groet,

Roncancio

riendevries, Dat is opzich niet zo moeilijk te maken. Je maakt een lus die langs alle cellen gaat en daar vervolgens via de methode HasFormula uitvraagt of er een formule staat of niet. Hou er wel rekening mee dat je met zo'n actie de 'bestaande opmaak' verliest!

Is het niet makkelijker om via Tools > Options > (tabblad) View (NL = Extra > Opties > Beeld) het vinkje aan te zetten bij Formula (formule). Zo toon je alle formules in je werkblad en hoef je verder niets te kleuren.

Groet, Leo

Ja het gaat hier om 1 kleur en nee deze optie is uitgesloten

Ik heb wel behoefte aan een voorbeeld tag

thanks!

riendevries zei:
Ik heb wel behoefte aan een voorbeeld tag
Wij ook! Plaats ff een bestandje waar de helpers mee verder kunnen. Ook daarin de gewenste kleuren e.d.

Groet, Leo

Volgens mij is de vraag heel simpel

Stel ik heb twee cellen: 1 met een formule en 1 zonder formule

Nu wil ik dmv een case statement de cel met de formule rood kleuren! (het liefst dmv een knop) Daarnaast wil ik de kleur ook weer uitzetten.

Duidelijker kan niet. Mocht je alsnog een voorbeeldbestand nodig hebben zal ik er 1 opsturen, maar kan hier niet uploaden

Alvast bedankt!

Volgens mij is de vraag heel simpel
Stel ik heb twee cellen: 1 met een formule en 1 zonder formule
Nu wil ik dmv een case statement de cel met de formule rood kleuren! (het liefst dmv een knop) Daarnaast wil ik de kleur ook weer uitzetten. Duidelijker kan niet.
Duidelijker zou wel kunnen, nl.
1. Waarom 2 cellen? Als je iets aan en uit wil zetten kan 1 cel volstaan.
En hoe stel jij je dat dan voor met 2 cellen?

2. Waarom per se een case-opdracht gebruiken?

In de bijlage een voorbeeld, zonder case-opdracht.
Of dat de juiste oplossing is, blijft de vraag, daarvoor is je omschrijving té onduidelijk !

Die twee cellen gelden als voorbeeld! De hele toedracht is vrij complex en bovendien zeer vertrouwelijk.

Dit is uiteindelijk wel wat ik bedoelde, dus de communicatie is nog niet zo slecht!

Nog praktischer lijkt het mij om slechts 1 knop te gebruiken.

Laatst bewerkt:
Aan de knop in de bijlage hierboven was een verkeerde macro toegewezen, waardoor hij niet werkte. Dat is hersteld. Als je het bestand nu (opnieuw) downloadt, functioneert de knop wel goed.

Je kan hetgeen je wil ook bekomen zonder gebruik te maken van VBA, maar door cond. format. Ik weet niet of dat wenselijk is?

Je kan hetgeen je wil ook bekomen zonder gebruik te maken van VBA, maar door cond. format. Ik weet niet of dat wenselijk is?
Lijkt mij van wel (zou waarschijnlijk eenvoudiger zijn).

Naar wat ik begrijp uit de vraagstelling van TS wil hij enkel de cellen met een formule kunnen markeren en dit terug kunnen uitzetten.
Daarom dacht ik aan dit.

Mvg

Rudi

Bijlagen

Naar wat ik begrijp uit de vraagstelling van TS wil hij enkel de cellen met een formule kunnen markeren en dit terug kunnen uitzetten.
Daarom dacht ik aan dit.

Mvg

Rudi

Voor het ontkleuren zou ik, in jouw geval volgende code gebruiken:

Code:
Worksheets("blad1").Range("A1:D6").Interior.ColorIndex = xlNone

Bij een grote range, gaat jouw code langzamer werken door de for each ... next structuur die eigenlijk overbodig is.

Een oplossing zonder VBA, maar wel met Cond. Format en XLM functies:

- Definieer een naam nl. BevatFormule en zet in de verwijzing volgende XLM functie:

Code:
NL:     =CEL.LEZEN(48;INDIRECT("rk";ONWAAR))
ENG:  =GET.CELL(48,INDIRECT("rc",FALSE))

(bij de ENG versie evt. de , door een ; veranderen - afh. van je Excel versie)

Selecteer de range waarin je de cellen wil kleuren die een formule bevatten.
Ga nu naar cond. format, en kies daar voor een formule in te voeren, nl. onderstaande:

Code:
=BevatFormule

Kies een geschikt kleurtje, en klik OK.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan