Casefan draait niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

xxrene

Gebruiker
Lid geworden
8 nov 2007
Hoi,

Vandaag een nieuwe casefan gekocht/gemonteerd, Zalman ZM-F3RL.
De LED brand wel maar de fan draait niet. Komt dit misschien door de Noiseless Connector (RC56)? http://www.zalman.co.kr/eng/product/view.asp?idx=288&code=016Moet deze er tussenuit?
De fan is aangesloten op het moederbord (Asus P5W Deluxe) op conn. casefan2 Ik heb in de bios gekeken maar de enige opties die ik heb bij casefan2 is; ignore of N/A en staat ingesteld op N/A

Ik hoor graag van jullie,
Bij voorbaat dank,

Mvrgr,
René

Hoi,

Vandaag een nieuwe casefan gekocht/gemonteerd, Zalman ZM-F3RL.
De LED brand wel maar de fan draait niet. Komt dit misschien door de Noiseless Connector (RC56)? http://www.zalman.co.kr/eng/product/view.asp?idx=288&code=016Moet deze er tussenuit?
De fan is aangesloten op het moederbord (Asus P5W Deluxe) op conn. casefan2 Ik heb in de bios gekeken maar de enige opties die ik heb bij casefan2 is; ignore of N/A en staat ingesteld op N/A

Ik hoor graag van jullie,
Bij voorbaat dank,

Mvrgr,
René

Sorry, nog even onder de aandacht brengen

zet de instelling eens op ignore

Sorry voor m'n afwezigheid, was/ben even met geheugen bezig.
Maar goed, ik heb het nu op ignored staan en geen verschil. Heb ook het moederbord nagekeken of er een andere connector aanwezig is, Alternate zei dat het misschien dan op powerfan aangesloten moet worden, heb echter niets van dien aard gevonden. Wel casefan1 gevonden en daar op aangesloten maar zoals ik al zei, géén resultaat.
Zou die pas gaan draaien als ie te warm wordt?

Probeer em es zónder de 'noiseless connector' , doet ie het dan wél?

Inderdaad alles geprobeerd, uiteindelijk teruggegaan naar de winkel en daar laten testen. Het werkte daar wel:shocked: Een verloopje meegekregen en direct op de voeding aangesloten. Nu werkt het, hetzij anders dan ik graag gezien had. Nu zit ik met het vermoeden dat er iets met het moederbord niet klopt:evil: Voorlopig is het opgelost:rolleyes:

Allen bedankt! :thumb:

Als je een 'gewone' fan op het moederbord aansluit en deze gaat draaien (en geeft temp) terug dan weet je in ieder geval dat je moederbord goed is. Wellicht levert het moederbord te weinig stroom om de boel te laten werken?

Als je een 'gewone' fan op het moederbord aansluit en deze gaat draaien (en geeft temp) terug dan weet je in ieder geval dat je moederbord goed is. Wellicht levert het moederbord te weinig stroom om de boel te laten werken?

Dat is nou precies wat ik bedoel, hoe test je ofdat het moederbord voldoende spanning krijgt? Een "gewone fan" heb ik niet. Ik denk dat ik het ook moet zoeken in de bios, daar staat ondermeer bij chassisfan1 en 2: N/A = Not Availeble = niet beschikbaar. Zoals eerder gezegd is de andere optie; Ignored

daar staat ondermeer bij chassisfan1 en 2: N/A = Not Availeble = niet beschikbaar. Zoals eerder gezegd is de andere optie; Ignored
Dit heeft alleen betrekking op het aantal RPMs van de fan. Je hebt drie draadjes aan je coolfan zitten, een +, een - en een derde die bij iedere rondgang een pulsje stuurt naar het moederbord. Er staat nu Not Available omdat er geen pulsjes binnenkomen. Je kunt software zo instellen dat als de fan onder een bepaald RPM komt de PC wordt uitgeschakeld (je ziet dit bv ook bij servers - beter een server die uitstaat, dan dat de data verloren gaat door brand). Als deze op Ignored staat dan wordt er dus gewoon niets met het RPM resultaat gedaan.

Als je moederbord te weinig spanning kreeg dan zou je denk ik ook andere problemen hebben. Maar het kan dus zijn dat de casefan aansluiting gewoon niet genoeg stroom kan leveren om zowel de fan als de ledjes in de fan aan te kunnen sturen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan