Casefan erbij?

Status
Niet open voor verdere reacties.

daanos

Gebruiker
Lid geworden
23 dec 2001
Berichten
159
hoi,
ik heb ff beetje advies nodig voor het volgende:

in mijn computer komen de temperaturen als de computer het druk heeft soms tot de 50 graden, mijn processor (P4 2,4 GHz) haalt de 60 graden als ie 100% belast wordt. Tot nu toe heb ik alleen een Fan op mn processor en in mn voeding. Zou het nu een goed idee zijn om een casefan erbij te kopen? En moet die dan lucht uit de kast zuigen of er juist lucht in blazen?

Alvast bedankt.
 
Die temperatuur is idd een beejte warm voor een Pentium, maar vergeet niet dat het nu overal warmer is dan normaal.

Ik zou er twee casefan's in zetten.
1 voor onder in die verse lucht in je kast blaast.
1 boven in die de warme lucht afvoerd.

Dit zal zeker een aantal graden kunnen schelen.
Kijk eens wat de temperatuur wordt als je de kast open zet.
Als je maar 1 casefan wilt plaatsen laat deze dan de warme lucht afvoeren achter in je kast.(boven)
 
Laatst bewerkt:
Altijd lucht eruitzuigen, anders blaas je alleen stof de kast in, maar temperaturen vind ik niet extreem hoog

Groeten Oossie
 
Zoals Crash al opmerkte is het overal warmer. Zelf heb ik voor dit soort dagen gewoon een tafelventilator op de kast gericht staan. Extra koeler kan natuurlijk maar die maakt ook weer extra herrie op de dagen dat het weer niet nodig is. Verder heb je nog mooie koelers van Zallman (Mag ik hier wel reclame maken??) die hebben, behalve een enorme heatsink, ook nog een regelbaar toerental.
 
ik heb 2 plaatsen voor casefans achterin de computer, onder de voeding... ze zitten meteen onder elkaar. heeft het dan wel zin om op de bovenste plaats (meteen onder de voeding) een uitblazende te zetten en op de plaats eronder een inblazende?

en is het erg als je op allebij de plaatsen een casefan zet die lucht naar buiten blaast?
want verder zijn er niet echt veel gaten waardoor lucht naarbinnen kan komen...
 
Lucht moet er uiteraard ook ín gaan. Als er lucht naar buiten wordt gezogen, wordt er even veel naar binnen zogen, dat is gewoon logisch. Stof kan je tegengaan met stoffilters.

Maar een outtake en intake casefan zouden dus geen overbodige luxe zijn.

Onder de voeding moet je één (of twee, als je veel geluid wlit) fans zetten die naar buiten blazen, voorin de kast (onder de harde schijven) eentje die naar binnen blaast.
 
ja maar is het dan niet erg dat die intake en outtake vlak boven elkaar zitten? krijg je dan geen verkortte airflow ofzo
 
Waarom denk je dat ik zeg dat je de ene achterin en de andere voorin moet plaatsen :)
 
jah voorin heb ik ook een plaats voor een casefan maar voor in mijn kast zijn helemaal geen openingen waar dan lucht door heen kan is dat ook niet erg? dus zeg maar het voorpaneel met de powerknop erop enzo daar zitten geen gaten in. ga er ook geen gaten in maken :)
 
Hef je kast maar eens op, onderaan zit er een opening (en vaak zitten er ook spleten of gaten in de voorkant). Wel geen al te krachtige casefan daar plaatsen, anders maakt het nogal een zuigend geluid.
 
owjah aan de onderkant zit een spleet maar aan de voorkant niet... zit mijn vloer dan niet in de weg voor dat gat? anders moet ik mn kast op pootjes zetten :)
 
ok maar de intake moet dan dus voorin, maar het gat waar de lucht dan doorheen moet is als het ware geblokkeerd door mijn vloer is dat niet erg?
 
Ik zou dan wel je pc iets hoger zetten.
Op twee latjes bijvoorbeeld.
 
Nog een tip over wat je kunt doen namelijk:

Je zou ervoor kunnen zorgen dat je alles in de kast netjes hebt weggewerkt. Dat wil zeggen ze min als mogelijk lange (brede) kabels rond hebben hangen.

Wat je dus zou kunnen doen is alle kabels op zo'n manier bijelkaar strippen en aan de zijkant laten gaan zodat er een goede airflow (= stroming van lucht) is.

Door dit te doen kan het net een paar graden (of meer) schelen.

owjah aan de onderkant zit een spleet maar aan de voorkant niet... zit mijn vloer dan niet in de weg voor dat gat? anders moet ik mn kast op pootjes zetten

Je moet er wel voor zorgen dat alle venstilatie gaten vrij zijn en dus niet op een vloer, tegen een muur of iets dergelijks staan. Dan kan er namelijk geen/weinig frisse lucht in de kast komen waardoor de temperatuur hoger zal worden. Dus zoals crash al zegt op een verhoging zetten.

De groeten,
Mark
 
en als ik op die intake fan geen filter zet, krijg je dan heel erg veel stof in de computer?
 
Ach, stof krijg je sowieso. Bij mij maakt het erg weinig uit. Hangt er natuurlijk van af hoe stoffig het is in de ruimte.
 
zal het in elk geval eerst wel ff proberen zonder filter. thnx
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan