Casefan probleempje

Status
Niet open voor verdere reacties.

banana

Gebruiker
Lid geworden
22 nov 2008
Hoi iedereen,
ik heb een nieuwe casefan, coolermaster 80mm, maar ik hbe een best wel domme vraag denk ik. Eerst had ik geen casefans in mijn pc, dus ik heb geen ervaring met het erin zetten (voor de rest heb ik ik wel me hele pc in elkaar gezet maar een casefan plaatsen dat kan ik niet :o)

mijn vraag:
Moet ik de fan zo doen dat de hete lucht mijn pc uit gaat of zo dat er koele lucht mijn pc in gaat??

Alvast dank

Laatst bewerkt:
Ligt er aan waar je de casefan plaats en hoe de airflow nu loopt in je kast.

Bedankt voor de reacties.

Hij komt aan de achterkant van de pc op ongeveer de zelfde hoogte als de cpu koeler. Het is de enigste casefan die ik ga plaatsen.
Ik vermoede zelf ook al de warme lucht naar buiten ipv koude naar binnen, maar ik wist het niet zeker.

dus ok, ik doe hem zo dat de warme lucht naar buiten gaat.

Misschien kan je dat beter met een beetje testen achterhalen, wat beter is.
Jouw netvoeding zal waarschijnlijk ook naar buiten blazen, en de nieuwe fan zal hiermee je voedingsfan niet ondersteunen als die ook naar buiten blaast. In het ergste geval werken ze elkaar zelfs tegen.
Als je nou eens de temperatuur uitlezing bekijkt gedurende een half uurtje, en daarna met omgekeerde casefan nogmaals bekijkt, dan heb je een duidelijke meting welke luchtrichting het beste resultaat geeft.

Een casefan aan de achterkant van je kast, bovenaan, moet echt altijd naar buiten blazen!!!

Zodra je meerdere fans in je kast hebt, wordt de hele luchthuishouding een onvoorspelbaar dynamisch gebeuren.
Zeker als je niets weet van toerental, doorsnee, debiet en flowrichting.
Testen is altijd beter, maar dat sluit natuurlijk niet uit dat je in dit geval wellicht gelijk hebt. ;)

Ok dank voor de reacties. Ik heb hem zo gedaan dat de warme lucht naar buiten gaat, het lijkt best wel duidelijk merkbaar. Eerst waren de zij platen van mijn behuizing veel warmer (voor mijn gevoel in ieder geval).

ik ga nog wel ff de temps echt meten enzo maar mijn probleem is opgelost.
Dank iedereen!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan