Casefan

• Onderwerp starter Onderwerp starter ViZ
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

ViZ

Gebruiker
Lid geworden
4 apr 2003
Ik vroeg mij af of het nut heeft om een casefan in mijn pc te stoppen, het probleem is nl. het volgende:
Mijn cpu wordt redelijk warm:
IDLE: 55 graden
Klein beetje i'netten: 56-57 graden
Gamen: 65 graden
Ook een mobo wordt aardig warm: 43 graden.
Dit word weergegeven door Asus Probe, maar als dit programma 57 graden aangeeft (voor de cpu), zit mijn bios al op 60 graden.

Scheelt het nu nog als ik in mijn kast een casefan zet, of is dat bijna niet te merken?

Bvd

Dat gaat zeker schelen kweet niet hoeveel er bij jouw nu inzitten(???) maar als je er 1 bij plaatst gaat dat zeker schelen!!!

Hoeveel kan ik niet precies zeggen natuurlijk maar rond de 5 graden voor beide zeker wel denk ik!

Er zitten nu helemaal geen casefans in. Alleen een cooler voor de cpu, voeding en videokaart. Maar werk zo eentje aan de achterkant die als het ware de warme lucht eruit zuigt??

Geplaatst door ViZ
Er zitten nu helemaal geen casefans in. Alleen een cooler voor de cpu, voeding en videokaart. Maar werk zo eentje aan de achterkant die als het ware de warme lucht eruit zuigt??
moet je ook eentje aan de voorkant hebben, die er koele lucht inblaast :)

Geplaatst door aaajeetee
moet je ook eentje aan de voorkant hebben, die er koele lucht inblaast :)

Ik heb geen opening aan de voorkant waar een eentje zou kunnen :(

Geplaatst door aaajeetee

tjah, dan zou je die moeten maken denk ik...

Ik heb helaas geen pic van mijn systeemkast, ik weet nl. het merk niet, maar er zit een power en resetknop op die plaats....

Maar als je zoietsCoolermaster aan de achterkant zet, helpt dat dan?

Laatst bewerkt:
Geplaatst door ViZ

Ik heb helaas geen pic van mijn systeemkast, ik weet nl. het merk niet, maar er zit een power en resetknop op die plaats....

Maar als je zoietsCoolermaster aan de achterkant zet, helpt dat dan?
mja, zoveel weet ik daar ook niet vanaf...maar als je alleen achter een cooler plaatst...waar moet dan de frisse lucht vandaan komen...? ;)

Vooraan zit wel een soort van rooster, niet echt groot maarja.... Had ik nou maar een pic van mijn kast :confused:

Maar er zit natuurlijk wel wat in, er wel lucht uitzuigen en geen frisse inblazen, lekker m'n kassie vacuum zuigen ;)

Weet iemand of het dan wel nut heeft om er eentje alleen achterin te zetten? Want ik vind de temps van mijn pc wel een beetje aan de hoge kant!

Laatst bewerkt:
Hoeft niet persé aan de voorkant.

Je kan er één bevestigen onderaan aan 1 van de 2 zijpanelen. Deze zijn makkelijker te bewerken. Zet em zo dat deze fan koele lucht in de kast blaast.

De andere plaats je zoveel mogelijk bovenaan, iets boven het voedingsblok. Veel kasten hebben hier al een prefab-blowhole zitten waar je de fan aan vast kan maken. Deze blaast de opstijgende warme lucht naar buiten.

Geplaatst door Muurhond
Hoeft niet persé aan de voorkant.

Je kan er één bevestigen onderaan aan 1 van de 2 zijpanelen. Deze zijn makkelijker te bewerken. Zet em zo dat deze fan koele lucht in de kast blaast.

De andere plaats je zoveel mogelijk bovenaan, iets boven het voedingsblok. Veel kasten hebben hier al een prefab-blowhole zitten waar je de fan aan vast kan maken. Deze blaast de opstijgende warme lucht naar buiten.

Maar het is niet mogelijk om er alleen 1tje te plaatsen? Dat werkt dus niet goed? Want aan de voorkant kan het dus niet, maar aangezien hij in een soort van kast staat zijn de 2 zijkanten niet vrij. Alleen de voorkant en de achterkant hebben veel ruimte. Aan de zijkanten zit +/- 2-3 cm ruimte :(

2 is aan te bevelen. Met eentje bereik je nix.

De onderste fan, die frisse lucht inblaast, zorgt ervoor dat de aanwezige warme lucht naar boven wordt gedreven. Hier wacht de 2e fan op en blaast dan de opstijgende warme lucht naar buiten.

Zo zorg je ervoor dat in de kast altijd een koude luchtstroom aanwezig is die de aanwezige warme lucht kan verdrijven.

Met 1 fan gaat dat langzaam en zul je geen verschil in temperaturen merken.

Ik snap wat je bedoeld, maar ik heb maar een plaats in mijn kast. En als dat toch geen nut heeft, kijk ik nog wel even verder voor een andere oplossing.

iig bedankt allemaal.

Haal gewoon een casefan uit een voeding van een oude pc.
Zo kan je kijken of het voor jou nut heeft, voordat je naar de winkel gaat.

De kast zal iets koeler worden er komt namelijk overal verse "valse" lucht in de kast.
Zo als al eerder aangegeven is twee casefan's beter,
maar als je daar geen ruimte voor hebt kan je het ook met eentje doen.
Het zal iig helpen de temp een beetje omlaag te krijgen.
Zolang je die fan maar zo hoog mogelijk achter in de pc kast doet.(warme lucht gaat omhoog)
Je moet alleen wel zorgen dat de gaten/rooster die je hebt zoveel mogelijk vrij van stof zijn.

Je kast zal heus niet vacuum trekken.:p

Geplaatst door crash
Haal gewoon een casefan uit een voeding van een oude pc.
Zo kan je kijken of het voor jou nut heeft, voordat je naar de winkel gaat.
Heb geen oude pc en ik ben niet zo goed in slopen :)

Geplaatst door crash
De kast zal iets koeler worden er komt namelijk overal verse "valse" lucht in de kast
Wat bedoel je met valse versie lucht, er zit wel een luchtrooster rond mijn power reset knop en aan de zijkant.

Geplaatst door crash
Zolang je die fan maar zo hoog mogelijk achter in de pc kast doet.(warme lucht gaat omhoog)
Je moet alleen wel zorgen dat de gaten/rooster die je hebt zoveel mogelijk vrij van stof zijn.

Je kast zal heus niet vacuum trekken.
Er zit een opening net onder de voeding, en een vacuum kast heeft ook zo z'n voordelen :evil:

Met "valse"verse lucht bedoel ik dat er uit elk kiertje in je kast lucht komt.
Dus niet alleen uit de daarvoor bestemde roosters.

De fan idd plaatsen net onder de voeding.:thumb:

Ik heb hier nog wel een paar oude casefan's liggen.
Je kan er wel eentje ophalen als je wilt.

Ik denk dat ik het toch ff ga proberen met een casefan, kan altijd ff kijken wat die doet. Ik denk dat het nooit een negatief effect heeft op de temps, dus zal wel goed komen.

Bedankt allemaal :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan