cassettedeck vreet bandjes

Status
Niet open voor verdere reacties.

lenalena

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
6 dec 2007
kan iemand mij vertellen hoe ik er voor zorgen kan dat mijn oud akai cassettedeckje mijn bandjes nietopvreet?
ik wil ze op mijn pc zetten maar dat gaat zo natuurlijk niet.
is het erg moeilijk?
of kan ik beter een nieuwe oude kopen??

Je kunt proberen de "rolletjes" en de koppen te reinigen met apothekers alcohol (70%). Zo heb ik vaak cassettedecks weer goed werkend gekregen.

De rubberen aandrukrol moet geheel vlak zijn.
Als die iets bol is, of ribbelig, is ie versleten.
Dan loopt de tape niet meer in het midden van de kop, en maakt een kartelrandje.
Als de tape wel wordt afgerold, maar slecht oprolt, is de snaar (speciaal "elastiekje") versleten of uitgerekt.
Dit kun je ook makkelijk zien aan de speolsnelheid bij forward / rewind spoelen.
Gaat dit traag en/of onregelmatig dan is het vervangen van de snaar de oplossing.

Een aandrukrol is moeilijk verkrijgbaar en prijzig.
Kost ookerg veel knutselwerk om deze te vervangen.
Oude rollen reinigen zou ik persoonlijk niet doen. Het rubber is uitgedroogd / verteerd. De alcohol doet geen goed aan de vorm ervan.

De snaren zijn goed verkrijgbaar en relatief goedkoop.
Elke elektronika onderdelen zaak heeft er wel 1.
Neem altijd de oude snaar (snaren) mee, en neem een nieuwe die ongeveer 0,8 tot 1,0 cm kleiner is. De oude is immers uitgerekt.

Het kan ook zijn dat de slip van de rechterkoppeling te strak staat. De kracht tussen aandrukrol en koppeling wordt te groot waardoor hij de cassette opvreet,

Sjefke

Topic stamt uit 2007 en is niet actueel meer. Op zulke oude topics hoeft niet meer gereageerd te worden :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan