Cat 6 E aansluiting

• Onderwerp starter Onderwerp starter Johil
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Johil

Gebruiker
Lid geworden
9 sep 2012
Onder de optie Eigenschappen van een netwerkkaart lees je de snelheid (100 MB/s of 1 GB/s).
Ik heb een Cat 6 E kabel getrokken met CAT 6 E connectoren. De kabeltester gaf alle metingen groen licht.
Toch geeft de netwerkkaart 100 MB/s aan.
Een oudere Cat 5 E kabel even provisorisch gelegd en de netwerkkaart geeft nu 1 GB/s aan.
Ook aan de snelheid van de pc is die hogere snelheid duidelijk te merken.
Nu vermoed ik dat er toch een foutje bij de nieuwe netwerkkabel is gemaakt (connectoren?).
Weet iemand van u hier iets vanaf of heeft hetzelfde ervaren?
Met dank voor een reactie.
Joop

en cat5e en cat6 kunnen beide 1 gigabit aan.
Daarom hoef je geen nieuwe kabel te leggen.

Ik zou zeggen dat de kabel toch beschadigd is, of niet goed geknepen. Goedkopere testers geven uitsluitend verbinding aan, duurdere testers ook de snelheid.

Wat ook kan is dat de desbetreffende CAT6 kabel van slechte kwaliteit is. Vaak zie je dit bij goedkope kabels, bijvoorbeeld uit China. Deze zijn niet gemaakt van puur koper maar van andere (of gemengd met) andere metalen, wat de snelheid zeer nadelig beïnvloedt.

Zoals Puppy al zegt zou een echte CAT6 makkelijk 1GB aan moeten kunnen.

100 MB loopt over 4 aders. 1 GB over alle 8 van de kabel. Dus meest waarschijnlijke is een probleem met de connectoren. Of in het slechtste geval de kabel.

Bedankt voor jullie snelle reacties. De antwoorden sloten aan bij mijn vermoedens.
Inmiddels nieuwe connectoren en kabeltester besteld. Ik vermoed dat de kabel van beoogde kwaliteit is (alleen van koper en massieve kern).
En zoals RogerS al ondertiteld "Zoekt en gij zult vinden". Ik zal het vinden en jullie berichten!

De nieuwe kabeltester gaf aan dat kabeltje 5 en 7 niet lekker zaten. Nieuwe connectoren gekrompen en probleem opgelost. De eerder gebruikte kabeltester gaf aan dat alles oké was, niet dus.
Nogmaals mijn dank voor de aangedragen mogelijkheden.

Laatst bewerkt:
De nieuwe kabeltester gaf aan dat kabeltje 5 en 7 niet lekker zaten. Nieuwe connectoren gekrompen en probleem opgelost. De eerder gebruikte kabeltester gaf aan dat alles oké was, niet dus.
Nogmaals mijn dank voor de aangedragen mogelijkheden.
Niet melden als het wel goed zit is vervelend maar overkomelijk. Maar melden dat het wél goed is aangesloten terwijl het níet zo is, is bijzonder :D.
Fijn dat je erachter bent!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan