• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

catagorie zoeken aan de hand van een waarde in een tabel

Status
Niet open voor verdere reacties.

ericoo

Gebruiker
Lid geworden
28 feb 2021
Berichten
8
Dag, Zou graag de bijbehorende catagorie willen bij het invoeren van een bedrag uit de tabel. Heb het excel proefbestandje bijgevoegd.


zoek catagorie.JPG
 

Bijlagen

  • catagorie.xlsx
    9 KB · Weergaven: 18
Dat is snel edmoor, , maar ik bedoel het precies andersom, Als ik het bedrag in voer dat dan bv. kapper onder catagorie komt.
dus ik voer bv. 115 in onder waarde dat dan pintransactie onder catagorie komt. b.v.d.
 
Dan moet je wel -115 opgeven.
Gebruik dan deze functie:
Code:
=INDEX(A1:A12;VERGELIJKEN(E18;C1:C12;0))
 
Dankjewel Edmoor voor de moeite die je doet.
Deze formule had ik ook, maar zoekt hij alleen in kolom c. Als ik bv. -20 invoer zou onder catagorie pintransactie moeten komen te staan. Waarde staat in kolom d.
Ik heb zelf ook van alles geprobeerd, maar misschien kan het ook niet wat ik wil?
Heb je nog een suggestie?
 
Dat zou ik zelf met een stukje VBA doen, maar er zitten hier goeroes die alles met functies kunnen :)
Maar wat als het opgegeven bedrag in meerdere regels staat?
En volgens je wens zelfs in meerdere kolommen?
 
Ja dat is een probleem denk ik als er dubbele worden gevonden. hoe kan ik dit probleem oplossen mijn vba kennis is niet zo toereikend.
 
VBA lost dat probleem ook niet op.
Wel het zoeken in meerdere kolommen.
 
Laatst bewerkt:
Ok dankje Edmoor voor het meedenken ga er nog een nachtje over slapen. Hoe dit op te lossen.
 
Als je een Excel versie hebt die XLOOKUP ondersteund kan je daar eens naar kijken.
 
Met bedrag in E18, deze voor F18 misschien?
Code:
=ALS.FOUT(INDEX(A1:A12;SOMPRODUCT((B1:I12=E18)*RIJ(A1:A12)));"?")
Aanname: geen dubbele bedragen.
 
met zo'n gouden ouwe matrixformule
 

Bijlagen

  • catagorie.xlsx
    16 KB · Weergaven: 33
Ziet er goed uit :D
 
Cow18 super bedankt. Dit is wat ik zoek en dank voor de anderen die meedachten.
 
Goedemorgen, nog een vraag zie bijlage. Heb dus een rij erboven nu met maanden.
Naast categorie heb ik nu ook een vakje, hier zou ik ook graag de bijbehorende maand hebben behorende bij het bedrag.
 

Bijlagen

  • catagorie (1).xlsx
    9,9 KB · Weergaven: 14
met een hulpkolom, anders riskeer je dat rij en kolom niet in de pas lopen
 

Bijlagen

  • catagorie (1).xlsx
    17,2 KB · Weergaven: 21
Cow18 wederom super bedankt. Toegepast op mijn eigen tabel en het werkt nu zoals ik het wil.

Dankje
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan