• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Categorie toewijzen door tekst te vergelijken met meerdere referentiecellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Vanenkelen

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
2 mrt 2016
Berichten
2
Hallo allen,

Ik heb behoorlijk wat topics doorgelezen, en daardoor al een eind op weg, maar de totaaloplossing heb ik nog niet.

Ik wil excel een categorie toe laten wijzen door (een stukje van een) tekst te herkennen in één cel op basis van meerdere cellen met referentiewoorden.

Versimpeld voorbeeldje:
Stel ik heb een kolom met op iedere regel boodschappen zoals: belegen kaas, volle melk, appels, bananen, vla, broccoli, etc. etc. En ik wil excel deze automatisch laten categoriseren in de categorieen Fruit, Groente en Zuivel. Laten zoeken op basis van 1 kolom met referentiewoorden lukt wel (zie voorbeeld), maar hoe kan ik werken met meerdere referentiekolommen?

Zie bijlage voor mijn wens:
Bekijk bijlage 2Categoriseren meerdere inputs.xlsx

Ben benieuwd en alvast bedankt voor het meedenken!
 
Een overweging.

Het tweede bestand is met een UDF (zelfgemaakte formule in Vba gemaakt).
Misschien kan dit dienen.
 

Bijlagen

  • 2Categoriseren meerdere inputs.xlsx
    9,4 KB · Weergaven: 106
  • 2Categoriseren meerdere inputs UDF.xlsb
    15,1 KB · Weergaven: 72
Laatst bewerkt:
Dank! Die eerste is een mooi voorbeeld van "omdenken"... waarom zouden die referentiecellen nou horizontaal moeten staan, terwijl verticaal al de oplossing biedt voor mijn uitdaging :).

Die tweede werkt ook mooi, maar dat gaat mijn pet te boven, ik ga eens uitvogelen wat je precies gedaan hebt, maar met die eerste ben ik al helemaal geholpen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan