cd-brander is trager geworden

Status
Niet open voor verdere reacties.

joey13

Gebruiker
Lid geworden
31 dec 2000
Hallo,

Alvast bedankt voor je belangstellign voor mijn probleem.

Ik heb een PC met brander (philips 6911, 48x12x48, geloof ik) en een toshiba SD-M1612 dvd-rom.
Sinds een tijdje brandt de brander niet meer op 48-speed. Hij komt niet hoger meer als 9 a 10 speed.

Ik heb al van alles geprobeerd: firmware geflashd, div. software geprobeerd (easy cd creator 5, Nero 5.5, Clone 4.02, Alcohol 120%, drivers verwijderd uit apparaatbeheer etc.

Overigens lijkt het ofdat de dvd-rom ook trager is als eerst.
Hardwarematig heb ik niks veranderd, en mogelijk is het probleem onstaan bij het installeren van (het inmiddels verwijderde) Easy cd creator 6.0.

Het programma cdspeed van Nero bevestigt de lage leessnelheid (ca 18 speed voor de dvd-rom en ook de brander zit op ca 18 speed lezen)

Lijkt een sofwarefout, misschien aspi-drivers vernieuwen? Iemand nog andere suggesties?

Alvast bedankt,
groetjes,

Johan

Beste Johan,

Kijk eens of DMA is in/uit geschakeld.
Verander deze instelling eens, en kijk wat hij dan doet.
Dus als DMA nu aan staat zet je hem uit, en als hij nu uit staat zet je hem aan.
En voor de liefhebbers van slakken en zout; DMA aan is niet altijd sneller..............

Groetjes,
Martin.

Heb je geen ander merk cd's genomen?
Daar ligt het m.i. eerder aan.

TDK brand bij mij op 40. Een merkloze maar op 8.

Opgelost: super!!!!!!!!!

Hallo Elisa en IJspeert,

Hardstikke bedankt allebei! Het probleem is opgelost. Het zat hem niet in de CDR's (had al Nashua en Philips geprobeerd), maar wel in de DMA instellingen: Deze stonden wel aan, maar dat zat toch niet helemaal lekker, want stond niet op automatisch detecteren.

Dus: stuurprogramma van primaire en secundaire IDE kanaal (IDE ATA/ATAPI controllers) handmatig uit de lijst geselecteerd en er overheen geinstalleerd, en hiep hiep ****a!!!

Bedankt voor jullie moeite!!!

Joey,
Mocht je windows 98 hebben. Zou je me dan willen vertellen hoe het pad is om bij DMA te komen?
Vandaag voor een kennis zitten zoeken maar het is bij XP anders.

@ Elisa Start->instellingen->configuratiescherm->systeem->apparaatbeheer->de cd-rom kiezen->eigenschappen->instellingen->DMA

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan