CD driver installeren via A: prompt.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Winger

Gebruiker
Lid geworden
9 okt 2001
Hallo ik heb in een gekregen pc een cd driver gebouwd en dan de pc geformatteerd, maar als ik nu de pc opstart met de opstart diskette kent hij de CD driver niet. Hoe moet ik deze installeren zodat ik win98se kan installeren.

Deze pc was al leeg gehaald op het werk en ik hoop dat ze er niet teveel uit gegooid hebben.

Ik sta nu op de A: promt en daarboven staat.
No valid CDROM device drivers selected.

Je kunt vanaf de CD-rom zelf opstarten. Gezien de foutcode ga ik er wel van uit dat de CD-rom niet correct geïnstalleerd is. MASTER/SLAVE configuratie is correct? Rode kant van de platte kabel zit op zowel het moederbord als de CD-speler op pin 1?

Sorry maar ik denk dat er wel wat meer mis is dan dat hij alleen het cd rom station niet vind.

Het is namelijk een Compaq prolinea 575e die geformatteerd is en ik heb ergens gelezen dat dan de bios ook weg is, ik hoop dat ik dit nog kan herstellen met de hulp van jullie want ik ben zelf niet zo een artiest in deze dingen.

Als ik opstart zonder boot disk dan krijg ik het bericht dat het Besturingssysteem ontbreekt.

Wat moet ik doen of te kijken of er nog een Bios is en kan ik deze downloaden van het net.

Graag alles 1 voor 1 a.u.b

Hallo, ik ben weer wat verder geraakt en heb met de opstartdisk een fdisk alles kunnen formatteren, maar als ik D:\>setup ingeef krijg ik deze melding.

Ban co
Device driver not found 'MSCDOO1'

Hoe kan ik dit oplossen.

Heb je een nieuwe cromspeler ingebouwd? Dan raad ik je aan om de oude terug te zetten en de nieuwe als slave bij de harde schijf te plaatsen.... het is een compaq en die heeft nog wel eens moeite met een "vreemde" drive (net als Packerd Hell).....

Ja ik heb er een nieuwe cd driver ingezet maar er heeft er nog geen ingestaan. En het is gekomen nadat ik alles geformatteerd heb, had ik beter niet gedaan mischien, maar er stond zoveel rommel op van die firma.
Ik probeer ook in de Bios te geraken maar dat lukt mij ook niet, het is net of ik er geen meer heb.

En ja marsmannetje het is dankzij de nieuwe disk dat ik nu kan opstarten tot aan de a:/-
Maar hij kan het station niet vinden,

bios staat op de harde schijf op een speciale partitie, door alleen te formatteren raak je hem niet kwijt normaal gesproken.

kun je wel fdisk starten? dan zou er een kleine (1-2 mb) partitie als eerste op de harde schijf moeten staan

controleer zoals gezegd de inbouw van het apparaat zelf.

succes

Geplaatst door Winger
Ja ik heb er een nieuwe cd driver ingezet maar er heeft er nog geen ingestaan. En het is gekomen nadat ik alles geformatteerd heb, had ik beter niet gedaan mischien, maar er stond zoveel rommel op van die firma.
Ik probeer ook in de Bios te geraken maar dat lukt mij ook niet, het is net of ik er geen meer heb.

En ja marsmannetje het is dankzij de nieuwe disk dat ik nu kan opstarten tot aan de a:/-
Maar hij kan het station niet vinden,
Normaal gesproken kan je net nadat je pc gaat opstarten van die diskette kiezen of je wel of niet cd-rom ondersteuning wilt.
Als je dan voor wel kiest, dan worden de drivers geinstalleerd.

Daarna komt in beeld welke "letter" de cd-rom krijgt toegewezen.

Goede morgen.

Nog even wat informatie.

Zoal u gevraagd hebt start ik van opstart disk met ondersteuning van CD.

Tijdens het opstarten krijg ik informatie dat de cdr op D:
staat.

Als alles opgestart is krijg ik dit beeld.

De diagnostische hulpprogramma's zijn geladen in station D:

Device driver not found'MSCD001'

Typ help en druk op ENTER voor help.

A:\>

Als ik dan de D:\> selecteer en ik een DIR doe staat er bovenaan

Het volume in station D is MS-RAMDRIVE.
Map van D:\.

Als ik de cdrom in de lader leg en Setup ingeef, krijg ik de melding.
Opdracht of bestandsnaam is onjuist.

Wel blijft de cd rom altijd draaien zonder dat het lampje brand is dit normaal?

Als ik bij C:\ een dir doe dan krijg ik de melding
Het mediumtype is ongeldig. bezig met lezen station C.

Hopelijk heb je hier wat aan, want ik weet het niet meer, had ik maar geleerd voor programmeur dan moest ik jullie niet lastig vallen.
In ieder geval bedankt bij voorbaat.

Gr Jef

ik denk dat je een oude cdrom speler hebt, waarvan de drivers niet geladen worden.

kan ook onder dos zelf handmatig in gevoerd worden

ik denk eerder dat er iets niet goed is aangesloten.

Als je opstart, dan gaat je pc als het goed is je geheugen controleren (of geeft aan hoeveel geheugen erin zit)
Daaronder komen dan de schijven in beeld:
Primary master: harde schijf
Secundary master: cd-rom.

(zoiets dus)

Zie je daar de cd-rom in beeld komen?

Ik heb een nieuwe cd rom speler ingebouwd.

Bij het opstarten zonder de opstartdiskette, krijg ik in de linker boven hoek een teller die aangeeft hoeveel
geheugen erin zit.

Dan na een 20 tal sec, krijg ik alleen nog de tekst.

Het besturingssysteem ontbreekt.

En dat is alles, zal ik mischien maar helemaal opnieuw alles aansluiten dan.

Gr

Hallo

Volgens al het voorgaande , en de betrokken p.c. , vermoed ik dat uw c.d. r.o.m. lezer niet verbonden is via een hedendaagse i.d.e. "flatcable" , maar d.m.v. zijn voorhanger .

Dit kun je uitvissen d.m.v."googlen" op het originele model van c.d.r.o.m. lezer , of visueel , of deze fysiek verbonden is, was met de geluidskaart.

Indien deze inderdaad verbonden is met de geluidskaart , dan worden er uiteraard de benodigde drivers vereist v/d betrokken geluidskaart .... alvorens win xxx op te starten .

Panasonic en Mitsumi waren de meest bekende merken om d.m.v. deze interface te werken .....

Peter

dat het besturingssysteem ontbreekt is natuurlijk vrij logisch, als je je pc opnieuw formateert.

Dan maar ff de hardware:
Je hebt maar 1 harde schijf en 1 cd-rom in je systeem zitten?

Zitten ze beiden aan een aparte kabel? (ik doel dan op de platte ide-kabel)
Dan heb je op de achterkant van de cd-rom nog jumpers zitten.
Hoe staan die? "cable select", "master", of "slave"??
Als het goed is heb je nog een aansluitpunt op je ide-kabel.
Probeer die eens aan te sluiten en test het dan eens.

(als de cd-rom bijv als master is aangesloten en je sluit hem aan op de slave-uitgang van de idekabel, dan werkt het niet, sluit je hem dan aan op de master-uitgang van de kabel, dan moet het werken)

Ik heb 1 harde schijf en 1 cd driver.
die zijn alle 2 op 1 ide kabel aangesloten want als ik ze appart aansluit wordt de cd driver niet erkent.

De jumper achter op de cd driver is zo aangesloten.
:|:

Ik ben nu zover dat de driver gevonden wordt maar kan nog geen dir doen.

En als ik er de cd rom inleg blijft hij wel draaien op halve kracht maar het lampje gaat niet aan en ik kan er nog steeds geen setup mee doen.

Dit is wat er nu boven A:'\> staat.

MSCDEX Version 2025
Copiyrght [C] Microsoft Corp 1986-1995. all rights reserved.
Drive E: = Driver MSCD001 unit 0

Dus zijn we op de goede weg denk ik.
Gr Jef

dan moet je naar de "e"-schijf gaan.

Dus:
e: <enter>
En dan "dir" typen en enteren.

(ik weet niet hoeveel dos-kennis jij hebt, vandaar dat ik t maar uitleg)

niet zoveel maar ik heb dat gedaan maar, geen dir en geen setup te verkrijgen, zitten de jumpers zo goed

ja die zitten goed, anders wordt er geen letter aan je cd-rom toegewezen.

Normaal moet het dan gewoon werken.
En doet de harde schijf het wel?
Kan je dus "dir" doen op c:/ ???

Er bestaat een optie om met opstartdiskettes de installatie van windows te starten. Volgens mij ook de installatie van windows98.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan