CD/DVD ROM speler leest niet meer.

Status
Niet open voor verdere reacties.

NL1994

Gebruiker
Lid geworden
30 sep 2010
Hallo,

Ik heb een probleem met mijn CD/DVD ROM speler.
Hij leest namelijk geen CD/DVD's meer.

Hij heeft het altijd goed gedaan, maar sinds vandaag treed dit probleem op.
Als ik onder Computer in Windows 7 kijk zie ik mijn CD/DVD ROM speler er wel bij staan. Klik ik er dan vervolgens op dan zegt hij: Plaats een schijf in station E:. En vervolgens gaat de CD/DVD ROM speler open.
Geen enkele CD/DVD pakt hij.

Iemand enig idee wat dit probleem kan zijn?

Alvast bedankt!

Nee, lens versleten of niet genoeg spanning op de laser (kan in en enkel geval bijgesteld worden met een heel klein schroefje) wil nogal eens voorkomen maar dan gaat het verval geleidelijker. Misschien zit er vuil in. Helpt mechanisch blazen? Ik heb wel eens drives gerepareerd door de firmware opnieuw te flashen, dan zul je moeten controleren of de fabrikant deze aanbiedt. Gelukkig is een nieuwe speler niet zo duur.

De lens is in de meeste gevallen van plastic denk ik en wordt ondoorzichtig met alcohol. Er zijn schoonmaak cd's waar kleine borsteltjes op zitten maar uit elkaar halen of heel hard blazen met lucht is zekerder. Vuiltjes kunnen ook achter de lens zitten. Het is niet al te gemakkelijk om de speler uit elkaar te halen trouwens.

Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt voor de reacties!

@vanschagen, heb ik geprobeerd werkt niet.

@Alfred 2, Ik ga hem zo meteen uit elkaar halen en de lens schoonmaken.
Als er vuiltjes achter zitten, hoe zou ik die er dan het makkelijkst achterweg krijgen denk je?

Ik heb hem uit elkaar gehaald en het lijkt erop dat de lens goed is.
Wat me nu wel opvalt is het volgende: Hij spint helemaal niet.
Normaal als je er een dvd of cd in doet gaat hij spinnen, maar dat gebeurt niet.
Als hij wil gaan spinnen, draait hij nog geen 5 graden en hij stopt meteen weer. Kan het soms zijn dat de "spinner" kapot is?

Schoonmaken kan met een wattenstaafje en vochtigheid van adem liever dan kalkrijk water uit de kraan. Er zit een losse lens voor de laser. Inspecteren op vuil of aanslag zou goed mogelijk moeten zijn.

Wanneer de speler niet meer harder gaat draaien zal er geen spanning genoeg meer zijn voor de laser. Bij veel modellen kan dit nog wat omhoog geschroefd worden met stelschroefjes. Meestal zijn er dan met een vergrootglas twee of drie hele kleine schroefjes naast het lampje zichtbaar. Het is een haast onmogelijke opgave, die enige kennis van het toestel en veel tijd vergt. Dure DVD spelers hadden wel eens dergelijke afstelmogelijkheden op de printplaat maar die zie ik nooit meer. Fabrikanten maken het niet gemakkelijker en verzinnen het liefste schroefjes waar je moeilijk in en bij komt. Nieuw kopen is beter, de levensduur is toch ook niet al te lang dus hoe lang houdt die het na reparatie nog vol?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan