CD/DVD stationsletter veranderen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sunnyboy

Gebruiker
Lid geworden
25 dec 2009
Berichten
6
Ik zoek een methode om de stationsletter van een CD/DVD-station te veranderen,
bijvoorbeeld van E: naar Z:.

Ik werk met XPprof maar heb geen manier kunnen vinden om dit te doen,
terwijl ik me herinner dat ik het vroeger wel eens heb gedaan. Dat kan
echter wel in Windows 98 zijn geweest, i.i.g. lang geleden.

:thumb:
 
Goedemorgen,

Welkom op Helpmij,

Kan je doen rechtermuisknop deze computer dan voor beheren kiezen en daar staat schijfbeheer bij en dan rechtermuisknop op speler waar je de letter wilt veranderen
 
Goedemorgen,

Welkom op Helpmij,

Kan je doen rechtermuisknop deze computer dan voor beheren kiezen en daar staat schijfbeheer bij en dan rechtermuisknop op speler waar je de letter wilt veranderen

Bedankt voor de snelle reactie.:)

Ik heb het gevonden en, naar nu blijkt ben ik er vlakbij geweest, namelijk via Configuratiescherm > Systeem > Hardware > enz.

Mag ik ietsje uitweiden over het "Hoe en waarom" ?

Wel, ik heb 2 gelijke schijven in m'n P.C., schijf 1 en schijf 2. Dit heb ik omdat ik vaak dingen doe aan o.a. software installeren en instellingen e.d. waardoor er wel eens iets kompleet fout gaat.

De ene schijf schrijf (schreef) ik dan regelmatig over naar de andere (systeem met Ghost), zodat ik altijd over kan (kon) schakelen naar de andere schijf als iets helemaal fout gaat.

Zover zo goed.

Ben een tijd lang niet bezig geweest met de P.C. wegens verhuizing en verbouwing.
Op een gegeven ogenblik bleek dat de systeemschijf te klein ging worden en ik deze met PartitionMagic (7) heb vergroot van 2 naar 3 GB.
N.B. De partities zijn alsvolgt:
C: Systeem met XP
D: Mijn programmas
E: Mijn Documenten,
Deze indeling heeft me al jaren goed voldaan omdat je D en E simpelweg kunt copieeren en dan alleen een kleinere C met Ghost kunt overbrengen of i.i.g een mogelijheid weer terug te gaan naar een echt goed lopend systeem (N.B. Systeemherstel heeft ook haar tekortkomingen!).

Nu ben ik gisteren schijf 2 waar van oudsher 4 partities opstonden geheel opnieuw gaan maken d.m.v. de XP installatie CD naar 3 partities met dezelfde grootte als die van de schijf (1) waarvan ik het afgelopen jaar gebruik van heb gemaakt en van welke ik dus de systeem partitie naar 3 GB heb vergroot.

Als ik nu echter opstart van schijf 2 dan komen alle stations door elkaar, iets zoals:

C: (schijf 1), D: (schijf2), E: (schijf1), F: (DVD1) G: (schijf 1), enz. Dus je snapt wel dat opstarten van de nieuw ingerichte schijf 2 werkt niet goed omdat deze zo is ingericht dat Mijn Programmas en Mijn Documenten worden gezocht op de bijbehoren D en E partities, echter die hebben dus niet de bijbehrende stationsletters D en E.

Nu kan ik van alles een backup maken (heb ik trouwens) en alle 2 de schijven geheel opnieuw doen met de XP CD maar dat is een hels karwei en dan heb ik nog geen garantie dat het geheel niet wordt zoals ik het wil hebben. Zo ben ik in het verleden ook al enige keren soms dagen bezig geweest. Steeds weer opnieuw en dan tot de ontdekking komen dat het nog niet goed werkt omdat bijvoorbeeld in de bootsector van de schijf nog dingen zijn blijven hangen van een vorige instelling.

Misschien kun je (of iemand anders) me in z'n algemeenheid laten weten wat ik het beste kan doen.


N.B. :)
Heb inmiddels alle schijfletters aangepast met Configuratiescherm > Systeembeheer > Computerbeheer > Schijfbeheer, zodat ze allemaal in de juiste volgorde staan.
Hiermede is mijn probleem eigenlijk opgelost. :thumb:
 
Laatst bewerkt:
Het probleem wat ik in mijn vraag stelde is dus opgelost, maar er zijn nog wel 2 kleine andere zaken blijven hangen, namelijk:
Bij het opstarten van de schijf welke ik met PartitionMagic heb vergroot krijg ik een lichtblauw scherm met de mededeling " xmnt 2001 not found" skipping autocheck.
Is er een oplossing bekend waardoor dit weer gaat werken?
Verder krijg ik als het geheel is opgestart twee venstertjes te zien:

Er is een fout opgetreden in het script van Internet Explorer, en een venstertje met:
er is een fout in dit dialoogvenster opgetreden Fout:30 Niet nader omschreven fout.

En... Internet Explorer laat zicch niet meer opstarten.

Wet iemand hoe deze 2 probleempjes op zijn te lossen?

N.B. Ik heb om van de problemen af te zijn een complete nieuwe installatie uitgevoerd. Wel een berg werk (enige dagen) maar de moeite waard, want de hele zaak is dus weer schoon e.d.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan