Cd knalt kapot in de cd-rom speler.

Status
Niet open voor verdere reacties.

lichtflits

Gebruiker
Lid geworden
12 dec 2000
Hoi.

Wat ik me nou net toch mee maak.
Ik wil een iets ouder spel installeren, dus ik doe de cd in de cd-rom speler.
Begint ie met de setup, en na een halve minuut hoorde ik een vlinke knal, en toen hoorde je de cd niet meer draaien.
Ik keek meteen naar de cd-rom speler en zag er wat rook/stof uit dwarrelen.
Toen drukte ik de cd speler los en toen vielen er allemaal kleine stukjes cd uit.
cd.jpg

Zoiets heb ik nog nooit mee gemaakt of er van gehoord.

Ik heb de cd-rom speler (liteon 52x) helemaal uit elkaar gehaald en al het grijs e.d eruit gehaald.
Ik weet alleen niet of ik het nou aandurf om hem nou te gaan testen.
Stel dat er weer een cd uit elkaar knalt.
Of dat het nou wel goed gaat, maar dat er morgen een cd kapot gaat die dus niet kapot had mogen gaan.
Het kan natuurlijk ook zijn dat ie het helemaal niet meer doet, of dat de laser beschadigd is.

Is er iemand die hier vaker van gehoord heeft?
En hoe zou het gebeurd kunnen zijn?

Ik hoop snel wat te horen, en ik denk dat ik zo dadelijk toch de cd-rom speler maar eens ga testen met een oude cd.

Mvg,
Berry

Als de cdspeler terug gaat testen, hou in elk geval een brandblusapparaat bij de hand. Ik zou het niet meer aandurven. En waarschijnlijk de laser defect.

Het is vaak niet de schuld van de speler maar van de cd zelf die beschadigingen vertoont

ik heb maar besloten om hem niet te gaan testen.
een nieuwe cd-rom speler kost 19 euro.
voor dat geld ga ik niet moeilijk doen.

maar ik stond wel even raar te kijken toen dit gebeurde. :8-0:

Aan te raden volgens mij.

Oh, by the way, het heeft toch niets met uw gebruikernaam te maken ha ha ha:) grapje hoor. Zou het zelf niet willen meemaken.

:8-0: :8-0: :8-0:

gelukkig nog nooit meegemaakt dat je cd rom er zo uit komt

Geplaatst door m@rio
Het is vaak niet de schuld van de speler maar van de cd zelf die beschadigingen vertoont
Is vaak een combinatie van slechte cd en te hoge leessnelheid.
Lees bijv. dit artikeltje maar eens. Daar staat onder meer:

Het is zelfs mogelijk dat CD's met krassen of van slechte kwaliteit in de drive ontploffen wanneer deze hoge leessnelheid wordt gebruikt (9600 toeren per minuut bij 48x)

(En het schijnt dat er nu al 56 X spelers aan zitten te komen. Daar mogen ze dan wel titanium schijfjes bij gaan leveren.:D)

Guus.

Ik heb dit ook een keer meegemaakt. Ook helemaal kapot. Ik heb de drive toen ook helemaal geopend en de kleine stukjes er allemaal geprobeerd uit te halen. Nadat dit gelukt was, heb ik er een oude recordable in gedaan om te proberen of ie het weer deed, en ja hij deed het weer perfect. Hier ging het om een Samsung 52 speed. Er werd mij verteld dat dat komt door de hoge snelheid die die schijfjes blijkbaar niet aankunnen en doordat door de warmte waar ze vaak aan blootgesteld worden door de jaren heen, het kunstof zeg maar verdroogd. Dit is al bijna een half jaar geleden, en ik heb geen problemen meer gehad met het apparaat...

ooit een keer daarover wat gelezen in computer-easy of computer-idee. Dat moet pakweg min. 1,5 jaar geleden zijn geweest. Het enige wat ik onthouden heb is dat het om een Liteon ging, onder het motto "niet kopen".

Geplaatst door mathwenders
ooit een keer daarover wat gelezen in computer-easy of computer-idee. Dat moet pakweg min. 1,5 jaar geleden zijn geweest. Het enige wat ik onthouden heb is dat het om een Liteon ging, onder het motto "niet kopen".

Het merk van de cd speler doet er dus helemaal niet toe, ook het merk van de cd heeft er niets mee te maken, het is een combinatie van een slechte (lees beschadigde of oude ) cd en de hoge snelheid waarmee de huidige spelers draaien.
Zie het zo, een cd die gemaakt is voor 8× speler en daar dus op getest destijds, moet nu in één keer 40× of sneller gaan draaien, daar is die dus nooit op getest c.q. gemaakt en is het dus vrij logisch dat zo'n cd kapot kan gaan.

Ron

Je verklaring is duidelijk, nl hoe het kon gebeuren, deel 2 van de vraag terwijl ik reageer op deel 1, nl of iemand
hiervan gehoord heeft.
Maar zie dit vooral niet als een negatieve reactie van mijn kant.

Immers, in feite zeg je dat dit te voorkomen valt door selectief met de cd schijfjes om te gaan: een oud schijfje niet in een nieuwe of snelle speler stoppen.
Dus is het dan raadzaam om een oude CD speler alsnog in de kast te zetten, en selectief mijn schijfjes te gebruiken???

Ik neem aan van wel, blijft open de vraag hoe groot de kans is DAT de omschreven vraag /situatie zich voor doet.

groetjes,
Math Wenders

Tsja, of het verstandig is om een oude speler in de kast te houden voor je oude cd's. Het is natuurlijk zo dat ook de oude cd's een veiligheidsmarge hadden, bovendien spelen beschadigingen ook mee, met name die rond het gat in de cd (hoe haal je de cd uit de doos, met grof geweld of met beleid). Speelt ook nog mee of de CD 'verouderd' is door inwerking van zonlicht en dergelijke.
Feit is natuurlijk wel als de snelheid van de speler lager is, de kans op breuk van de cd ook lager is.

Het lijkt me dat de kans dat het gebeurd vrij klein is, alleen daar moet dan weer bij aangetekend worden dat er steeds meer 'oude' cd's komen die dus last zullen hebben van de verouderingsverschijnselen. Ik denk dat het koffiedik kijken blijft, maar dat je in ieder geval het risico kunt verkleinen door je cd's (of DVD's) fatsoenlijk te behandelen.

Ikke ook gehad

Hi All,

Nou ik heb dat dus ook gehad, 2 dagen NA het lezen van het artikel in de ComputerIdee, schrok me wezenloos, m'n zoon zat er in z'n blootje naast, was toen net heel warm.
Ik heb contact opgenomen met Liteon, was inderdaad OOK een 52x en heb een nieuwe gekregen. Nadat ik hem opgestuurd had.
Vond ik wel weer netjes van ze, belden me nog of ik het erg vond dat ik een 48x ervoor terug kreeg. Nooooo problemo ha ha ha

Groetjes,
Carla

Ikke ook gehad

Hi All,

Nou ik heb dat dus ook gehad, 2 dagen NA het lezen van het artikel in de ComputerIdee, schrok me wezenloos, m'n zoon zat er in z'n blootje naast, was toen net heel warm.
Ik heb contact opgenomen met Liteon, was inderdaad OOK een 52x en heb een nieuwe gekregen. Nadat ik hem opgestuurd had.
Vond ik wel weer netjes van ze, belden me nog of ik het erg vond dat ik een 48x ervoor terug kreeg. Nooooo problemo ha ha ha

Groetjes,
Carla

Je koopt daar natuurlijk niet zo'n snelle lezer voor, maar je kan de meeste cdrom-spelers softwarematig afremmen met het freeware tooltje "cdbremse". Daarmee kun je bijvoorbeeld instellen dat de maximale leessnelheid 24-speed mag zijn.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan