Cd niet lezen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Gytrash24

Gebruiker
Lid geworden
14 mei 2012
Nou heb ik deze vraag ook al eens op een andere forum gesteld maar we zijn er gewoon niet uitgekomen...

Ik heb mijn pc al naar 2 verschillende makers gehad. Maar niemand begrijpt het probleem. Ik ben niet echt een held met techniek maar weet wel het een en ander van pc. Ikzelf denk daarom ook dat er iets miss is met het besturings programma.

Maar goed dit is dus het probleem. Ik speel graag spelletjes en dat was tot voor kort geen punt. Ik weet niet of het uit maakt maar voornamelijk map-strategie games als age of empires, empire earth etc. Maar sinds ik afbeeldingen op een cd gezet heb (een lege natuurlijk) zegt mijn pc dat er geen cd in zit. Wat dus niet zo is. En het gekke is hij herkent wel dat er een cd in gedaan word en dat er iets in zit. Maar vervolgens kan hij hem niet lezen en zegt hij dat er niks in zit...
Nou dacht ik eerst dat er dus iets mis ging omdat ik tussendoor afbeeldingen op een cd gezet heb. En ik heb dus ook de wachtrij leeg gemaakt waar blijkbaar ook nog een groot deel stond. Terwijl ze wel op de cd staan? heel apart.
Maar hij doet het nog niet. Wat mij ook opviel is dat hij in het begin bij het opstarten nu blijft hangen bij een reboot van... iets over de cd in ieder geval. En dan maakt hij herhaaldelijk een heel apart piepgeluidje. Dan na minuut of 2 beindigd hij het proces om alles te controlleren gewoon omdat hij er niet langs komt. En start hij zichzelf verder op.
Daarom denk ik dus ook dat er iets mis gaat in het besturings gebeuren van mijn pc. Maar de computer winkel kon niks vinden ja de lazer was stoffig en dat hebben ze schoon gemaakt net als de rest van mijn pc. Maar voorals nog doet hij het niet. En ik vind het nogal vervelend om perse op een andere pc te moeten om een spel te spelen.

Info over mijn pc
even een wat gedetaileerde info.
merk, acer
over gezet op xp omdat ik het niet met vista eens kon worden over mijn programma keuze. Heeft verder geen problemen bij overzetten gehad. (spelcd's werden toen nog wel gepakt)
computer is ruim 4 jaar oud. En heeft nog 89% over op de harde schijf (teminste dat staat er)
is verder snel en vrijwel nooit error meldingen een goeie virus scanner die tot nu toe geen problemen heeft geleverd en 2 b(bijhoud) programma's die mijn computer op orde houden. (ccleaner&advanced system care)
Hij heeft verder dus geen problemen met niks kan prima met grote programma zoals sony vegas, heeft nog nooit moeilijk gedaan over grote bestanden overzetten of ontvangen maar tja spontaan kan hij geen spelcd's meer lezen.
Vermoedelijk is het een fout in het besturings-programma gezien dit eerder gebeurt is maar dan bij mijn vorige computer. Ik weet niet wat ik toen gedaan heb wat het veroorzaakte net als nu. Maar ik krijg het niet meer goed dus tja daarom vraag ik ook om hulp.
Ik heb alle sites over hoe ik het zou moeten maken al gedaan en tot nu toe geen enkel resultaat gehad.

Ik hoop dat iemand misschien weet wat het probleem is.

mvg
Elena

Laatst bewerkt:
Hoi,

Welkom op Helpmij,

Probleem alleen met die cd of ook met bv een muziek cd en probeer deze eens

kun je anders de cd-rom speler niet vervangen voor een andere cd-rom speler.

Ik heb net even gekeken. hij pakt wel cd's en ook dvd's... wat raar O.o
Nou weet ik echt niet meer waar ik naar moet kijken

@dennisdennis12 ik heb de lazer al vervangen het ligt echt aan iets in de pc werd mij verzekerd door beide mensen die er naar gekeken hebben. Dus vervangen zal het probleem niet oplossen.

misschien helpt een nieuwe windows installatie, of anders een keer het register opschonen (dit kan met bijvoorbeeld ccleaner of advanced system care).

Ik heb zowel ccleaner als advanced system care er over gehad. haalde wel wat errors er uit maar niks had met het lezen van cd-roms te maken.
Ook heb ik met zo'n online ding de functies terug gezet. Omdat ik misschien wel iets veranderd had gezien ik afbeeldingen op een cd heb gezet voordat hij spellen ging weigeren.
Maar ik snap niet waarom muziek-cds en dvd's wel gepakt worden O.o

owh wat mij ook opviel net toen ik weer een spel probeerde hij denkt zeg maar en dan maakt hij piep geluiden en dan zie je een cdtje bij me muis. Dus hij ziet de cd wel. Maar vervolgens beweert hij dat er geen cd in zit ? ik snap echt niet wat het probleem is... word het beetje gemoedeloos van vooral omdat 2 verschillende makers niet wisten wat het probleem was. Toch raar?

@Modag ik heb toch maar even die ook gebruikt. Ik heb al eerder zo iets gedaan maar dit hielp ook niet.
Er is wel wat veranderd. Nu als ik op Dvd-ram-station(e: ) klik dus hoe ik meestal spellen open. opent hij een leeg scherm. Dit deed hij eerder niet. Eerder vroeg hij om een cd er in te doen. Dus er is wel iets verder. Maar wel apart dat bij alle spellen hij zegt dat er niks zit. hmm... apart.

Laatst bewerkt:
Hallo allemaal,
Na mijn monitor open gemaakt te hebben ben ik geschrokken van het stof. Ik had wel gezien dat het niet helemaal goed ging met de filters maar toen ik hem daadwerkelijk open had zat het onder een flinke laag over de 1cm. Ik heb hierom ook maar alles even open gemaakt, en weer netjes terug gedaan waar het hoorde. Mijn cd-lezer (hoe heet dat stuk van de pc eigenlijks?) was er het ergste aantoe alles zat eronder. Ik snap waarom hij de lazer aansloeg maar weer afsloot. Was gewoon niet te doen. Maar nou is die schoon en nou zit ik weer met het zelfde probleem. Nu dat hij schoon is wil hij opeens weer niet starten met het lezen van de cd die ik er in doe. Hij pakt wel dvd's en muziek. Maar spelcd's probeert hij niet eens. Ik merkte ook op dat hij nu opeens vreemde geluidjes maakt zodra ik er een spelcd in doe. Hij tikt en zoekt en piept een aantal keer. Start het draaien van de cd niet eens en stopt dan compleet met waar die mee bezig was. Dit gebeurt niet als ik er een dvd of cd in doe. dan denkt hij maar even ik hoor de cd dan gaan draaien en dan opent want zou moeten openen.

Iemand een idee? Ik word er toch wel een beetje naar van... want hij pakt dus ook niet de cd's die ik voor mijn schoolwerk gebruik. En tja om nou alles de hele tijd op school te moeten doen wordt uit eindelijk toch wel vervelend.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen want het is toch echt een vervelend probleem. En waarom dit ook met deze computer gebeurt... ik snap er niks van. Mijn vorige computer had dit probleem namelijk vlak voor ik hem weg deed ook. De gene die hem nu heeft kan echter wel gewoon spelletjes op zijn computer installeren via een cd en ook gewoon spelen. Maar toen ik het zelfde deed van wat hij met die computer gedaan heeft. Gebeurde er niks. *zucht* ik ben dan wel geen computer wonder maar ik kan aardig wat normaal kom ik er ook wel uit. Ik heb zat sites en programma's erbij gehad. En laatst zelfs een ict-er maar tot nu toe heeft nog niks het opgelost. Er was wel even een vooruitgang vorig week toen ik via een programma de fouten uit de cd-lezer haalde. Toen begon hij dus wel met draaien maar staakte dan het proces dit doet die nu inmiddels niet meer. Ik begin ook een sterk vermoeden te krijgen dat het aan het besturingsprogramma ligt maar goed daar heb ik niet echt veel verstand van.
Mocht iemand nog raad weten ik hoor het graag.

nieuwe ontdekking. Na een hint van een vriend van mij heb ik gekeken naar mijn drivers gegeven. Nou viel het mij op dat ik ATI Radeon X1250 zou moeten hebben maar zodra ik kijk naar besturing is deze niet op te starten. Hij staat op geblokkeerd.
Ik ga hem nu verwijderen en dan een update installeren. Ik hoop dat dit helpt. Mochten andere nog meer ideeën hebben hoor ik het gaag.

Okay even een update. Ik heb mijn driver upgedate en heb een ligte verandering.
Zodra ik er een cd(muziek) in doe pakt hij hem gelijk iets wat eerst wat na denk tijd nodig had. Geld ook voor dvd's
En bij spel-cd's doet hij een flinke poging. Je hoort hem kijken (piepen en zo) ik hoor de poging van het draaien van de cd maar hij happerd verschrikkelijk. Hij tikt hem een aantal keer aan lijkt het wel, Alsof hij vast zit. En dan geeft hij het op en doet die niks meer. Het is iets maar goed niet het resultaat waar ik op gehoopt had.
Kan het zijn dat er iets in de cd-lezer is waardoor hij de cd niet draaiend krijgt?

Hallo Elena,
Kan het zijn dat je lintkabels verkeerd op de stations aangesloten hebt en/of dat je de kleine jumper verkeerd hebt staan? Een Master moet aan het korte uiteinde van een IDE kabel en eventueel tweede station als een Slave aan het midden. Cable Select zou ik niet gebruiken want hierdoor komen er fouten.

Download de laatste moederbord drivers.

Schakel een langzame virusscanner zoals AVG uit, neem beter Avast!. Controleer bij Verkenner en Eigenschappen van schijven of Indexeren wel uitstaat. Je systeem kan wel eens bezet zijn. Schakel updaters van programma's daarom uit en controleer onnodige items in de Startup groep na het geven van de opdracht MSCONFIG.

Kijk of er behalve drivers ook firmware is voor jou CD speler op de site van de producent en installeer daar dan de nieuwste van.

Als de computer geen grote programma's kan installeren dan is er misschien een Input/Output probleem met het moederbord. Mogelijk is er ook niet genoeg spanning. Controleer de voeding en ook de batterijspanning (3 Volt knoop-cel). Laat de batterij niet in de computer springen en selecteer na het herplaatsen eerst standaard waarden in de Setup.

Hallo Elena,
Kan het zijn dat je lintkabels verkeerd op de stations aangesloten hebt en/of dat je de kleine jumper verkeerd hebt staan? Een Master moet aan het korte uiteinde van een IDE kabel en eventueel tweede station als een Slave aan het midden. Cable Select zou ik niet gebruiken want hierdoor komen er fouten.

Download de laatste moederbord drivers.

Schakel een langzame virusscanner zoals AVG uit, neem beter Avast!. Controleer bij Verkenner en Eigenschappen van schijven of Indexeren wel uitstaat. Je systeem kan wel eens bezet zijn. Schakel updaters van programma's daarom uit en controleer onnodige items in de Startup groep na het geven van de opdracht MSCONFIG.

Kijk of er behalve drivers ook firmware is voor jou CD speler op de site van de producent en installeer daar dan de nieuwste van.

Als de computer geen grote programma's kan installeren dan is er misschien een Input/Output probleem met het moederbord. Mogelijk is er ook niet genoeg spanning. Controleer de voeding en ook de batterijspanning (3 Volt knoop-cel). Laat de batterij niet in de computer springen en selecteer na het herplaatsen eerst standaard waarden in de Setup.

Ik had al een vermoede dat er misschien ook wat mis met de bekabeling was gezien er wel aan gesleuteld is (niet door mij) maar goed na dat ik wat dingen heb upgedate (driver,videokaart besturings programma etc) was er wel een verandering.
Eerst was als ik een cd er in deed paar piep geluiden en alsof er wat bewoog zeg maar. En dan niks. Als je dan bij cd station klikt om handmatig er heen te gaan opende er dan een witte pagina. Dus hij zag niks zeg maar.
maar na alle updates als ik er een cd in deed maakte die de zelfde geluiden maar draaide toen wel de cd aan. Hij happerde dan probeerde het opnieuw en stopte dan. Dus opzich een losse kabel klinkt best logisch. Maar ik denk dat het dan een combinatie van moet zijn. Want het alle updates heeft wel geholpen ook kwa grafics met mijn video editings programma. Deze wouden nog wel eens vertragen en anders zijn na het renderen maar dit is nu niet meer zo. De updates waren zo te zien ook nodig want laatste was 2007 volgens de info.

Ik zal morgen weer verder gaan aan mijn pc. Ik hoop dat het werkt en anders zal ik hier wel weer verschijnen :P
Ik laat het morgen wel weten hoe het gegaan is.

Nou ik heb mijn computer weer even open gemaakt nu ook daad werkelijk uit mekaar gehaald om te zien hoe alles zat met de cd-lezer. En zoals iemand al zei er lag een kabel los. Nou heb ik hem vast gemaakt aan de enige plek waar hij vandaan leek te komen. Wat dus aan de cd-lees ding was. En nou draait hij opnieuw aan dan stopt die draait hij aan stop die piept een paar keer en meld dan dat hij niet in staat is de cd te lezen.
Dus ik ben weer een stapje dichterbij dus maar goed ben er nog niet helemaal. Ik heb gelijk even gekeken of hij dan nu ook geen dvd's en muziek cd's pakt maar die pakt hij wel. Hij draait ze nu wel een aantal keer aan voor hij ze pakt. Maar ze doen het. Dus tja... nu ben ik eigenlijks weer op het punt dat ik geen idee heb waar ik moet kijken.
Maar goed ik ben nu teminste ergens :)

Goed maar ik bedoel niet een losse kabel.
Wanneer je lintkabels hebt dat zie je waarschijnlijk ook in het midden een stekker zitten. Deze zitten niet precies in het midden maar meer naar één kant. Dit is de kant waar de stations horen te zitten. Ga na dat er eerst stations aan de uiteinden zijn aangesloten en dat die de kleine jumper op MA (Master) hebben staan. Is het nodig om een optische drive op de middenste stekker bij aan te sluiten dan moet de kleine jumper daarvan op SL (Slave) staan. Het is zeer de moeite waard om dat te proberen.

Meer dan eens heb ik een CDRom drive gerepareerd door de "firmware" opnieuw te "flashen." Dit is wat anders dan een driver installeren. De firmware zit in een geheugen van de CDRom drive zelf en vertelt wat het apparaat moet doen. Je zult moeten nagaan of er firmware voor de speler is op de website van de fabrikant en of de drivers die je hebt geschikt zijn voor de Windows versie die je hebt.

Wat is het trouwens voor een merk en type en welk besturingssysteem stat er op de computer?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan