cd-rom drive aanmaken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Herm007

Gebruiker
Lid geworden
1 dec 2009
Hallo. Omdat de computer alleen nog maar met zichzelf was, en er niet meer mee te werken viel besloot ik de harde schijf te formateren en windows er opnieuw op te zetten. Windows opnieuw installeren lukte niet omdat de windows versie op de PC van recentere datum was dan op de cd rom (door de updates natuurlijk). Toen heb ik de pc opgestart met een dos diskette. (ja uit dat tijdperk stam ik nog) en heb de HD geformateerd (format c:\). Dat is wel erg grondig gebeurd want ik ben nu ook de drive van van cd-rom speler kwijt en kan dus niet meer opstarten vanaf mijn windows cd-rom. Wie kan mij vertellen hoe ik de cd-rom speler weer kan reanimeren (reactiveren) zodat ik windows er opnieuw op kan zetten?? Alvast bedankt.

Als het goed is kun je gewoon met de cd van windows opstarten.. misschien moet je dit wel even aanpassen in de bios. Dan kun je gelijk beginnen met de installatie.

Hallo, bedankt voor je snelle reactie. Dan komt bij mij meteen de volgende vraag op. Wat moet ik dan in de BIOS aanpassen en hoe doe ik dat?

En eh... wanneer je dat direct gedaan had, had dat formatteren met diskette ook helemaal niet nodig geweest....

Succes:thumb:

En idd, de opmerking van Mrmusic zou je in je achterhoofd kunnen houden;)

Ja, je bent jong en je wilt wat :o. Maar tenslotte nooit te oud om nog iets te leren.;)

Gisteravond bezig geweest met de BIOS. Het werkte ietsjes anders als in bovenstaande link maar ik ben er toch uitgekomen. Vervolgens Windows XP opnieuw geïnstalleerd. Toen ik Office 97 wilde installeren kwam de comp. met de melding dat dat niet ging omdat ik servicepack 2.0 niet geïnstalleerd had. Via Update deze opgezocht (op de site van MS). Downloaden en installeren lukte niet omdat er te weinig ruimte beschikbaar was. :o.
Voordat ik ging formateren had ik een C: partitie met 48,8 GB (NTFS) en een F partitie met 27,5GB(NTFS). Nu heb ik alleen een C: partitie waarop 1,99 GB gebruikt is en nog maar 5,75 MB beschikbaar is. Volgens mij moet ik eerst opnieuw die 2 partities aanmaken. Maar ja, hoe doe ik dat?? Staat er op deze site nog zo'n handige link die ik gebruiken kan?

Start op vanaf de Windows CD
Verwijder ALLE partities
Maak nieuwe partities aan
Formatteren
Windows installeren

Zoals MrMusic hierboven al benoemt alle partities verwijderen en opnieuw partities aanmaken.

als het goe dis kan je dit doen op het moment dat je begint met instaleren.
dan vraagt hij op welke schijf je wilt instaleren en ook daar binnen de installatie kan je partities aanmaken.

Suc 6:thumb:

Ik hoop dat het zo simpel is als hierboven beschreven. Ik moet de HD toch wel NTFS formateren en niet FAT? Maar "I give it a try"

Gisteravond weer bezig geweest. Wilde eerst niet opstarten vanaf de cd-rom. Toen heb ik weer even (ja ik weet nu hoe het moet) de BIOS aangepast. Heb vervolgens 2 partities aangemaakt en geformateerd. Het upgraden naar servicepack 2 liep voorspoedig.
Dankzij jullie hulp, heb ik de klus goed en snel kunnen klaren (knock on wood).:thumb:

Wat ik nog niet begrijp is hoe de instellingen van mijn internet verbinding in de computer achtergebleven zijn? Ik heb niets hoeven te installeren cq passwords in te geven en hij ging zelf een verbinding maken om naar updates te kijken (na mijn toestemming natuurlijk).

Vanavond wil ik de andere drivers er weer opzetten. Wat is jullie advies. Moet ik die op c:\ zetten of kan ik dat beter op d:\ doen. De D:\ partitie gebruik ik eigenlijk alleen voor mijn foto's en een back-up van de documenten

Nogmaals mijn dank voor jullie hulp op afstand.:thumb::thumb:

Mijn mening is zet de drivers op de c:\ maar dat is een persoonlijke mening.

Lekker dat je het weer voor elkaar hebt :thumb:
Zet je de vraag even op opgelost ?

Vriendelijke groet,
E.Kuilman

@kuilman. "Zet je de vraag even op opgelost ?" Graag maar hoe doe ik dat??
Met vriendelijke groet
H. V

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan