CD rom in Dell en jumpers

Status
Niet open voor verdere reacties.

paugie

Gebruiker
Lid geworden
7 dec 2003
Nou ben ik in het bezit gekomen van een Dell pc die bij een bedrijf gestaan heeft. (uitverkoopje) Ze hebben de boel schoon gemaakt en er windows XP (home) opgezet en verder niks.
Ik kan er wel veel meer op gaan zetten als de CD speler herkend zou worden door deze PC. Als ik een cd in de speler stop draait het wel een tijdje en dan stopt het.Volgens systeem info betaat de cd speler niet . Ik zou alleen maar een A: en een C: drive hebben. Bij het bedrijf heeft dat ding op een netwerk getaan en is de cd speler waarschijinlijk nooit gebruikt geweest. Als ik de boel open maak en de cd speler bekijk dan zie ik drie plekken voor jumpers : de eerst heet CSEL, de tweede SLAVE en de derde MASTER. (wat is csel??)
Zou het voldoende zijn om de jumper van positie 1 over te ztten naar positie 3 (MASTER) of zou er nog meer actie nodig zijn ???

Csel= Cable Select.

Als de CD-rom het enige apparaat op de lintkabel is kan deze als master worden geconfigureerd.

Als de CD-rom tesamen met de harde schijf op een lintkabel zit dan is de CD-rom altijd Slave, de harde schijf moet dan wel als Master gejumpered zijn.

Sommige merken hebben een andere instelling bij Master dan bij Single Disk (Western Digital, oude Quantums bijvoorbeeld).

Hoe zijn ze nu ingesteld de hd als master en de cdrom als slave of alle twee als master ( dan zijn ze appart aangesloten de hd op IDE controler 1 en de cdrom op IDE controller 2 )

Als ze alletwee als master zijn gejumpered wil dat niet zeggen dat ze ook op twee IDE-kanalen zitten, het zou uiteraard wel moeten.

Nog even goed gekeken : de cdrom heeft de jumper op CSEL en de HD (Maxtor) kan ik niet zo goed zien, maar het is op het rijtje van mogelijke jumpers de tweede van links. kan eigenlijk niet goed zien of dat nou master of slave voorstelt.

oh enne, ze hebben elk een eigen lintkabel

Laatst bewerkt:
Nou, al dat gepruts met die jumpers geprobeerd, maar nog steeds wil de compu de cdrom niet erkennen als bestaand ding.

wat kan het dan nog zijn ??

als ik de kast open gemaakt heb (en weer gesloten) dan komt bij het volgende opstarten de vraag op ik even de SETUP wil bijwerken. En daar zie ik dan nergens enige verwijzing naar een CDROM. Zou het nodig zijn om dat aan te passen en zo ja, hoe dan??

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan