cd-rom kan foto's niet meer lezen

Status
Niet open voor verdere reacties.

jvanruijven

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
6 mrt 2005
Ik heb laatst foto's op een cd gebrand waar al foto's op stonden (die met een andere camera waren gemaakt). Mij was gegarandeerd dat dit goed zou gaan (ik ben zelf niet zo'n expert op het gebied van computers), maar nu kan ik mijn oude foto's niet meer bekijken. De computer 'ziet' niet eens dat ze op de cd staan. Wat mensen om mij heen denken is dat het aan mijn 'index' ligt, maar niemand weet het zeker en niemand weet hoe het op te lossen. Het zijn voor mij heel waardevolle foto's, dus ik hoop dat iemand een oplossing heeft voor mijn probleem. Bvd

Misschien is er een nieuwe 'sessie' gemaakt op de cd, je hebt dan een multi-sessie cd. Standaard wordt de laatste sessie weergegeven via verkenner / deze computer.

Klik het cd station eens rechts, als je dan Select sesion > ziet staan kun je daar een eerdere sessie selecteren en dan weer gewoon bekijken. (easy cd creator)

Met xp (rechtsklikken - eigenschappen - volumes ?) en nero is het ietsje anders, nero heeft een programma wat je daar voor kan installeren: http://www.nero.com/us/Multimounter_for_Win9.x_2K_XP.html

Vr.Gr. Egel.

Thanx Egel, je bent een koning. Het is gelukt, maar op een andere manier dan ik dacht. Ik gebruik nero, maar zelfs met die multisession patch kon ik de foto's niet zien (hij zag wel dat er een andere sessie was, maar hij kon 'm niet lezen). Toen ik easy cd creator had gedownload en wilde installeren kon windows een file niet openen (*.iso file), en ging windows zoeken op het web naar een programma wat die file wel kone openen. Daar liep ik stomtoevallig tegen een programma aan wat 'Isobuster' heet, en volgens de beschrijving kan ie praktisch alles wat is 'kwijtgeraakt' openen. En ik geef ze gelijk, want ik heb mijn foto's terug. Een aanrader
Nogmaals bedankt!

Een *.iso is een kant en klare cd in de vorm van 1 bestand, (mappen, bestanden en indeling op volgorde van branden). Het heet ook wel een image file. Ook nero kan dat lezen en er een cd van branden, (zelf gebruikt het ook wel *.nrg). Er zijn ook iso's te downloaden, veelal gratis & bootable linux cd's.

Lukte het installeren van de multimounter helemaal? Bij de versie die ik ken moest je uitpakken, twee files naar de nero map kopieëren, een .reg file bewerken, vervolgens nog een .inf file rechtsklikken en installeren. Dan opnieuw opstarten. De sessie selecteren gaat dan met rechtsklikken, eigenschappen, tabblad volumes, en daar de gewenste sessie dubbelklikken. Als dat niet werkt is de cd echt beschadigd, goed dat je isobuster vond! Het kan mis gaan bij een multi-sessie cd als je twee verschillende bestandsindelingen gebruikt.

Maar je maakt waarschijnlijk toch geen multisessie cd's meer ;)

Koninklijke :o Groet, Egel.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan