cd-rom speler doet niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

hellflames

Gebruiker
Lid geworden
13 mrt 2007
ik heb een oude pc geformateerd om in mijn hok/keet te zetten nu wil ik windows 98 er op zetten maar de cd-rom speler leest de cd-rom niet ofzo. (cd-rom speler gaat wel open en dicht) help me.

Met de weinige informatie waarover jij beschikt / geeft, zal je weinig zinvolle antwoorden krijgen,

andere dan:

dan zal 'ie wel kapot zijn?

Kijk eerst eens binnen apparaatbeheer of de drive aanwezig is / of er cirkels met kruizen erin en / of uitroeptekens voor staan.

Download een progje als Everest of Belarc Advisor om te zien OF er een optische drive aanwezig is / herkend wordt,

Plaats die informatie hier en je zal wellicht zinvolle antwoorden kunnen verwachten.

Cd-rom niet te vinden

Wat Pasje zegt is zinvol. Kijk eens bij "mijn computer" zie je daar de cd-romspeler wel staan? Als dat niet het geval is dan moet je even kijken hoe de jumpers staan. Op de 1e ide de harde schijf als master en de cd-rom als slave. Onder ide versta ik die brede platte kabel in je computer waar de hd aan vast zit en waarschijnlijk je cd-rom. Succes :thumb:

ik zou wel in mijn computer willen kijken als windows er nog op stond maar aangezien ik windows eraf heb gegooid omdat hij telkens vastliep kan dit niet.:confused: Zijn er geen andere manieren of codes waarmee je kunt zien of de speler goed is aangesloten?

Jazeker, kast openschroeven en kijken waar die platte kabel naartoegaat.

De kabel zit bijvoorbeeld ook aan de harddisk vast. Als dat zo is, dan is de speler een zogenaamde "slave". ALS dat zo is, dan moet het jumpertje ook op slave staan. Wat een jumpertje is en waar het zit en hoe je weet of die goed zit, komt nog wel.

oke ik zal er naar kijken als ik klaar ben met al die presentaties voor school bedankt alvast:thumb:

Er is nog een andere manier om te kijken of de pc het ding "ziet":
opstarten in het bios en kijken welke "devices" de pc aan boord heeft.
In een van de schermpjes moet je dan iets lezen als: IDE CD drive o.i.d.
Vind je in die schermpjes geen enkele verwijzing naar de CD rom, dan kun je er bijna zeker vanuit gaan dat de jumper instelling niet goed staat.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan