CD-Rom station installeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

robbierobbie

Gebruiker
Lid geworden
23 nov 2001
Wij hebben thuis een oudere comp staan en willen deze speciaal gaan gebruiken voor het zakelijk telebankieren zodat we niet afhankelijk zijn van de 'echte' comp die af en toe kuren heeft door het internetten, spyware etc.

Op de oude comp zit echter geen CD-drive. Hoe kan ik deze installeren. Ik heb al gekeken in de comp, voeding is geen probleem. De datakabel die naar de hd loopt heeft middenin nog plek voor een evt cd-drive maar is daar te kort voor.

Kan ik zomaar een extra kabel in het moederbord pluggen?
Moet ik de CD-drive aan het einde van de kabel er in pluggen of in het midden?
Moet ik de CD nog aanmelden in het bios, zo ja, hoe?
In windows installeren met de driverdiskette neem ik aan?

Alvast bedankt!!!:thumb:

Cd rom drive is vrij eenvoudig te installeren.
Je kan op je mainboard 2 IDE kabels aansluiten, op 1 van de 2 zit nu je HDD, je kan dus gewoon een 2e kabel op je mainboard zetten en aansluiten op de cd-rom.
Vervolgens dien je achterop je drive deze master/slave of cable select te zetten, dit dmv een jumper.
Als hij op een lege kabel zit is het niet zo heel belangrijk, maar zet hem maar op master. Het maakt verder niet uit op welke van de 2 aansluitingen je hem zet.
Vervolgens je pc starten, doet ie het nou niet (wel stroom aansluiten op je cd-rom) dan is de kans groot dat je in de bios je secondairy drives op auto moet zetten.

Thats all ! :D :thumb:

Ik heb het gister geprobeerd zoals jij beschreef, muv het omzetten in het bios. Want zonder dat wordt de drive niet herkend in win95, maar hoe doe ik dat precies? Alvast bedankt!

Bios

Druk tijdens opstarten op [Del], (voordat windows start) meestal werkt dat.

Sommige verwachten dat je op [F10] of [F2] of [Esc] drukt.

Probeer maar. Als je per ongeluk op [F8] drukt geen nood [Ctrl] + [Alt] + [Del] en hij start opnieuw.

Trouwens als je merkt dat hij doorloopt naar windows ook [Ctrl] + [Alt] + [Del] , dan kan je het nog eens proberen.

Eric.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan