CD-RW formatteren geeft error

Status
Niet open voor verdere reacties.

eddyhor

Gebruiker
Lid geworden
8 mrt 2001
Ik gebruik cd-RW's als extra opslagplaats voor data. Dus, de CD-RW wordt door mij gebruikt net zoals jij de HD gebruikt (wegschrijven-wissen-mappen maken-files hernoemen-enz). De files zijn oa zelf gemaakte digitale foto's, software (zip-rar-enz), enz. Deze files kopieer ik dan met DOpus (is prog idem aan Norton commander of Windows verkenner). Dus ik sleep de files van de HD naar de CD-RW en klaar.

Normaal kon ik vroeger deze CD-RW's opnieuw formatteren (net zoals een HD) en deze CD-RW terug als data opslag gebruiken.

Dit lukt mij nu ineens niet meer.

Gegevens :
-geen progs zoals Nero of easy cd creator op HD
-antivirus (Norton) is uitgeschakeld tijdens het formatteren en controleren
-ik gebruik clonecd om de cd-RW te formatteren.
-Win XP pro

Nadat ik de CD-RW geformatteerd heb en deze met windows verkenner wil openen dan verschijnt er een raampje met de volgende tekst :

H:\ is niet toegankelijk
Onjuiste functie

Ik kan dus geen data meer op de CD-RW wegschrijven omdat ik er geen toegang toe krijg.
Het vreemde is wel dat ik met een muziekprogramma (Get it on CD) bv 20 zelf gekozen ".wav" files er op kan branden.
Deze CD-RW met muziek speelt dan ook nog prima in de auto op de CD-speler die CD-RW kan weergeven.

Ik krijg dus geen toegang tot de CD-RW maar ik kan er wel muziekfiles op branden.

Is Win-XP misschien verantwoordelijk ? Ik heb onlangs de nieuwste patches geïnstaleerd.
Ik kan echter niet bevestigen of het probleem zich ook al was voordat ik de patches geïnstalleerd heb.

Wie gebruikt ook CD-RW's voor data ?
Kan jij ze formatteren en opnieuw gebruiken ?

Enig idee waarom ik geen toegang krijg tot de CD-RW ?

Groetjes,

Eddy

eddyhor@pi.be

Of Windows verantwoordelijk is kan ik je niet zeggen.

Wat ik me afvraag zijn drie dingen.
1. Zit er misschien een beveiliging tegen formateren op de CD/RW.
2. Wanneer je er gewoon iets anders overheen brandt, dan verander je de gehele datastructuur, zijn ze daarna ook niet te formateren.
3. Heb je al een ander programma geprobeerd om te formateren.

Nou het lijkt mij dat je toch iets moet hebben als directcd (van easy cd creator) of incd (vanNero),daar doe ik het dus mee met directcd dus,en alles werkt perfect.

Sigma :
Een beveiliging zit er niet op. De cd-rw is al heel wat keren geformatterd en daarna nog werkend.
Ook easy cd creator al geprobeerd (zonder compres functie).

Ik heb inderdaad nog 2 CD-RW waar enkele foto's op staan. Die werken nog, net als een HD (wegschrijven-wissen-mappen maken-files hernoemen-enz). Heb ik je gedachten gelezen ?
Vandaag dacht ik er aan om van deze nog goed werkende CD-RW met clonecd een kopie te maken naar al die andere CD-RW's die ik niet meer geformatteerd krijg.
Bedankt voor de (paranormale) tip ;-)

Vanschagen :
Direct cd van easy cd creator bestaat niet meer vanaf versie 5 (sinds Roxio eigenaar is). Ik heb vroeger ook directcd gebruikt. Nu, in 6.0, noemt het zich "drag to disk". De CD wordt eigenlijk gecomprest (dit kan je zelf kiezen). Op een CD-RW van 700 Mb kreeg je bijna 1,1 Gb. Dit wist je al. Het spijtige is wel dat je deze cd's niet mee naar vrienden moet nemen. Behalve als ze easy cd creator op hun computer hebben staan. Op andere computers zonder easy cd creator zijn dus jou cd's niet leesbaar, of je moet de leesroutine op de computer installeren. Dan worden de gecompreste files uitgepakt.
Als ik drag to disk/directcd gebruik om te formatteren en de compressie aanvink dan is de cd-RW ook 100% werkend.
Maar je kan echter de CD-RW ook "gewoon" formatteren. Dus 700 Mb blijft 700 Mb en deze cd-rw is op ALLE computers met/zonder easy cd creator leesbaar.
Daarom ben ik met het easy cd creator/drag to disk formaat gestopt.

Begin eens met een gloednieuwe CD-RW. Die hoeft niet geformatteerd te worden. Je kan al direct met bv windows verkenner files pakken en die naar het cd icon slepen.

Het is zo'n CD-RW die ik na veel gebruik nog eens wil "proper" maken. Een maand geleden is het me nog gelukt met enkele CD-RW's. Vandaag met geen enkele meer.

Bedankt voor de suggesties.

Eddy

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan