CD speler + DVD brander werken niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tinus83

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
5 okt 2009
Hallo allemaal,

Heb vorige week opnieuw Windows XP prof. op een computer gezet omdat de computer erg traag was geworden, na de installatie waren ineens de DVD brander en CD speler verdwenen. Heb al verschillende dingen geprobeerd om ze terug te krijgen (o.a. drivers downloaden, kabels uitwisselen) maar tot nu toe zonder resultaat.

Tijdens het opstarten zag ik de drives wél in de BIOS, maar ze komen niet terug in windows (niet in 'deze computer' en niet in 'apparaatbeheer'). De DVD brander en CD speler zijn beide IDE, ze zijn op het moederbord aagesloten door middel van een PCI kaart met daarop twee IDE stekkers.

Had afgelopen week een geel vraagteken staan bij 'controller voor massaopslag', bij locatie stond PCI sleuf 1, ik ben er vanuit gegaan dat dit de kaart voor de DVD/CD speler moest zijn en heb 'm geïnstaleerd als IDE ATA/ATAPI-controller. Gevolg was dat het gele vraagteken weg ging en dat er twee IDE poorten zijn toegevoegd. Bij opnieuw opstarten, als windows opgestart wordt valt de computer uit en begint zelf opnieuw op te starten. Ook in veilige modus krijg ik windows niet aan de praat.

Heb nu de PCI/IDE kaart er uit gehaald en ik kan nu de computer weer 'normaal' opstarten en gebruiken.

Ik zit zelf te denken dat ik te maken heb met een kapotte PCI kaart en sta nu op het punt om een nieuwe PCI kaart te kopen of een nieuwe SATA DVD brander (heb ook twee SATA stekkers op het moederbord zitten).

Wat denken jullie van bovenstaand probleem?

Nog wat systeem eigenschappen uit everest:

CPU Type AMD Athlon 64, 2000 MHz (10 x 200) 3200+
Moederbordnaam ECS GeForce6100SM-M (2 PCI, 1 PCI-E x1, 1 PCI-E x16, 2 DDR2 DIMM, Audio, Video, LAN)
Moederbord ID 03/03/2007-NF-MCP61-6A61KE11C-00
Moederbord Chipset nVIDIA nForce 6100-405, AMD Hammer
Video kaart NVIDIA GeForce 6100 nForce 405 (256 MB)
Geluidskaart Realtek ALC660 @ nVIDIA nForce 6100-405 (MCP61S) - High Definition Audio Controller
IDE controller NVIDIA MCP61 Serial ATA Controller
IDE controller Standaard Dual Channel PCI IDE Controller
Harde schijf Maxtor 2F030J0 (30 GB, 5400 RPM, Ultra-ATA/133)
Harde schijf Maxtor 6E040L0 (40 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/133)
Award BIOS Type Phoenix - Award WorkstationBIOS v6.00PG
Award BIOS Omschrijving GeForce6100SM-M V1.0D 03/03/2007
Geheugentype DDR2 SDRAM
Geheugensnelheid DDR2-533 (266 Mhz)
Geheugen 512 MB

Mvg,
Teun

QUOTE]De DVD brander en CD speler zijn beide IDE, ze zijn op het moederbord aangesloten door middel van een PCI kaart met daarop twee IDE stekkers.[/QUOTE]
Wat gebeurt er als je die PCI-kaart in een ander slot zet?
Als je een of ander kaartje koopt, zit er meestal een CDtje bij met drivers, heb je die nog? Misschien kun je bestaande drivers weggooien (deïnstalleren) en Windows laten zoeken. Anders op internet zoeken met behulp van stickers of type-aanduidingen op chips op de PCI-kaart.

PCI kaart in een ander slot zetten ging niet omdat ik maar 1 slot beschikbaar heb, CD met drivers had ik niet meer en kon op internet niks vinden.

Heb het probleem opgelost/omzeild door een nieuwe SATA brander te kopen (was goedkoper dan een nieuw kaartje).

Bedankt voor de hulp.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan