cd-speler werkt wel, maar werkt niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

schoe039

Gebruiker
Lid geworden
15 jun 2003
Mijn cd-speler en mijn cd-brander worden weliwaar gedetecteerd, maar helemaal aan het eind van een simulatie- en-schrijfsessie (dus nadat hij de hele te kopiëren cd heeft gelezen, liedjes herkend etc) breekt hij de sessie toch af omdat "het apparaat niet klaar is". Bij 'hardware detecteren' vindt hij niets vreemds.

De pc is net helemaal opnieuw geïnstalleerd (Windows98) en alles leek het te doen...

Welke software?
Hoe heb je de CD-rom's geconfigureerd (welke is master/slave)

Bedankt voor je vragen.

Ik weet niet welke software ik heb of hoe de CD-rom's zijn geconfigureerd, waar/hoe kan ik die informatie vinden?

De master/slave configuratie is te controleren in het BIOS van het systeem of gewoon fysiek. Achter op elke CD-rom zitten een jumper die bepaald of een apparaat slave of master is.

De software heb je, als het goed is, geïnstalleerd op je PC. Dit kan van alles zijn, Nero, Alcohol 120%, Easy CD enz enz.

Ik gebruik Nero-software.
In BIOS zag ik niet welke de master en welke de slave is, waar en hoe is dat aangegeven? Ik zal nog eens het apparaat openmaken, kom er dan op terug.

Op de cd-brander staat aangegeven wat elk van de drie mogelijke standen betekent, waaruit ik kan afleiden dat hij op 'slave' staat. De cd-speler heeft niet zo'n uitleg ernaast staan, maar daar zit het knopje eveneens in de middelste stand (dus eveneens slave??).

twee slave's op 1 kabel werken niet, je zult dus eentje op master (meestal brander) moeten zetten.

Als ik de brander op master zet stopt hij halverwege het opstarten onder vermelding van "primary boot disk"of zoiets, als ik de cd-speler op master zet gebeurt hetzelfde o.v.v. dat de secondary disk het niet doet.

probeer eens CD Rom en Brander allebei op Cable-sellect te zetten en kijk wat dan gebeurt,

OpstaRTEN DOET HIJ IN IEDER GEVAL NOG WEL PROBLEEMLOOS nu beide op 'cable select' staan.

de volledige meldtekst was trouwens": "primary master hard disk fail".

Maar hoe zet ik de bios precies op auto? Ik weet enkel dat je op DEL moet drukken ak\ls je opstart.

als je na "DEL" in je bios komt, ga dan naar regel met IDE primary en naar IDE secondary, dan heb je van IDE Primary ook 2 regels: Master en Slave, ook zo van secondary IDE, zet maar alles op AUTO, kan geen kwaad

Ze staan en stonden alle vier al op auto:
IDE primary master pio
IDE pramary slave pio
IDE secondary master pio
IDE secondary slave pio

Verder stond Onchip IDE primary channel op enabled, evenals de onchip ide secondary channel. Ook de ide prefetch mode stond op enabled.

Vervolgens heb ik opnieuw een cd geprobeerd te kopiëren, wat weer niet lukte. Nu krijg ik het bericht:

the cd is copyrighted
simulation started at 8x (1200 KB/s)
Philips PCRW 804
medium changed
semulation failed at 8x (1200 KB/s)

Dat ze beide op 'slave' stonden kan doordat elk van beide cd-spelers via een andere harddisk werkt, legde iemand van PC-rider (servicebureau) me vanochtend uit.

Branden zonder simulatie lukt wel, bleek nadat ik dat op zijn suggestie probeerde.

Tenslotte ga ik op zijn advies het lensje reinigen met een schoonmaak-cd van V&D. Hopelijk kan hij dan wel weer simuleren...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan