CD wordt niet uitgelezen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Farbak

Gebruiker
Lid geworden
22 jan 2001
Een CD wordt niet uitgelezen. In Deze PC wordt deze niet aangegeven. Alleen C en D. Zeer vreemd !

Nee, da's niet zo vreemd, dat gebeurt soms. Meerdere mogelijke oorzaken :

- DVD speler vuil
- DVD speler defect
- schijfje is niet 'lekker'

Er zijn nog andere mogelijkheden, maar zonder nadere info zijn dat niet de meest voor de hand liggende.

Stop de schijf eens in een andere DVD lezer (zelfde resultaat?) Dan weet je zeker dat het aan de schijf ligt.

Hallo gast0225,
Ik had nog een andere DVD speler. Aangesloten maar hetzelfde resultaat. Met allerlei andere CD's blijft het resultaat hetzelfde.

Is die D dan een 2e partitie op de harde schijf of is dit dan idd die cd/dvd speler?

Even voor mijn beeldvorming :
je hebt een CD, laten we die even A noemen. Die wordt niet gelezen door computer 1 en ook niet door computer 2.
CD B, C, D, F, etc. worden eveneens in geen van de 2 computers gelezen?

Dan zijn er slechts 2 mogelijke oorzaken : op geen van beide pc's is de DVD speler goed geïnstalleerd (onwaarschijnlijke oorzaak) óf de duivel bevindt zich in jouw huis (even onwaarschijnlijk).

Pak eens een CD-tje met muziek erop van de één of andere artiest, welke CD je in de winkel hebt gekocht, dus géén eigen baksel. Die wil eveneens op geen van beide machines 'gelezen' en 'of afgespeeld worden?

Dan is er nog een 3e mogelijke oorzaak en da's een héél vervelend virus op beide machines.

Neem de probleemcd('s) eens mee naar een buurman, vriend, familielid o.i.d. en stop 'm daar in de computer. Wat gebeurt er dan?

Laatst bewerkt:
Ik werk met 1 computer. Er is niets veranderd qua aansluitingen. Verschillende CD's worden niet gelezen. Nogmaals Deze PC geeft geen CD drive aan. Dit is het probleem. Virus lijkt mij onwaarschijnlijk. Ben goed beveiligd en ervaar geen andere problemen.

Jackall, D is de 2e partitie op de harde schijf . CD drive wordt niet aangegeven.

Laatst bewerkt door een moderator:
Dan de CD in een andere computer doen (niet een losse speler aansluiten op de probleemmachine)
Je zal toch aan probleem uitsluiting / bevestiging moeten doen om achter de oorzaak te komen.

Dan wordt de cd/dvddrive gewoon niet herkend.
Dit kan een fout zijn met het installeren, of de drive is stuk.
Wat voor type en merk is die speler?

@jackall : ook met de tweede dvd speler aangesloten herkent deze het schijfje niet.

@Farbak : waar ik overigens héél benieuwd naar ben : wat laat apparaatbeheer van het configuratiescherm je zien?
In het verlengde van deze vraag : wat laat schijfbeheer binnen computerbeheer zien -> configuratiescherm -> systeembeheer -> computerbeheer -> opslag -> schijfbeheer

Laatst bewerkt:
@gast0225, zie #8 speler wordt dus niet aangegeven in windows.

Farbak, die tweede DVD speler, heb je die USB aangesloten (betreft dat een losse / externe speler) of op andere wijze (bijv. de probleemspeler ontkoppeld en de andere ervoor in de plaats aangesloten -> IDE of Sata)

Laatst bewerkt:
Gezien het verloop van deze vraag maar verplaatst naar een geschiktere sectie

Op dezelfde manier als de andere.

Apparaatbeheer: Audio-invoer en -uitvoer:digitale audio (SPDIF) (2-High Definition audio apparaat) 2 keer

Sysyeembeheer/computerbeheer/opslag/schijfbeheer(lokaal) Module

Van je laatste 2 berichten kan ik geen 'brood bakken'. Daarom even het volgende :

graag een screendumpje in je volgende posting van apparaatbeheer én van schijfbeheer. (zie voorbeelden hieronder)

Om dit topic duidelijk / overzichtelijk te houden graag een helder antwoord op de volgende vragen :

- HOE zit de DVD speler aangesloten : Ide of Sata (brede kabel met brede stekker of wat dunnere kabel met kleinere stekker, respectievelijk dus IDE of Sata.
- deed het probleem zich zomaar opeens voor, m.a.w. 'gisteren' werkte het nog, of anders...................
- toen je de tweede CD speler aansloot en stel de aansluiting was IDE, heb je toen rekening gehouden met een jumper of zegt dat je niets ? Betreft de tweede speler een Sata aansluiting dan kun je deze vraag vergeten

Bijlagen

• Presentatie1.jpg
    Presentatie1.jpg
    96 KB · Weergaven: 47
  • Presentatie2.jpg
    Presentatie2.jpg
    79 KB · Weergaven: 46
Laatst bewerkt:
Een brede stekker en een wat dunnere kabel. Het probleem ontstond plotseling. Ik heb de tweede CD speler op dezelfde manier aangesloten als de andere.

Ja, nu de rest van de antwoorden op de vragen nog even, al begint het erop te lijken dat je eerste speler gewoon defect is en dat je bij de tweede de jumpers niet goed hebt staan....................

Laatst bewerkt:
De vragen betroffen óók screendumpjes en die zie ik nog niet.............?

Jumpers zijn kleine -afdichtlegoblokjes die over pennetjes zitten op de achterzijde van de cd speler. Die blokjes vertellen aan je computer welk 'rangorde' de speler inneemt. Zitten de blokjes verkeerd dan werkt het apparaat niet. Kijk aan de achterzijde van je oorspronkelijke speler welke pennetjes afgedekt worden door het zwart / wit (?) blokje en zorg ervoor dat bij de reserve CD speler dezelfde pinnetjes worden afgedekt door het op dat spelertje zittende blokje.

Jouw pc heeft kennelijk een respectabele leeftijd want moderne machines werken niet meer met Ide apparaten / aansluitingen.

brander.jpg
Het derde van links, waar je het witte blokje ziet is de jumper, dit is alleen voor ide branders/spelers zoals het plaatje, ingeval van sata heb je dat niet nodig.

Plaats anders eens hier een foto van de speler zoals jij die aangesloten zou hebben. Dat maakt voor ons een heleboel zaken meer duidelijk en houdt dit topic een stuk overzichtelijker.

Laatst bewerkt:
Ik zie geen jumpers. Er zijn geen afdekblokjes te zien. Ik heb een moderne computer. I7, 16 Gb intern geheugen en 3 Terrabyte harde schijf.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan