CD-Writer herkent wel maar brandt niet + loopt vast&knippert

Status
Niet open voor verdere reacties.

nazoax

Gebruiker
Lid geworden
22 dec 2003
Ik heb nooit problemen met mijn brander gehad, maar sinds een tijdje werkt mijn brander me tegen:

Er zijn twee kleuren indicatielampjes: een rode voor als ie brand en een oranje voor wanneer hij aan het lezen is. Als ik nu een cdtje wil branden, brandt het indiacatielampje op de voorkant oranje -zoals gewoonlijk- , maar wanneer hij dan ook echt moet gaan branden en het lampje zoals gewoonlijk rood moet gaan (blijven) branden, gaat het rode lampje knipperen en blijft het brandproces steken op 4% as 9% (verschillende brandsoftware heb ik al geprobeerd waaronder Nero waar ik gewoonlijk mee brand en het brandprogje wat standaard bij mijn pc zat).

Als ik dan het brandproces annuleer om de lege cd eruit te halen, wil de brander zijn lade niet meer open doen als ik op het knopje druk. Ook de cd die ik gekopieerd wilde hebben en dus in mijn gewone cdromdrive zit, wil er niet meer uit. Ik moet dan de pc opnieuw opstarten en kan ze er daarna pas uithalen.

Het komt er dus op neer dat ik geen cd kan branden. En er wordt helemaal geen data naar de lege cd geschreven wanneer ik die later check. Wat kan hier de oorzaak van zijn? Is mijn brander dood? Ik kan het me niet voorstellen, want zo super vaak gebruik ik em ook weer niet.

* Er zijn geen andere (nieuwere) drivers en ik heb al geprobeerd om de cdrwdrive opnieuw te laten herkennen door mijn pc in het Aparaatbeheer, maar dat hielp ook niet. Imand een oplossing?

Je zou eerst dit kunnen proberen.

Ook het nazien in apparaatgeheer of de contoller(s) waar deze devises aanhangen in dma modus werk(t)(en).

Hangen ze beide aan dezelfde ide poort?

Als de interface op een van deze devices niet meer goed werken, krijg je ook van die rare dingen.

Heb je ook al geprobeerd om het laser gedeeldte schoon te maken van je brander.!

Je zou eerst dit kunnen proberen.

Ook het nazien in apparaatgeheer of de contoller(s) waar deze devises aanhangen in dma modus werk(t)(en).

Hangen ze beide aan dezelfde ide poort?

Als de interface op een van deze devices niet meer goed werken, krijg je ook van die rare dingen.

Dit is me iets te technisch. Kan dit (de termen dma en ide poort) misschien even uitgelegd worden.
*Ik kan me wel herrineren dat rond de tijd dat ik dit probleem ontdekte, ik een extra geheugenmodule in me pc had geplaatst en toen had ik alle brede grijze stroomkabels goed teruggedaan (deze had ik ff losgehaalt ter gemak). Maar ik weet niet zeker of het probleem nou hierna begon of al aanwezig was.

Ik ga in ieder geval de laser even proberen schoon te maken.

*trouwens het is een HP Plus cd16f en mijn specs zijn: 1,7 gh, 512 mb ram, 60gh hhd en het is een kanenklare HPpc van ongeveer 5 jaar oud.

Laatst bewerkt:
De brede grijze "stroom" kabel is de ide data kabel, bij deze opmerking van jou, kan het ook zo zijn dat deze niet meer goed functioneert, en deze vervangen zou kunnen worden, voor de zekerheid.

Die instelling voor de controllers vind je in configuratiescherm, systeem, hardware, apparaatbeheer, ide ata/atapi controllers, bij de instellingen van de primaire en secundaire ide kanalen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan