cdrw en dvdrw niet meer herkend

Status
Niet open voor verdere reacties.

ikself

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
11 nov 2001
Goedenavond,

k zit bij familie, achter een XP-machine, waarvan de cdrw en de dvdrw niet meer worden herkend. In appartaatbeheer zie ik de mededeling dat het apparaatstuurprograma in het geheugen is geladen maar dat het apparaat door Windows niet is gevonden.

Via systeemherstel ben ik teruggegaan naar de settings van 14 dagen terug, maar helaas, dit mocht niet baten.

Wie weet raad?

Sapehimself

Worden ze tijdens het opstarten nog wel herkend (BIOS)? Of ook daar niet meer (master/slave allemaal leeg)?

Als alleen het eerste eraan schort dan zou ik eens de stations verwijderen en opnieuw opstarten zodat ze hopelijk weer herkend worden.

Schort het tweede eraan dan is misschien de kabel van de voeding binnenin de kast losgeschoten of is er iets anders gebeurd waardoor hij geen voeding meer krijgt. Druk alles eens stevig aan en ook op het moederbord!

k heb in de BIOS gekeken, maar daar wordt alleen 'gesproken' over de harddisk. Voeding lijkt me geen probleem, want ze willen allebei nog open en dicht.

Sapehimself

Dan zou ik toch nog voor de zekerheid even binnenin kijken of de "platte kabels" nog wel goed zitten dan. Voeding is niet het enige wat het probleem kan veroorzaken natuurlijk.

De volgende instellingen heb ik in de BIOS kunnen instellen, ze worden tijdens het opstarten ook herkend, maar het probleen in apparaatbeheer blijft:

Primary Master=User Type HDD
Primary Slave= None
Secondary Master=DVD RW
Secondary Slave=CDRW

De 'platte' kabels nog niet nagekeken, maar lijkt met toch niet nodig, nu allebei apparaten door de BIOS herkend worden?

Nog andere suggesties?

Sapehimself

En nog steeds herkent Windows niets bij het opstarten? Nu ze wel weer in de bios worden herkend zou je het op windows grondgebied kunnen proberen door ze te verwijderen en (wederom) te rebooten. Kijken of hij nieuwe apparatuur vind en hopen dat het nu goed komt.

Opgelost

Probleem is opgelost. k heb jullie advies opgevolgd door de drives te verwijderen en te deinstalleren, maar dit bleek niet de oorzaak te zijn, het probleem bleef. Nog een week teruggegaan via systeemherstel en voila: ze waren d'r weer. Waarschijnlijk toch een driverprobleem?

In ieder geval bedankt en tot ziens

Sapehimself

Mooi zo :thumb:. Waar systeemherstel allemaal al niet goed vor kan zijn he? ;)

Maar dat hoeft dus niet zo zeer een driverprobleem te zijn. Kan ook wel, maar het is een raadsel voor mij omdat software meestal niet de herkenning van stations in de weg zit. Anyway, mooi dat het opgelost is :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan