cd's en dvd's worden niet gelezen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tvolmer

Gebruiker
Lid geworden
28 apr 2005
Ola!
Ik hoop dat een van jullie mij kan helpen met het volgende:
Ik heb in mijn pc een cd-brander en sinds kort een dvd-brander. Beiden lezen alleen helemaal niks meer.
Ze worden keurig weergegeven in de BIOS en in het apparaatbeheer en de verkenner, maar lezen ho maar.
Als ik een cd wil openen in de cd-brander via verkenner geeft ie de melding dat ik een cd moet plaatsen. Hetzelfde verhaal bij de dvd-brander, ik kan bij deze echter wel dubbelklikken op het icoontje van de dvd maar het scherm blijft wel leeg dan.
Ik heb geen nieuwe dingen geinstalleerd, zowel in software als in hardware niet. Ik heb de IDE kabels gecontroleerd en dat is allemaal in orde. Heb ze zelfs nog omgegooid zodat er een aan mijn harddisk hangt, maar ook geen resultaat.

Stroom is ook het probleem niet, beide lampjes doen het als de computer aangaat. Ook als ik een dvd of cd in de dvd-brander doe dan gaat het lampje een poos branden, maar geeft niet meer aan of het een cd of dvd is.
Ik heb nadat het probleem zich voordeed een firmware update voor mijn dvd-brander gedaan, maar ook zonder succes.
Ook het loskoppelen en opnieuw laten herkennen biedt geen soelaas.
Het gaat om een PHILIPS DVDR1640P en cd rom weet ik zo het merk niet.

iemand ideeen?
Alvast bedankt!

verwijder in apperaatbeheer deze apperaten eens.
start dan de pc op.
alles wordt danweer opnieuw geinstaleerd.
misschien dat het helpt bij jou

ik had ze al verwijderd via apparaatbeheer en opnieuw laten intalleren, maar geen resultaat dus.
Ook mijn master/slave instellingen zijn in orde.
Ik heb het ook nog geprobeerd door mijn cd-brander los te koppelen en dus de dvd-brander de master maken...
Maar je raad het al... niks. :(

ik heb ook eens een probleem er mee gehad.
als ik toendertijd mijn cd of dvd er in deed starte hij niet automatisch op.

dit heb ik toen goed kunnen krijgen met Tweak ui.
dit is een programma van microsoft en deze zet alle instellingen van je pc weer goed

Geplaatst door goldvinger
ik heb ook eens een probleem er mee gehad.
als ik toendertijd mijn cd of dvd er in deed starte hij niet automatisch op.

dit heb ik toen goed kunnen krijgen met Tweak ui.
dit is een programma van microsoft en deze zet alle instellingen van je pc weer goed

jij hebt wel een ander probleem dan ok had maar misschien kan je het helpen

kheb het programma bekeken, maar er wordt niet echt een optie in weergegeven die me helpt. Kword er een beetje moe van.
Nog andere suggesties? (anders dan de computer het raam uitgooien:evil: )

Het probleem is gekomen nadat je de dvd-speler erin gezet hebt dus?
Als je nu teruggaat naar de oude configuratie (dus alleen met cd-brander) lukt het dan wel weer?

Of anders.......
Start de pc eens op met een win9x opstartdiskette.
En probeer het station eens te lezen onder dos.
Dus cd-tje in de speler en commando e: (als e je cd speler is) en dan dir.

nou ja, ze hebben het wel gewoon beide gedaan. En dus moet er ergens iets raars tussengeslopen zijn. Het is dus niet zo datik mijn dvd-brander erbij gezet heb en dattie het toen direct niet meer deed.

Station is ook in dos niet te benaderen:
'the device is not ready'

grrrr!
Net geprobeerd de IDE-controllers eruit te gooien en die opnieuw te laten installeren, maar ook dat is zonder resultaat.
Ik zal het raam maar vast open zetten denk ik...

Omdat ze wél herkend worden in de bios en in apparaatbeheer zou je zeggen dat er met de spelers niks mis is.
Omdat er geen cd's kunnen worden gelezen in windows én in dos zou je zeggen dat er iets meer aan de hand moet zijn.
Maar wat??
Om nu te zeggen dat de speler stuk is gaat ook weer wat ver, want twee in één keer lijkt me ook wat sterk.

Je hebt meerdere cd's/cd-rom/dvd's geprobeerd neem ik aan?

jep, zowel beschreven als onbeschreven cd's en dvd's geprobeerd.
Het lijkt mij ook sterk dat ze stuk zijn, zeker aangezien ze toch wel enigszins doorhebben dat ze een cd te voer krijgen. Bij beide gaat namelijk het leeslampje wel aan, maar dat was het dan ook.
Moet dus een softwarematig iets zijn of zo?
of hardware dat elkaar bijt, maar dat zou raar zijn, zo plotseling als ze elkaar eerst wel ok vonden. Bovendien heb ik 1 ervan nog losgekoppeld....
:confused:

Softwarematig lijkt me ook sterk want in dos heb je het zelfde probleem.

Ik geloof dat ik geen opties meer heb, dan een speler eens in een andere pc te steken, kijken of ie het dat wél doet.

helaas is gebleken dat ook in een andere PC de DVD niks doet. Nou ja, helaas.... in ieder geval dus niks mis met de pc zou je zeggen..
Helaassss, het systeem is zwaar onstabiel inmiddels, elke verandering aan de IDE kabel en/of de voeding naar een IDE-'instrument' heeft als gevolg dat de pc gewoon niet meer opstart.
Inmiddels dus maar 1 cd-brander eraan hangen en geen gewone cd-rom. Dat trok ie dus niet.
Gewoon een dom systeem dus?? Of een andere mogelijkheid?

Dat snap ik even niet.
Je hebt de speler in een andere pc gezet en daarin deed de speler ook niets?
Dan is er dus iets mis met de speler.

Wat je nu zegt over een onstabiel systeem wijst naar een defecte voeding.
Daar zou ik toch maar even aandacht aan besteden want een defecte voeding kan ook de rest van je hardware vernielen.
Ook kan het zijn dat een defecte speler voor de storingen zorgt.
Er zijn dus meerdere mogelijkheden.
Als ik jou was zou ik even gaan checken welk apparaat de storing veroorzaakt en als dat niet het geval is, is misschien de voeding het probleem.

Het zou heel goed de voeding kunnen zjin idd.
Maar hoe controleer ik dat, kan ik dat uberhaupt zelf?

Dat kun je zelf controleren als je de nodige kennis heb over elektronica.
Dat heb ik niet dus test ik het altijd met een andere voeding.
Als je deze niet hebt zou ik even bij een reparateur langs gaan.

Maar kijk eerst even of er ook apparaten zijn die een storing kunnen geven, door deze er uit te halen.

opgelost???

heb je nu het probleem opgelost??? Ik heb namelijk een identiek probleem dus wil graag weten of het je gelukt is of dat ie inderdaad door het raam is gegaan.

het probleem is in zekere zin opgelost.
DVD-brander is omgeruild door fabrikant. Dus dat is ok. Maar er zit ergens nog steeds een fout, zal toch de voeding zijn (nog niet omgebouwd) want meerdere cd-rom stations pikt ie nog steeds niet. Een oplossing voor mijn initiele probleem kan ik je dus ook niet aanbieden :(

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan