• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Cel alleen vullen als andere cel waarde toont (Formule met $)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ponyoo007

Gebruiker
Lid geworden
8 apr 2014
Goedendag allen,

Bekijk bijlage Test Excel.xlsx

Ik heb in excel de volgende formule ingevuld: (zie bijlage)
Nu wil ik dat hij alleen de waarde berekent van cel A9 t/m A13, als datzelfde getal in cel D een waarde toont.
Dus als er niks staat in cel D9 t/m D13 geen waarde staat, hij de formule niet doorrekent in A9 t/m A13 totdat de D cel wordt gevuld.

Is dit mogelijk?

Alvast bedankt voor het antwoord.

Als je in A2 de volgende formule invoert en naar beneden kopieert, dan is je vraag beantwoord plus alvast een stuk of wat vervolgvragen. :d
Code:
=ALS($D2="";"";$D2-SOM($C$2:$C2))

Nog 1 vraagje. Achter de tabel zit ook een grafiek. Als je de nieuwe formule doortrekt laat hij wel in de grafiek een hele lijn met 0 zien. Kun je hiermee hetzelfde doen dat hij het nieuwe punt in de grafiek alleen laat zien als de data daadwerkelijk ingevuld is in de cel.

Wijzig de formule eens in
Code:
=ALS($D2="";[B][COLOR=#FF0000]NB()[/COLOR][/B];$D2-SOM($C$2:$C2))
dus de tweede "" wijzigen

Nog 1 vraagje.
@Marcel: optimist ;)

Laatst bewerkt:
@Marcel: optimist ;)
Ja, mooi hé? Maar goed: ik had ook niet gezegd "alle vervolgvragen" :d

Opvallend bij dit soort constructies (vraagje, vervolgvraag) is dat het wat weg heeft van een bokswedstrijd: eerste een aftastend tikje en dan de echte knockout stoot. :rolleyes:
Het zal niet met opzet zijn.

Dat gezegd hebbende: de oplossing met NB() is 1 alternatief; andere alternatieven zijn nog:
dynamische databereiken (voor gevorderden) en
het gebruik van een tabel.

Voor laatstgenoemde: zie bijlage, waarbij dan ook gelijk de formule in A2 is vereenvoudigd tot:
Code:
=$D2-SOM($C$2:$C2)
Met een tabel hoef je geen lege rijen te hebben: de tabel is net zo groot als de data en als je data toevoegt, wordt de tabel vanzelf uitgebreid.

Maar nu moet ik voor een paar uur off line.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan