• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Cel automatisch vullen met een teken; celeigenschap automatisch aanpassen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Emelkert

Gebruiker
Lid geworden
18 mrt 2016
Ik ben bezig met een receptenboek en dankzij jullie is het inzetten van nieuwe recepten veel makkelijker gegaan. Ik heb er zelfs een kostenberekening in kunnen verwerken om aan te tonen hoeveel ik kwijt ben om een bepaald recept te maken. Iets waar ik zonder jullie hulp niet ver mee kwam.
Nu heb ik toch 2 vraagjes:

- OPGELOST -
#1: ik wil graag dat er een cel gevuld word als ik een waarde invul in de cel ernaast.
In dit geval moet er in elke cel van kolom C het teken ⃝ weergegeven worden als er in de aangrenzende cel in kolom D wat ingevuld word.
Op het moment dat er niets word ingevuld in de cel van kolom D, moet de cel in kolom C leeg blijven.

#2: Is het mogelijk dat de cel eigenschap automatisch word aangepast?
Ik heb dankzij jullie hulp ervoor kunnen zorgen dat de kostenberekening een stuk makkelijker gaat aangezien er geen gram of milliliter meer achter de waarde staat.
Nu moet ik wel handmatig de cellen aanpassen voor gram of milliliter. Kan ik dit automatisch laten doen?

Ik heb een voorbeeld meegestuurd.
In kolom C zie je vraag 1 handmatig verwerkt (Oplossing is erin verwerkt)
In kolom D zie je vraag 2 handmatig verwerkt

Bekijk bijlage Voorbeeld recepten.xlsx

Laatst bewerkt:
Voor je antwoord op je eerste vraag kan je de volgende formule gebruiken bv in C7;

Code:
=ALS(D10="";"";"O")

Waarbij de O een hoofdletter O is. Hoe je dit met een teken moet doen weet ik niet.

Dat teken is een Combining Enclosure Circle uit de UTF-8 Character Subset en niet standaard in te voegen. Wel kan je er een UDF voor maken waar je dan de unicode van dat teken aan meegeeft:
Code:
Function CHRUNI(Unicode As Integer) As String
    CHRUNI = CHRW(Unicode)
End Function

Aanroep:
=ALS(D10="";"";CHRUNI(8413))

Zie ook:
http://www.utf8icons.com/character/8413/combining-enclosing-circle

Laatst bewerkt:
Zonder UDF
=als(D10="";"";TEKEN(129)) Bij de celeigenschappen het lettertype Wingdings2 selecteren en de punten op 15 zetten.

Correct, maar met de UDF heb je geen omkijken naar het lettertype en de puntgrootte.
De keuze is aan TS :)

Super bedankt voor de hulp bij de eerste vraag :) Ik heb alle bladen aangepast en het gaat nu precies zoals ik het in gedachten heb. Lettertype en puntgrootte hoef ik maar 1x aan te passen in de basis. Ik kopieer de basis elke keer bij een nieuw recept.
Nu alleen vraag 2 waarbij de cel eigenschap automatisch aangepast moet worden. Kan dit eigenlijk wel?

en wanneer moet het gram en wanneer moet het ml en wanneer moet het stuks .....

Dat is dus het hele lastige, de aanduiding is niet op een vaste plaats. In heel kolom D moet de cel eigenschap makkelijk verwisseld kunnen worden naar ''g, ml of niets''
Ikzelf dacht aan een eventuele verwijzing naar blad 2 omdat daar alle producten staan vermeld en ik het daar ook per gram, ml of met niets aangeef in kolom B. Eventueel kan ik in kolom E de meeteenheid aangeven.

Ik heb het bestand aangepast, op blad 2 waren de meeteenheden niet correct weergegeven. Bovendien heb ik meteen de oplossing van vraag 1 erin verwerkt.

Hoi,
Ik persoonlijk zou met een invulformuliertje werken
Zie bijlage
In mijn vbtje zet de eenheden in kolom M (heb ik gedaan voor bloem , eieren en melk )
dus test eventjes uit
Moet nog eventjes knoeien met de prijsberekening maar alvast een voorzetje

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan