• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Cel blijft geselecteerd hoe hef je dit op?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Valentijn69

Gebruiker
Lid geworden
10 apr 2008
Goedemorgen,

Ik kom regelmatig eenzelfde probleem tegen:

Waarschijnlijk druk ik een bepaalde toetsencombinatie in waardoor de cel waar je op dat moment in staat geselcteerd blijft. Als je de muis vervolgens beweegt sleept de cursor als het ware alle cellen mee naar de plek waar je stilhoudt. Het werkt eigelijk net als de Shift knop ingedrukt houden en dan de pijltjestoetsen om een bepaald bereik/groep cellen te selecteren.

Hierdoor kan je het bestand ook niet meer opslaan. Vervolgens werken andere Officeproducten ook niet meer goed. Zo werkt oa het scroll wieltje van de muis niet meer
en moet je dus om naar beneden of boven te "navigeren" het balkje aan de rechter kant van de pagina aanklikken en slepen.

Excel hard afsluiten via Taakbeheer en vervolgens Windows opnieuw opstarten is de enige mogelijkheid voor mij op dit moment om het ongedaan te maken. Tijdrovend en erg vervelend....

N.b.: Ik heb dit probleem in het verleden al eerder meegemaakt. Na enkele maanden ergernis constateerde ik het probleem direct na de gewraakte toetsencombinatie, en kon ik het probleem oplossen door die combinatie weer te doen. Nadat ik over was gegaan naar een nieuwe laptop met een nieuw draadloos toetsenbord en muis is het niet meer voorgekomen, en ben ik de combinatie vergeten...........

Hopenlijk weet iemand hoe je dit kan oplossen.

Groet,

Valentijn

Staat er soms een vinkje bij 'klikvergrendeling':

Configuratiescherm > Muis; tabblad 'Knoppen' ....

Zo ja, haal dit dan weg.

Cel blijft geselecteerd

Druk eerst eens op de Esc knop. Normaal moet het zo zijn dat je de een selectie maakt via de linker muisknop (Ingedrukt een slepen geeft een groter gebied van selectie) opheffen door naast dat gebeid te klikken. Stel je laptop zodanig in of gebruik een losse muis.
H.gr. Hans

Staat er soms een vinkje bij 'klikvergrendeling':

Configuratiescherm > Muis; tabblad 'Knoppen' ....

Zo ja, haal dit dan weg.

Ik werk met een Logitech draadloze muis. Klikvergrendeling is niet terug te vinden bij configuratiescherm. Ook niet bij de Logitech software.

Met Ctrl+linkermuisklik kan je de cel vastzetten en met de linker muisknop in kan je dan meerdere cellen selecteren. Verschil met mijn probleem is dat je hier de knop ingedrukt moet houden.

Druk eerst eens op de Esc knop. Normaal moet het zo zijn dat je de een selectie maakt via de linker muisknop (Ingedrukt een slepen geeft een groter gebied van selectie) opheffen door naast dat gebeid te klikken. Stel je laptop zodanig in of gebruik een losse muis.
H.gr. Hans

Hans,

Dit geeft geen enkel effect. Het lijkt wel alsof de linker muisknop blijft hangen. Normaal moet je deze ingedrukt houden om meerdere cellen te selecteren, maar in dit geval niet. Ik weet zeker dat je dat kan in- en uitschakelen middels een toestcombinatie, maar ja welke....

Groet,

Valentijn

Ik werk met een Logitech draadloze muis. Klikvergrendeling is niet terug te vinden bij configuratiescherm. Ook niet bij de Logitech software.

Met Ctrl+linkermuisklik kan je de cel vastzetten en met de linker muisknop in kan je dan meerdere cellen selecteren. Verschil met mijn probleem is dat je hier de knop ingedrukt moet houden.

Zoals je het beschrijft is het inderdaad de klikvergrendeling die aanstaat. Welke toetscombi er zou zijn om dat in en uit te schakelen is mij niet bekend.
Waar je het in de 'andere' software van Logitech zou moeten vinden weet ik ook niet.
Zowel onder Vista als XP staat het 'standaard' op de plek, zoals ik aangaf .....

De "F8" is het. Ik herkende het probleem wel maar wist geen oplossing. Als je "F8" indrukt reageert Excel zoals ik mij datook herinner!

Dank!, Althans namens mijzelf

1.

Toch wel. Klik maar op
- PRINTERS EN ANDERE HARDWARE.
- kies voor MUIS
- kijk op tabblad KNOPPEN.

2.
Heb je F8 al geprobeerd?

3.
http://www.mvps.org/dmcritchie/excel/shortx2k.htm

Dit is een lijst met alle toetsencombinaties in Excel (Engelstalig).

Roncancio

Goedemiddag,

Printers en andere Hardware vind ik ook niet terug onder configuratiescherm, wel Printers en faxapparaten....

2. F8 en shift+F8 kwam ik als mogelijk antwoord al tegen, maar werkt hier ook niet.

3. Lijst 2x doorgelopen plus gezocht op "click" maar ik kan niet zo snel een verwijzing
vinden.

Logitech ondersteunt de vraag niet omdat het niet in hun software in te stellen is en verwijst door naar Microsoft...

De "F8" is het. Ik herkende het probleem wel maar wist geen oplossing. Als je "F8" indrukt reageert Excel zoals ik mij datook herinner!

Dank!, Althans namens mijzelf

Ha Gert,

Helaas is dit niet de oplossing voor mijn probleem. Het lukt mij regelmatig een dusdanige toetsencombinatie uit te voeren dat de muis zonder een muisknop ingedrukt te houden toch vanuit de "geselecteerde" cel andere cellen selecteert.....

Wel fijn dat jouw probleem is opgelost!!

Valentijn,
Wordt er misschien een macro geladen als je Excel start?

Valentijn,
Wordt er misschien een macro geladen als je Excel start?

Nee, probleem doet zich niet altijd voor, sterker nog, ik heb er meer dan een jaar geen last van gehad. Nu ben ik weer een tijd vrij intensief met Excel bezig waardoor het zich opeens weer voordoet..

Groet!

Nou,

Zojuist met Dell support gebeld (ruim een uur) en van alles geprobeerd. Ook hij heeft het web doorzocht naar mogelijke antwoorden, maar een toetsencombinatie voor klikvergrendeling / clicklock staat nergens beschreven. Door het verwijderen van mijn touchpad drivers kreeg ik weer de standaard muistabs, en dus ook de optie om klikvergrendeling in en uit te schakelen. Echter helpt het aan en uit vinken van deze optie niets als de klikvergrendeling is aangezet met de onbekende toetsencombinatie.

Via de volgende link kwamen we achter een code in het register. Deze code hebben we ingesteld en nu maar afwachten of het soelaas biedt.

http://www.mstar.net/users/rlowens/?n=Logitech.ClickLock

Andere optie volgens Dell is een andere user aanmaken. Ik weet echter zeker dat dit geen oplossing is omdat de klikvergrendeling wordt geactiveerd door een toetsencombinatie en niet usergebonden is...

Al surfend op het web blijk ik niet de enige te zijn, maar nergens is er nog een antwoord te vinden....

Bedankt voor jullie hulp in ieder geval. Mocht ik de combinatie vinden dan zal ik die hier uiteraard kenbaar maken!

Groet,

Valentijn

Mocht het een troost zijn, ik heb het ook al eens voor, en ik sluit dan af en start terug op.

Maar volgens mij is dit niet het gevolg van een toetsencombinatie, maar van één of ander mij onbekende oorzaak.

Wigi

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan