• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Cel boven bepaalde cel aanhouden bij kopieren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Enrebrev

Gebruiker
Lid geworden
15 jul 2015
Ik heb geprobeerd zo duidelijk mogelijk de titel het probleem te laten omschrijven, maar dat bleek toch erg lastig.

Wat ik graag zou doen in een excelbestand is het volgende.

Ik heb een kolom met een aantal waarden onder elkaar (zie geupload bestand)

Cellen B1 t/m B7 zijn vrij in te vullen cellen, met op cel B8 het laatste getal van B1 t/m B7, in dit geval dus de waarde in Cel B7.

Als de gebruiker nu een regel invoegt boven B8, blijft cel B8, dat nu cel B9 is geworden verwijzen naar B7, terwijl ik nu wil dat hij naar B8 (de nieuwe regel) verwijst, dus nog altijd naar de cel boven de cel waar ik het over heb.

Hoe krijg ik dat voor elkaar? Ik kom er niet uit....... En ook mijn vriend google.* hielp me niet uit de brand.

groeten
Mathieu

wellicht is er iets met VBA te doen, maar als je met formules de laatste cel in je bereik wilt benoemen terwijl deze formule in datzelfde bereik staat, krijg je volgens mij altijd een kringverwijzing.

Nee, dat is het niet, want de laatste cel B8, wordt niet meegerekend.
B8 moet gewoon altijd naar de cel boven B8 verwijzen wanneer er een rij tussen gevoegd wordt.

Dus als er 10 rijen ingevoegd worden, moet B8 (die eerst naar B7 verwees), nu B18, naar B17 verwijzen, en niet nog steeds naar B7.

indirect en adres

mathieu,

zo als in de bijlage?

Bijlagen

In het verlengde hiervan eigenlijk nog een vraagje:

Als ik een regel invoeg boven een bepaalde regel met formule, is de regel leeg. De formulie wordt niet mee ingevoegd en de gebruiker van mijn sheet moet de formules weer kopieren van van de bovenliggende cellen.
Is hier ook wat aan te doen?

plaats je huidige bestand eens....

maak van je gegevens een Exceltabel, als je dan een regel invoegt komen de formules wel mee...

Als je een goed gelijkend voorbeeld post, is er vast iemand die je verder kan helpen.

Haije,

bedankt voor je feedback weer.
Het bestand dat ik gepost heb is een 1 op 1 kopie van het bestand waar het om gaat. Ik begrijp niet helemaal wat je met 'goed gelijkend' bedoeld.

Wat bedoel je met excel tabel maken van de excel?

Alvast bedankt!

Beste Cobbe,

Dank je voor je antwoord en omzetten naar een tabel (ik zal even googlen hoe dat moet, zal vast wel ergens staan :) ).
Helaas worden de formules niet meegekopieerd/ingevoegd op deze manier.

Ah, ja natuurlijk, met macro's is een hoop meer mogelijk. Ik heb alleen nog nooit een macro gemaakt dus weet niet hoe dat werkt.

Bedankt in ieder geval Cobbe!

De oplossing zit er heel dichtbij, maar ergens gaat het fout in de regels onder de nieuwe regel gemaakt door de macro. Dan verwijst de formule weer terug naar de originele cel in plaats van de cel boven de cel waar het om gaat. Ik moet toch eens echt leren hoe dat met macro's werkt...... Werk aan de winkel voor mij dus.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan