• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Cel check of er een huisnummer in staat

Status
Niet open voor verdere reacties.

McPhone

Gebruiker
Lid geworden
31 dec 2001
Is er een formule die kan checken of achter het adres een huisnummer staat

Nogal lastige vraag.
Het probleem schuilt in het feit dat een adres ook een huisnummertoevoeging kent, bijv. Stationsstraat 123 b.

Vroeger heb ik gewerkt met het professionele pakket Pacos, dat vanuit een opgegeven naam / adres / woonplaats / telefoon, etc. een standaard indeling teruggeeft die bestaat uit alle verschillende onderdelen.

Apart veld .....

Hoi Mr. McPhone,

Je kunt van het huisnummer een apart veld maken.
Vervolgens kan je controleren of dit veld 'leeg' is.

Teun

Als adres en huisnummer in één cel staan, kom je met deze formule al een heel eind in de goede richting.

Groetjes,
Bennie

Leuk, maar toch (voor Bennie)

Hoi,

Op de site van Ingrid vind je wel een mogelijkheid, maar bekijk de formule eens goed ....
Als tussen het huisnummer en het toevoegsel toevallig ook een spatie staat, ga je toch weer de fout in.

Teun

Lijkt mij een kwestie van de formule aanpassen:) . Maar dan nog: als er dan in dat veld een waarde (toevoegsel) staat, weet je zeker (?) dat er ook een huisnummer staat (de cel is namelijk niet leeg, en dáár gaat het om). Voorbeeld:
Parkstraat 2 b
wordt dan: b

Kwestie van uitproberen en kijken wat het resultaat is.

Wellicht dat Ingrid die formule verder kan verfijnen. Niettemin, kom je denk ik al een heel eind...:D

Groetjes,
Bennie

Met één formule is het me niet gelukt, maar met dit stukje VBA gaat het wel.

Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range)
' De macro is opgenomen op 11-5-2003 door Withaar.
If Range("B1") <> "" Then
'
INHOUD = Range("B1")
y = Len(INHOUD)
For T = 1 To y
w = 0
EENVOOREEN = Mid(INHOUD, T, 1)
ASCWAARDE = Asc(EENVOOREEN)
If ASCWAARDE < 48 Then w = 1
If ASCWAARDE > 57 Then w = 1
If w = 0 Then End
Next T
MsgBox ("Geen huisnummer!")
End If
End Sub

Open VBA, kies het blad dat je wilt gebruiken.
Klik op Algemeen en kies Worksheet, plak de tekst van de macro er in en pas overal waar B1 staat aan aan de cel waar je op wilt testen.

Kant en klaar voorbeeld in de bijlage.

N.b. er wordt niet gecontroleerd of er 'iets' ingevult is en ook alleen een nummer is al voldoende om geen fout melding te krijgen.

Bijlagen

... Tja, dat zul je met Excel op deze manier nooit kunnen oplossen.
Gewoon twee velden gebruiken, één voor adres en één voor huisnummer.
Eventueel kun je deze twee later wel weer samenvoegen voor verder gebruik.

P.s. Je zou er natuurlijk voor kunnen kiezen dat alleen de bv 6 laatste posities gecontroleerd worden of zo iets...
Trouwens, er zijn ook adressen in Nederland zonder huisnummer, denk aan woonwagens en bij buitenlandse adressen kan het nummer vooraan staan...

Laatst bewerkt:
Toch twee velden dus ....

Hoi McPhone,

.... zoals ik eerder aangaf, toch twee velden gebruiken en later deze twee weer combineren met de volgende formule:

=A4&" "&B4

waarbij ik er even vanuit ga, dat in A4 het adres en in B4 het huisnummer staat.
Of je regelt het in je samenvoegsjabloon in Word natuurlijk ... !

Het lege veld kan je laten 'oplichten' door het met voorwaardelijke opmaak een kleurtje te laten geven.

Succes, Teun

Sorry dat ik wat laag reageer, maar iedereen bedankt het is opgelost

HOE .... ????

Hoi McPhone,

Het zou leuk zijn om hier te vermelden, hoe je probleem is opgelost.
Daar leren de beantwoorders ook weer van.

Maar fijn dat het is geklaard

Teun

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan