• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost cel eigenschap met datum en AM/PM maken en kopieren

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

goose323

Gebruiker
Lid geworden
23 apr 2024
ik wil graag een grote tabel maken met als kolom namen datums, opgesplitst in een dagdeel (AM/PM), ik wil ook graag een rij met de weeknummer en een aparte rij met de maand. Dit moet (als het kan atomatisch gaan als je in 1 cel het jaartal plaatst

Kan je dat eens verduidelijken in een voorbeeldje?
Een voorbeeldje zegt vaker meer als 1000 woorden.
Welke versie van excel gebruik je?

als ik het jaartal invoer, moet de rest automatisch gaan, met een vaste weekindeling van maandag t/m zondag.
Ik gebruik deze indeling elk jaar weer, en de data die erin staat moet ik per week en per maand analyseren, vandaar een vaste indeling.
Als ik nu wil kopieren zodat ik elke dag van het jaar krijg lukt sit niet

Ik werk met verschillende versies, maar meestal 2016

Euhh oké.
Ik bedoelde met een voorbeeldje geen plaatje maar een excelbestandje.

Deze werken allebei, dank jullie wel. Ik zou graag mijn overzcht wat uitbreiden met wat optelgrafiekjes, kunnen jullie hier bij helpen? ik wil graag een week/maand en jaar overzicht met het optellen hoe vaak iets voorkomt. het weekoverzicht heb ik bij compleet, maar de maand en jaar overzicht lukt niet

Bijlagen

"het weekoverzicht heb ik bij compleet"
Bedoel je hiermee bijna? Want allerminst compleet lijkt mij zo en nog fout ook.
Met optelgrafiekjes bedoel je opteltabellen?
En wat wil je precies tellen? Het aantal dagdelen per week en per rij waarin een getal is ingevuld?
Wat betekent "leeg"? Als je aantallen niet lege cellen wilt tellen kun je de cellen met "leeg" beter leeg laten.
Wil je het weeknummer/maandnummer in de (samengevoegde) cellen M18 resp. M32 kunnen opgeven? Je wilt toch niet 52 weektabellen en 12 maandtabellen hoop ik.
En als je toch met samengevoegde cellen werkt zou ik op de rijen 2 en 3 ook samengevoegde cellen voor week en maand gebruiken.

"het weekoverzicht heb ik bij compleet"
Bedoel je hiermee bijna? Want allerminst compleet lijkt mij zo en nog fout ook.
De 1e rij in de werktabel klopt volgens mij
Met optelgrafiekjes bedoel je opteltabellen?
En wat wil je precies tellen? Het aantal dagdelen per week en per rij waarin een getal is ingevuld?
Wat ik graag wil tellen is hoeveel een bepaald getal voorkomt in een rij.
Wat betekent "leeg"? Als je aantallen niet lege cellen wilt tellen kun je de cellen met "leeg" beter leeg laten.
Inderdaad het aantal lege cellen
Wil je het weeknummer/maandnummer in de (samengevoegde) cellen M18 resp. M32 kunnen opgeven? Je wilt toch niet 52 weektabellen en 12 maandtabellen hoop ik.
Inderdaad 52 weekgetallen, 12 maandtabellen en 1 jaartabel
En als je toch met samengevoegde cellen werkt zou ik op de rijen 2 en 3 ook samengevoegde cellen voor week en maand gebruiken.
Dan kloppen de formules niet volgens mij

De inhoud van de tabel is natuurlijk fake, maar de gegevens waar het om gaat kan ik hier niet invullen. Het gaat uiteindelijk om de formules die in de tabellen komen. Als ik uiteindelijk de echte gegevens in de tabel stop krijg ik wat ik wil

Als je zoiets wil maken verwijde dan alle samengevoegde cellen.
cellen samenvoegen is enkel goed om een kleurboek te maken niet om te rekenen in excel.

gebruik excel zoals het moet, daar zitten genoeg slimme mensen je moet excel niet opnieuw uitvinden.

Bijlagen

Als je zoiets wil maken verwijde dan alle samengevoegde cellen.
cellen samenvoegen is enkel goed om een kleurboek te maken niet om te rekenen in excel.
gebruik excel zoals het moet, daar zitten genoeg slimme mensen je moet excel niet opnieuw uitvinden.
Sorry, maar dit is juist zoals ik het niet wil, je hebt nu alles omgedraaid in een verticale tabel, ik wil bewust een horizontale tabel met gegevens (persoonlijke voorkeur). In ieder geval wel bedankt voor het meedenken.
Dit is niet opnieuw Excel uitvinden maar gebruik maken van de mogelijkheden. Alleen ben ik op zoek naar de juiste, en ik ben ervan overtuigd dat het kan, alleen mijn kennis van Excel is nog niet zover

Dank je wel, Ik heb hem een klein beetje aangepast, maar dit is uiteindelijk wat ik zocht. Ik heb de pull down menu eruit gehaald, en elke week en maand apart erin gezet. Uiteindelijk moet ik met de resultaten per week/maand/jaar weer grafieken maken enz enz.
Maar met je hulp ben ik er in ieder geval uit.

Blij dat het u gelukt is, als er geen verdere vragen zijn vergeet dan niet, in uw eerste post, de vraag als opgelost te zetten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan