• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

cel inhoud in rijen laten opvolgen dmv formule?

Status
Niet open voor verdere reacties.

IvoBookish

Gebruiker
Lid geworden
12 feb 2010
Hoi Hoi,

Ik ben op zoek naar een oplossing voor het volgende probleem:

In kolom A heb ik info, zeg: a1= AA, a2= BB t/m ZZ
In kolom B heb ik info, zeg: b1= 11, b2= 22 enz.

Nu wil ik in de volgende kolommen rijtjes gaan maken.
Kolom c:

AA
BB
CC
DD

En in kolom D:

11
22
33
44

Dan in kolom E:

EE
FF
GG
HH

waarna in kolom F:

55
66
77
88

enzovoorts.

AA 11 EE 55 II 99
BB 22 FF 66 JJ 1010
CC 33 GG 77 KK 1111
DD 44 HH 88 LL 1212

Om dit zelf te laten vullen heb ik iedere keer verwijzingen gemaakt in de cellen maar nu moet ik een hele grote lijst gaan doen en dacht dat dit makkelijker moet kunnen?
Zat zelf aan iets te denken die dan in cel c1 zegt: =$a1 waarna je met een formule in cel e1 zegt: =c1 maar dan 1 cel daar onder. Hij zou dus zelf "de inhoud van de cel onder c1" moeten weergeven.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is :confused: ?

Een voorbeeldbestandje had wel zo aardig geweest, maar goed, in C1, kopiëren naar rechts zover als nodig en 3 rijen naar beneden t/m rij 4:
Code:
=INDEX($A:$B;1+REST(RIJEN(C$1:C1)-1;4)+4*(INTEGER((KOLOMMEN($C1:C1)-1)/2));1+REST(KOLOMMEN($C1:C1)-1;2))

O, sorry.. Niet aan een voorbeeld bestandje gedacht, het was wat laat en ik werk op dit moment in google docs..
Maar dank je wel, had niet verwacht dat er nog zo'n uitgebreide code aan te pas moest komen.

Met een klein beetje aanpassen is hij helemaal perfect voor mij, Hartelijk dank!

Zat zelf aan iets te denken die dan in cel c1 zegt: =$a1 waarna je met een formule in cel e1 zegt: =c1 maar dan 1 cel daar onder. Hij zou dus zelf "de inhoud van de cel onder c1" moeten weergeven.
Goed gedacht, want dat is ook mogelijk.
- Typ zowel in C1 als in D1:
Code:
=indirect(adres(rij()+4;kolom()-2;4))
- Kopieer C1 en D1 met de vulgreep naar beneden.
- Selecteer de kolommen C en D en klik op "Kopiëren".
- Selecteer de kolommen E t/m L (of voor zover als nodig, wel zorgen dat je met een even kolom eindigt, dus H, J, L, ...)
- Klik op "Plakken".

Je kunt natuurlijk ook de formule alleen in C1 invullen.
Die formule naar beneden kopiëren in kolom C.
Dan kolom C selecteren en kopiëren, en de gegevens in de kolommen ernaast plakken.

Als ik beide oplossingen goed heb geïmplementeerd in de bijlage, dan zijn ze verschlllend.
Ik heb voor het gemak de kolommen A en B maar even gevuld met celadressen, zodat je duidelijk kunt zien wat waar terecht komt.

Bijlagen

Zie de bijlage met mijn oplossing, die het resultaat geeft dat de vragensteller wenst.
Als je het wil nadoen:
Voer in C1 de formule in die ik hierboven al vermeldde, en kopieer die naar rechts en naar beneden.

Bijlagen

... die het resultaat geeft dat de vragensteller wenst ...
Hm, dat denk ik niet, gezien de feedback in post #3 naar aanleiding van mijn oplossing in post #2: "Met een klein beetje aanpassen is hij helemaal perfect voor mij, Hartelijk dank!".

Wellicht dat Ivo zich hierover nog wil uitspreken.

Het lijkt mij een onzinnige discussie.
De vragensteeler geeft in zijn eerste bericht duidelijk aan welke oplossing hij wil. Hij besluit met deze tabel:
AA 11 EE 55 II 99
BB 22 FF 66 JJ 1010
CC 33 GG 77 KK 1111
DD 44 HH 88 LL 1212

en dat wordt in mijn bestand ook weergegeven,
waarvan akte.

Het is ook niet de bedoeling dat wij gaan discussiëren. Ik verneem graag het oordeel van de vragensteller.

En Marcel, als je een bestand plaatst, niet ergens naar toe willen werken,
maar het bestand volledig en juist invullen; dan zul je zien dat jouw formule
niet overal de juiste oplossing geeft.

Laatst bewerkt:
Wow.. Was nooit mijn bedoeling er een discussie of compotitie op te starten.. :confused:
Maar allemaal :thumb: bedankt voor het mee denken!

AA 11 EE 55 II 99
BB 22 FF 66 JJ 1010
CC 33 GG 77 KK 1111
DD 44 HH 88 LL 1212
Hier sloot ik idd mee af, maar wel in oogschouw nemende dat mijn start punt dit is:

Ik heb het idd voor nu opgelost met marcel zijn formule, ik zal die nog wel een x uitpluizen om hem te begrijpen maar werken doet hij iig. Dan zal ik die van jou ook nog eens nader bekijken zapatr, al zie ik nu er niet direct een oplossing uit komen voor mijn "probleem".

Allen hartelijk dankt..

Toelichting:
Achteraf bleek dat het nog wat anders moest, van:

moest ik naar:
aa ee ii
11 55 99
bb ff
22 66
cc gg
33 77
dd hh
44 88

zie bijlage ;):D
Bekijk bijlage voorbeeld.xls

De grijze kolomen vanMarcel heb ik niet nodig, ik negeer ze voor nu gewoon even.
Di van Zapatr gaat niet door na het door zetten dus kan ik die niet verplaatsen?

Laatst bewerkt:
@Ivo,
Nu plaats je bij je laatste bericht een bestand waarvan ik in het bericht daarboven (bericht #11) al aangaf dat dat niet juist was! Dat bestand bevat NIET mijn oplossing, dat is wat MarcelBeug er van heeft gemaakt! Mijn oplossing heb je duidelijk niet goed bestudeerd.
maar wel in oogschouw nemende dat mijn start punt dit is:
Natuurlijk, daar start ik met mijn oplossing ook mee, zoals duidelijk blijkt uit de bijlage die ik bij bericht #7 plaatste! En in kolommen C en D start ik niet met de herhaling van de kolommen A en B (want dan heb je die gegevens dubbel), maar als je ze beslist dubbel wil hebben, dan kan dat natuurlijk wel.
Die van Zapatr gaat niet door na het door zetten dus kan ik die niet verplaatsen?
Die gaat wel degelijk door! Je moet natuurlijk voor mijn oplossing wel in MIJN bestand kijken en niet in dat van MarcelBeug!! Die nam mijn voorbeeld niet goed over en kopieerde de formules ook niet ver genoeg door. En verder heeft dat 'niet doorkopiëren' in het blad met zijn gegevens tot gevolg dat je zijn fouten, die er wel zijn, niet ziet.
Ik heb het voor nu opgelost met marcel zijn formule...
Ik zal je niet tegenhouden, maar dan zul je toch met een groot aantal verkeerde resultaten rekening moeten houden! Zie de bijlage bij dit bericht, met op het eerste blad mijn oplossing en op het tweede die van MarcelBeug.
En let op (voor zover van toepassing): als je in kolommen A en B verder wil met gegevens invoeren dan rij 26, dan moet je uiteraard ook de formules verder naar rechts en beneden kopiëren.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan