• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

cel inhoud variabel splitsen

Status
Niet open voor verdere reacties.

tsjokko

Gebruiker
Lid geworden
16 feb 2005
Ola experts,

Ik heb een excel bestand met zo'n 3000 namen. Daarin staat een kolom met achternaam inclusief voorvoegsels.
Nu moet ik de gegevens aanleveren waarbij de naam en voorvoegsels in een aparte kolom staan.
Ik heb verschillende pogingen gedaan maar vanwege de variabelen lukt het mij niet te scheiden op een spatie, omdat er soms 1 en soms 2 spatie voorkomen.
Wie heeft de oplossing om onderstaande voorbeelden te splitsen in 2 kolommen:

Berg
de Berg
van de Berg
van den Berg

Alvast bedankt,

Rick

Dat is vermoedelijk niet het enige probleem dat je hebt, want als iemand "van Bergen van Henegouwen" heet, heb je nog een extra probleem. Lijkt mij :).

Hallo,

2 mogelijkheden. Power query en de formule Splits enzo. Zie bijlage
Upload een bestandje ontdaan van gevoelige info dan krijg je hapklare brokken.
Welke Excel versie gebruik je?

Bijlagen

Ik denk dat deze vraag al tientallen keren is voorbij gekomen en ik heb nog nooit 1 oplossing gezien die volkomen waterdicht is.

@Octafish,

Bedankt voor de input. Maar als ik dit invoer als een formule werkt het niet. :)

Nog meer suggesties?

Ik weet niet of de Powerquery oplossing werkt (niet in het geleverde voorbeeld in ieder geval), maar je zou in alle combinaties van tussenvoegsel met Zoeken en Vervangen (desnoods met een macro) de spatie kunnen vervangen door een _ (Underscore). Op die manier houd je één 'tussenvoegsel' met één spatie ervoor en erachter over, en dat is dan weer makkelijk te splitsen. En vervolgens weer om te zetten naar normale tussenvoegsels.

Peter en popipipo

Hoeft niet waterdicht te zijn, een enkele uitzondering er uit filteren is iets anders dan honderden namen aanpassen/overtikken.
Upload heeft geen zin, dit moet binnenkort wekelijks gebeuren dus ik heb graag zelf een oplossing.
Excel: Microsoft® Excel® for Microsoft 365 version 2302

Hmm, begrijp ik dan goed dat er niet zoiets is als: Alles links van de laatste spatie in b2, en de rest in B3?

Laat gewoon eens zien hoe nu het e.e.a. eruit ziet.
Kolomkoppen e.d.
Vooral als je het nu wekelijks dient te gaan doen lijkt mij dit toch een behoorlijk klus.
Maar excel kan je hierbij helpen.

Volgens mij is dit het antwoord op mijn probleem, maar ik zie niet wat je hebt gedaan, neem aan dat je het niet hebt overgetypt.

Nee, niet over getypt. Ben ik te lui voor.
Dit is gedaan met power query.

En is geen oplossing voor de van Bergen van Henegouwens van dit land. Of ander adelijk gespuis :).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan