• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

cel met formule blanco indien cel waarnaar wordt verwezen ook blanco is

Status
Niet open voor verdere reacties.

barbarossa

Gebruiker
Lid geworden
22 sep 2006
Berichten
23
Hallo,
Volgende situatie...
Wanneer ik in kolom D een datum invul (dd-mm-jj), dan wil ik dat in kolom F diezelfde datum verschijnt, maar plus twee jaar.
Voorbeeld: ik vul in D3 in: 01-10-07. Dan moet in F3 automatisch 01-10-09 verschijnen.
Dit heb ik als volgt opgelost: in F3 noteerde ik de formule: =DATUM(JAAR(D3)+2;MAAND(D3)+0;DAG(D3)+0).
Dit werkt uitstekend.
Nu heb ik volgend probleem(pje):
Om ervoor te zorgen dat deze formule telt voor alle cellen in F, moet ik dus rechtsonder gaan staan in de cel F3 zodat het kleine kruisje verschijnt. Daarna sleep ik dit naar beneden. Dan geldt deze formule voor alle cellen van F die ik selecteerde. Wanneer in D reeds een datum is ingevuld, dan verschijnt in F perfect die datum plus 2 jaar. Alleen, wanneer in een cel in de kolom D nog geen datum staat, dan verschijnt in de kolom F toch een datum (31-12-01). Dit is verwarrend en ook niet echt mooi.
Ik weet wel dat je eventueel gewoon kan wachten en enkel de formule in F doorsleept wanneer je in D effectief een datum invult. Maar dit werkblad zal niet enkel door mij worden gebruikt maar ook door telkens verschillende collega's. (die niet altijd op de hoogte zijn van Excel)
Vandaar: bestaat er een truukje waardoor in eender welke cel van F de formule wel is gekend, maar de cel toch blanco blijft zolang de gelijknamige cel in D niet is ingevuld?
Met een voorbeeld: ik noteer de formule in F3 en sleep naar beneden, tot en met cel F100. Hoe kan ik er voor zorgen dat de cel F80 blanco blijft zolang cel D80 niet is ingevuld? (en dan op het ogenblik dat iemand in D80 een datum invult, die datum + 2 jaar wél verschijnt in F80, zonder zelf eraan te moeten denken om de formule te slepen)
Alvast dank voor de adviezen!
 
barbarossa,
Code:
=Als(D3="";"";DATUM(JAAR(D3)+2;MAAND(D3);DAG(D3)))
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan