• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Cel met meerdere Weeknr-jaarnotaties splitsen

Status
Niet open voor verdere reacties.

MarieCatanneke

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
22 jun 2008
Hoi, ik zit met de volgende uitdaging.

Ik heb een exportfile uit een database waarin in een tekstveld datums stonden in verschillende notaties: dd-mm-yyyy (of de numerieke variant hiervan) of als weeknummer-jaarnummer (bijvoorbeeld 04-05 waarmee week 4 in jaar 2005 wordt bedoeld). In de exportfile staat de inhoud van het tekstveld in 1 cel. Deze wil ik splitsen.

Op zich lukt me dat wel met de normale datumnotaties maar met de 04-05 variant heb ik problemen. Deze worden spontaan gewijzigd in de notatie 4 mei (2013).
Vooraf de bron- en doelkolommen op 'tekst' zetten helpt niet.

Met de functie tekst.samenvoegen kan ik de cel voorzien van een quote zodat deze als tekst gelezen wordt. Dat gaat echter niet goed, mogelijk wel voor de eerste datum, maar zeker niet voor de rest uit die cel.

Als ik de spaties tussen 2 data vervang door spatie+quote dan gaat het goed, maar blijft de quote in de cellen zichtbaar. Ik weet ook niet of ik daar later last van krijg met inlezen in de nieuwe database of in het geval ik alles om wil zetten naar een dd-mm-yyy notatie. Nadeel van het quootje is dat indien een dd-mm-yyyy notatie numeriek wordt weergegeven, dat daar de quootjes eerst weggehaald moeten worden, voordat je de opmaak dd-mm-yyyy kan kopiëren (met kwastje).

Heeft iemand een lumineus idee? Uiteindelijk moet alles in dezelfde notatie in de file komen te staan.

Groetjes

Laatst bewerkt:
Beste MarieCatanneke ;)

Kan je hier een voorbeeldje plaatsen ?
Heb iets in gedachten, maar of het lukt ???

Groetjes Danny. :thumb:

Ga eens op zo'n cel staan, kruisdatum bijvoorbeeld, en druk dan op F2 en dan op Enter.
Waar een enkele ' voor staat zal deze niet meer zichtbaar zijn.
Bij sommige velden staan er echter 2 van die ' tekens voor.
Deze kun je verwijderen door als je op F2 hebt gedrukt eenmaal op de Home toets te drukken en eenmaal op de Del toets voordat je op de Enter toets drukt.

Laatst bewerkt:
Heb je al 'tekst naar kolommen' geprobeerd met als scheidingsteken de hangende komma?

Met als opmaak 'tekst' voor alle kolommen.

"hangende komma".
NOOIT van gehoord maar ik vind 'm leuk! :)

Hoe noem jij hem dan?

Probeer deze code eens.
Code:
Sub hsv()
Dim cl As Range, sq, cs As Range
For Each cl In Range("A3:A8")
  If cl > 0 Then
   sq = Split(cl, "'")
  Cells(cl.Row, 8).Resize(, UBound(sq) + 1) = sq
    End If
  Next cl
For Each cs In Range("H3:M8")
 If cs > 0 And (Len(Trim(cs)) > 5 Or cs Like "#####") Then
   cs = CDate(cs)
    cs.NumberFormat = "dd-mm-yyyy"
   End If
 Next cs
End Sub

Welnee! En ik vind die "hangende komma" wel leuk gevonden :)
Daarnaast, de populaire naam "slingeraapje" of "apestaartje" is ook niet de officiële naam voor het @-teken.

Laatst bewerkt:
Willem,

Hier in deze streek wordt het ook wel gezegd (N-NLD).
Niets doms aan dus. ;)

Re hsv

HSV
Probeer deze code eens.
Code:
Sub hsv()
Dim cl As Range, sq, cs As Range
For Each cl In Range("A3:A8")
If cl > 0 Then
sq = Split(cl, "'")
Cells(cl.Row, 8).Resize(, UBound(sq) + 1) = sq
End If