• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Cel opmaak als als er op een ander werkblad naar deze cel verwezen wordt

Status
Niet open voor verdere reacties.

HenkGerby

Gebruiker
Lid geworden
4 jan 2006
Hallo gij Excellisten,

Stel ik heb 2 werkbladen (BladA, BladB), beide in dezelfde map.
Op BladA staan gegevens Op BladB wil ik in Cel E5, verwijzen naar Cel E5 van BladA.
Dit doe ik door de formule: =BladA!E5 Toch?

Nu wil ik dat op dat moment Cel E5 van BladA "Rood"wordt, ten teken dat hier een cel, op een ander blad , aan "gelinkt" is

Voor de excellerende excellist een peuleschil, voor mij veel zoekwerk .

Alvast bedankt voor

Probeer het eens met 'Doelcellen aanwijzen' onder formules in het lint. De cel wordt niet rood maar je kan wel zien dat er naar een andere tab verwezen wordt.

Dank voor je snelle reaktie.

Het is juist de bedoeling dat men meteen ziet dat wijzigen van deze cel, gevolgen heeft voor de waarde van de andere.
Dat moet bij openen al meteen duidelijk worden. Dus van knalrode cellen afblijven.

Dit zou ik kunnen bereiken door de cellen te beveiligen, maar dat maakt mijn bestand niet werkbaar en het is er m.i. te groot voor.

Ik denk zelf een beetje in de trant van : Als er in de cel een formule staat met een "=" , dan moet de opmaak van de doelcel veranderen in Rood,

Henk

Volgens mij ben ik je even kwijt. Plaats even een voorbeeldje met hoe je het voor ogen hebt. Dus met minimaal twee tabjes een aantal formules en welke cellen rood moeten worden.

Even wat overwegingen van mijn kant.
1. Volgens mij wil je dat broncellen rood worden, niet doelcellen.
2. Ik begrijp niet waarom je alleen broncellen rood wilt hebben die op een ander werkblad gebruikt worden: op hetzelfde blad zie je de relatie toch ook niet direct?
3. Bedoel je met "Dus van knalrode cellen afblijven" dat ze niet verwijderd mogen worden? Het lijkt mij dat de waarde in zo'n cel wel aangepast mag worden.
4. Zonder VBA of addin gaat het niet lukken. Inquire (in Office 365 en Office 2013 Professional Plus) biedt interessante mogelijkheden.
5. Zelfs als het lukt, dan kun je nog "nat" gaan wanneer indirect naar een cel verwezen wordt, bijvoorbeeld met functies als INDIRECT of VERSCHUIVING of met VBA.
6. In VBA kun je bijvoorbeeld met Activecell.Dependents bepalen of een cel een broncel is. Een oplossing zou dan kunnen zijn om bij het activeren van een werkblad met VBA alle (gebruikte) cellen te controleren op doelcellen (en ze dan rood op te vullen), maar dat zou nog wel eens vertragend kunnen werken. Ik ben zelf niet zo bedreven in VBA om hiervoor iets te maken.

Kortom: ik zou het toch zoeken in de richting van beveiliging en anders VBA (zie punt 6). Het is in ieder geval geen peuleschil. :cool:

Laatst bewerkt:
Volgens mij moet het met onderstaande formule op bladA in voorwaardelijke opmaak kunnen.

Code:
=ALS(D7="";"";VERGELIJKEN(D7;BladB!$D$6:$D$16;1))

Dank je Gerard,

Er gebeurt niks als ik em invoer.
Wil je de formule verklaren a.u.b.?

B.v.d Henk

@ Marcel,

Dank je voor je antwoord.
Ik ben inderdaad "bang"dat het iets mat beveiligen zal moeten worden.

En ja: de broncel zou rood moeten worden, zodat de bewerker zich realiseert dat hij een gelinkte parameter wijzigt: Een parameter die ik gebruik in een lijst voor bepaalde doeleinden.

klinkt een beetje wazig misschien, maar in het verleden ging dit wel eens mis, dus ben ik op zoek naar een "beveiliging", zonder het bestand dicht te timmeren met wachtwoorden e.d.

Ik dacht dat t simpel te doen zou zijn . Gat in de Excel-markt ?

Henk

Gat in de Excel-markt ?
http://www.gratiscursus.be/Excel_2010/excelles086.html

Verder begrijp ik het nut en de opzet niet. Je hebt het over een soort van database? Misschien dat je daar eerst een wat over moet lezen. Met directe cel verwijzingen kan je wat ellende krijgen als je een rij of een kolom verwijdert. En verder begrijp ik het proces niet. Zie daarvoor ook de overwegingen van MarcelBeug in #5. Welke je in mijn optiek even van punt 1 t/m punt 6 had moeten beantwoorden.

Bekijk bijlage Voorbeeld MB.xlsm

Als je van BladB altijd verwijst naar de overeenkomstige cel op BladA, dan heb ik toch wat gevonden, maar dat werkt alleen in Excel 2013.

Voorwaardelijke opmaak op BladA, met de volgende formule:
Code:
=VIND.SPEC("=BladA!";FORMULETEKST(BladB!A1))

Het is in ieder geval geen peuleschil.
Valt wel mee;)

Code:
Sub VenA()
For Each cl In Sheets("BladB").UsedRange.Cells.SpecialCells(-4123)
    Sheets("BladA").Range(cl.Address).Interior.Color = vbRed
Next cl
End Sub

Tja, voor mij geldt zo ongeveer: VBA = "geen peuleschil" :d

Grappig draadje wordt dit zo: er wordt dag en nacht aan gewerkt met allerlei mitsen en maren en uiteindelijk lijken we nu toch op een eenvoudige oplossing uit te komen.

@Henk: klopt dat en zo ja, welke oplossing gaat het worden?

Het voorbeeldje van @VenA werkt alleen maar als de cellen precies op de juiste cel staan zoals in het voorbeeldje het geval is.
Dit zegt niets over doel of broncellen.
Met andere woorden: als de formules op andere plekken staan heb je niets aan de code.

Onderstaande routine lijkt te werken, redelijk snel zelfs, en komt bovendien tegemoet aan de door HSV geconstateerde tekortkoming.
Wat MarcelBeug zegt in post#5, punt 5, blijft wel van toepassing: indirecte verwijzingen met bijvoorbeeld INDIRECT en VERSCHUIVING gaan nat. Zolang je die niet gebruikt kun je er misschien wat mee.
Code:
Sub tsh()
    Dim Cl As Range
    Dim Sh As Object

Application.ScreenUpdating = False
    Set Sh = ActiveSheet
    For Each Cl In Sh.UsedRange.SpecialCells(2)
        Cl.ShowDependents
        Cl.NavigateArrow False, 1, 1
        If ActiveSheet.Name <> Sh.Name Then Cl.Interior.Color = vbRed
    Next
    Sh.ClearArrows
    Sh.Activate
    Application.ScreenUpdating = True
End Sub

Laatst bewerkt:
Welke oplossing geef je mee met deze gedeeltelijk correcte constatering?

Ik had nog wel gekeken naar de door MarcelBeug voorgestelde Activecell.Dependents (een mij onbekend element) maar kon er niets zinnigs mee. (.ShowDependents lukte wel.)

HSV, Dit zegt niets over doel of broncellen.
Hier is al wat discussie over aangezien de TS het verschil zelf door elkaar haalt.

Op BladA staan gegevens Op BladB wil ik in Cel E5, verwijzen naar Cel E5 van BladA.
staat in de OP. Dus staan ze op dezelfde plek alleen in een ander tabje. Dat er wat beperkingen ingepast moeten worden als een formule in BladB verwijst naar iets in BladB dat er dan in BladA niets moet gebeuren moet natuurlijk even ingepast worden.

Kan jij wat met .Dependents? En hiermee een mogelijke oplossing aandragen?

Edit Timshel heeft al wat leuks aangedragen. En zou de aanhef dus @HSV moeten zijn.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan