• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Cel vergelijken met vorige cel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Chiwi

Gebruiker
Lid geworden
19 mei 2019
Beste

Ik ben bezig met het vereenvoudigen van een werkdocument.
Om een kort beeld te schetsen hieronder de situatie.
Voorbeeld:
5 klanten (klant A, klant B, klant C, etc.)
10 producten (product 1, product 2, product 3, etc.)
Klant A bestelt product 1, 2 en 5.

Als resultaat wil ik hebben dat bij klant A komt te staan product 1, product 2 en product 5.
Momenteel moet er gezocht worden in de tabel en dit is niet overzichtelijk.
De bedoeling is om een overzichtelijker beeld te krijgen van wat de klant bestelt zonder alle kolommen te moeten overlopen.

Hieronder de formule die ik tot nu toe heb gemaakt, ik vergelijk steeds met A1, hier staat een "x" die aangeeft dat dit bestelt moet worden.
Echter krijg ik Excel er niet toe om te vergelijken met de vorige cel, wat nodig is bij meer dan één besteld product.
De formule laat nu enkel toe om steeds product 1 weer te geven.

=ALS(B2=A1;B1;ALS(C2=A1;C1;ALS(D2=A1;D1;ALS(E2=A1;E1;ALS(F2=A1;F1;ALS(G2=A1;G1;ALS(H2=A1;H1;ALS(I2=A1;I1;ALS(J2=A1;J1;ALS(K2=A1;K1;""))))))))))

Akkoord de formule ziet er omslachtig uit maar doet zijn werk, in geval van één product dan toch.:rolleyes:
Ik dacht aan een EN formule in combinatie met bovenstaande formule.

Met vriendelijke groeten
Chiwi

Welkom Chiwi,

Ik dacht aan een voorbeeldbestand.

Beste

Hieronder het bestandje waar ik in aan het proberen ben.
Ik krijg echter steeds hetzelfde product weer gegeven, aangezien ik Excel niet zover krijg om het volgende "x" te zoeken.

Met vriendelijke groeten
Chiwi

Bijlagen

Meestal worden dit soort vragen met een matrixformule opgelost. Een matrixformule moet je afsluiten met <Ctrl> + <Shift> + <Enter>

Code:
=IFERROR(INDEX($A$1:$K$1;;SMALL(IF($B2:$K2="x";COLUMN($B1:$K1));COLUMN(A1)));"")

Bijlagen

VenA

Bedankt voor de snelle hulp.
Had de ALS.FOUT ook geprobeerd maar zonder de INDEX.

Bedankt voor de oplossing!

Met vriendelijke groeten
Chiwi

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan