• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Cel vervangen met waarde uit andere cel op basis van vergelijking van andere cellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

ice224

Gebruiker
Lid geworden
1 jul 2011
Hallo,

Ik had even een vraag heb zelf al veel zitten zoeken maar ik kom er niet echt uit.
Ik een csv bestand met 8500 artikelen, nu zitten al die artikelen onderverdeeld in Categorieën en niet gesorteerd.

In de kolom Categorieën zie dus alle cat. namen staan en in de Cel er naast staat het bijbehoorde id nummer.
Nu heb ik in een ander blad al die cat. namen staan maar in de cel ernaast nieuwe unieke id nummers, ik wil dus de oude ID vervangen door de Nieuwe ID.

In me hoofd weet ik wel wat ik bedoel dus dat schrijf ik ook maar even uit:

Als Cat1 uit blad 1 gelijk is aan Cat1 uit Blad 2 verander dan ID in blad 1 naar ID uit blad 2

Ik hoop dat een klein beetje duidelijk is, het belangerijkste is ik wil niet handmatig alle id's gaan veranderen vooral ook omdat ze niet gesorteerd staan.
Ik voeg een voorbeeld toe maar dat staat gewoon op 1 blad.

Alvast bedankt voor jullie tijd.

Met vriendelijke groet,

Terry

Bekijk bijlage voorbeeld.xlsxBekijk bijlage voorbeeld.xlsx

Laatst bewerkt:
Kun je dit niet gewoon met vertikaal zoeken oplossen? En dan de waarden plakken? Of is het echte bestand complexer?
Is het een regelmatig terugkerende exercitie of éénmalig?

Richard

Richard,

Ik heb even een nieuw voorbeeldje toegevoegd.

Op blad 1 staat wat oud is en op blad 2 staat wat nieuw is.

De Cat namen moeten dus overeen komen.

Als de naam Condensatoren uit Blad1 overeenkomt met de naar Condensatoren uit blad 2 vervang dan ID uit blad 1 met ID uit blad 2

Bekijk bijlage voorbeeld.xlsx

In kolom C zet je neer:
Code:
=ALS(ISNB(VERT.ZOEKEN(B2;Blad2!A1:B38;2;0));A2;VERT.ZOEKEN(B2;Blad2!A1:B38;2;0))
De waarden daarvan kun je over kolom A heenplakken.
Deze formule kun je telkens gebruiken als de tabel op Blad2 uitgebreid wordt.
Als het automatisch moet, dien je je tot VBA te wenden, en dan zijn er andere helpers hier die dat kunnen.

Richard

Richard,

Hij lijkt te werken iedergeval op 1 cat.
maar als ik die formule plak op blad 1 in kolom a op een andere Id krijg ik dezelfde waarde terug van mijn eerste plak aktie.

Ik heb de formule geplakt op blad 1 kolom A2 dan krijg ik netjes id 141 terug.
maar als ik ditzelfde doe in Kolom A11 krijg ik id 141 terug, doe ik misschien iets verkeerd?

Iedergeval bedankt :)

Gr Terry

Je moet de functie plakken in cel C2 en dan doortrekken naar beneden :-)
Dat kan via de vulgreep, het zwarte vierkantje rechtsonder de actieve cel.
Groeten,
Richard

Het gaat prima. Het enige dat je nog moet doen is het bereik C2:C57 kopiëren en de waarden plakken vanaf A2. En dan ben je klaar.

Richard

Absolute verwijzing i.p.v. Relatieve verwijzing

Ik denk dat je de formule iets moet aanpassen:
Zet $-tekens om het zoekbereik (2x).
En dan de formules doortrekken.
En dan eventueel nieuwe ID's copieren en plakken als waarden over de oude ID's

Heren,

Bedankt voor jullie reacties maar ik krijg het helaas nog niet voor elkaar op een of andere manier neemt hij niet alles goed over en komt er zomaar een verkeerd product id te staan. en ik moet het helaas nog moeilijker maken.
omdat sommige sub cat. het zelfde zijn moet ik ik dus hoofd cat. , sub cat. , en sub cat2, gaan vergelijken en als die dan allemaal gelijk zijn moet het id van sub cat 2 vervangen worden door mijn nieuwe id.

Ik voeg weer even een voorbeeldje toe.

Volgens voorbeeld met dus kolom B en Kolom D en Kolom F uit blad 1 vergeleken worden met Kolom A en Kolom C Kolom G en als die gelijk overeenkomen moet uit blad 2 Kolom H (ID) worden overschreven naar Blad 1 Kolom E (CategoryLevel3_id)

Ik hoop dat het wat duidelijk is met wat ik bedoel.

Alvast bedankt voor jullie tijd.Bekijk bijlage Nieuwvoorbeeld.xlsx

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan